Runner's World poleca:

Biegacz pod kontrolą: Badania, które musisz zrobić

Poleć ten artykuł:

Dzięki badaniom lekarskim i laboratoryjnym dostaniesz dokładne informacje nie tylko na temat stanu Twojego zdrowia, ale i efektów wykonywanego treningu. Sprawdź, które badania i jakie wskaźniki organizmu mogą powiedzieć Ci o Twojej formie więcej niż stoper.

Lekarze jak mantrę powtarzają, że należy regularnie wykonywać badania kontrolne. Do tych zaleceń powinni stosować się wszyscy, ale wiadomo jak jest...

Biegaczom, szczególnie długodystansowym, jednak nie przystoi się wykręcać. Badania nie służą bowiem jedynie określeniu Twojego obecnego stanu zdrowia. Na ich podstawie dowiesz się też, jakie efekty przynosi Twój dotychczasowy trening, czy są jakiekolwiek powody do niepokoju i na co możesz sobie pozwolić w przyszłości.

Sprawdź, jakie badania możesz sobie zrobić i co one oznaczają:

Laboratorium zamienia próbkę Twojej krwi w tabelę zakodowanych w skrótach parametrów i zestawia te dane z normą. Bierze pod uwagę wiek i płeć, ale uwaga - do kalkulacji nie wlicza setek wybieganych kilometrów i litrów wypoconych na interwałach. Dlatego Twoje wyniki odbiegające od przyjętej normy niekoniecznie wymagają interwencji lekarza. Chyba że zaleci on kontynuację biegowej kuracji.

"Trening polega na stopniowym zwiększaniu obciążeń, ponieważ one wyzwalają zmiany adaptacyjne w organizmie" - mówi Ernest Kuchar, lekarz specjalista medycyny sportowej. Właśnie przystosowanie do wysiłku sprawia, że u osób wytrenowanych występują pewne odchylenia od przeciętnej. Bieganie nie sprawi, że w Twoich żyłach popłynie błękitna krew, ale z wyników badań na pewno wyczytasz więcej o swojej obecnej formie.

Hematokryt

Badanie krwi to podstawowy miernik stanu zdrowia i wskaźnik choroby. Jednym z najważniejszych parametrów w szeregu morfologicznych cyferek jest hematokryt (HCT).

"Hematokryt to stosunek objętości krwinek do objętości całej krwi - tłumaczy dr Kuchar. - Czyli, mówiąc krótko, informacja, jaką objętość krwi stanowią krwinki czerwone. Zmiana objętości osocza zmienia wskaźnik hematokrytu. Dlatego organizm, przystosowując się do wysiłku, w którym traci dużo potu, ułatwia tłoczenie krwi, rozcieńczając ją. Hematokryt spada, ale nie jest to przejaw anemii, lecz adaptacji" - wyjaśnia lekarz.

Średnia objętość krwinki

"Jak odróżnić anemię wynikającą z adaptacyjnego rozcieńczenia krwi od anemii wynikającej z niedożywienia czy choroby? Kiedy hematokryt spada i hemoglobina spada, trzeba patrzeć na parametr MCV (średnia objętość krwinki) i jeżeli ten wynik jest poniżej normy, to najprawdopodobniej mamy do czynienia z anemią, np. na skutek niedoboru żelaza" - tłumaczy Kuchar.

Cholesterol całkowity

Profesor Marek Kuch, przewodniczący Sekcji Kardiologii Sportowej Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, zauważa, że większa część amatorów biegania to osoby, z których metryki wynika, iż mają już na karku wielokrotność osiemnastki. "Biegacze około pięćdziesiątki, szczególnie maratończycy, ze względu na pokonywane duże dystanse muszą się kontrolować, wykonując badanie wysiłkowe EKG" - mówi kardiolog.

Zagrożeniem w tym wieku może być choroba wieńcowa, a jednym z czynników ryzyka jej wystąpienia jest podwyższony poziom cholesterolu. Norma cholesterolu całkowitego to 200 mg/dl lub 5,2 mmol/l. Jeśli znacząco ją przekraczasz, powinieneś udać się do lekarza.

Cholesterol LDL i HDL

Dobra wiadomość jest taka, że aktywność fizyczna znajduje się w czołówce metod obniżających poziom cholesterolu, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia. O podążaniu w dobrym kierunku świadczy wzrost poziomu cholesterolu HDL (tak zwanego dobrego) i obniżenie poziomu LDL (złego cholesterolu).

Biegacze bez większego problemu mogą zapewnić sobie utrzymanie dobrego cholesterolu na wysokim poziomie i wymiatanie z organizmu złego LDL do wartości poniżej 135 mg/dl (3,5 mmol/l). Dowiedziono, że takie działanie zapewni regularna aktywność fizyczna o umiarkowanym poziomie intensywności, praktykowana trzy razy w tygodniu przez około 45 minut.

Leukocyty

WBC (ang. white blood cells), czyli leukocyty, to białe krwinki oznaczane w morfologii. Zadaniem białej armii jest ochrona organizmu przed atakiem niechcianych chorobotwórczych gości, zwłaszcza w momentach osłabienia. Wysiłek fizyczny prowadzi do kilkukrotnego wzrostu ich liczby (leukocytozy). W okresie regeneracji armia ta stopniowo się wycofuje, jednak po kilkugodzinnym biegu parametry te wracają do normy nawet przez dobę.

Tagi: badania biegacza | jakie badania powinien zrobić biegacz | badania krwi | morfologia | spirometria

Oceń artykuł:

3.4

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij