Runner's World poleca:

Bieganie kontra nadciśnienie

Poleć ten artykuł:

Zła wiadomość nr 1: co trzeci dorosły Polak ma nadciśnienie. Zła wiadomość nr 2: aż połowa cierpiących na nadciśnienie nie zdaje sobie sprawy z tego, że jest chora. Dobra wiadomość: bieganie może tej chorobie zapobiegać, a nawet pomóc ją zupełnie wyleczyć.

Praca pod presją

Krzysztof Medel regularnie grał w piłkę nożną i biegał. "Byłem zdrów jak ryba - mówi. - Ale w 2007 roku wyjechałem do Anglii, a tam na okrągło tylko praca, dom, praca, dom, a w międzyczasie obfite jedzenie. Przez 6 miesięcy zero aktywności fizycznej".

Krzysiek utył w tym czasie z 75 kg do 85 kg, był ślamazarny, "zardzewiały", ale i to nie zmusiło go do zmiany stylu życia.

"W pewnym momencie jednak poczułem się naprawdę źle, miałem bóle w tylnej części głowy, byłem rozkojarzony, przed oczami pojawiały się mroczki, serce biło jak opętane - wspomina Krzysztof. - Myślałem, że to przejdzie najwyżej po paru dniach, niestety bóle, zamiast mijać, zwiększały się. Gdy doszło do wizyty w szpitalu, moje ciśnienie było na poziomie 190/160".

Czym jest nadciśnienie, czyli dlaczego krew uderza niektórym do głowy

Nadciśnienie tętnicze to choroba charakteryzująca się podwyższonym ciśnieniem krwi w tętnicach. Żeby wyjaśnić to zjawisko, warto przypomnieć sobie, że serce nie służy jedynie do zakochiwania się, ale jest też mięśniem, który ciężko i nieustannie pracuje.

W trakcie jego kurczu krew pompowana jest do tętnic, co podwyższa w nich ciśnienie. W czasie rozkurczu, kiedy serce napełnia się krwią, ciśnienie to jest odpowiednio niższe. Jeżeli układ krążenia z jakiejś przyczyny nie jest w stanie przyjąć tej ilości krwi, to ciśnienie wzrasta.

Jak tłumaczy Anna Bara, lekarz medycyny, internista: "Podstawowym badaniem pozwalającym na wykrycie nadciśnienia tętniczego jest jego pomiar. Górna granica prawidłowego ciśnienia u dorosłych wynosi 140/90 mmHg, gdzie pierwsze oznacza ciśnienie skurczowe, a drugie rozkurczowe". Za prawidłowe ciśnienie przyjmuje się wartości 120/80 mmHg.

Jak prawidłowo mierzyć ciśnienie?

Ciśnienie krwi powinno się kontrolować regularnie w domu, najlepiej o stałej porze, rano i wieczorem. Pomocny jest do tego ciśnieniomierz elektroniczny (dokładniejszy jest pomiar na ramieniu niż na nadgarstku). Jako że każdy wysiłek zwiększa pracę serca, przed pomiarem należy usiąść i co najmniej przez 5 minut dać układowi krążenia "ochłonąć". Pół godziny przed pomiarem nie powinno się też pić kawy.

Mankiet trzeba założyć na wysokości serca na odsłonięte ramię (bez warstw ubrań), a pomiaru ciśnienia dokonąć zgodnie ze wskazówkami zapisanymi w instrukcji obslugi ciśnieniomierza. Większość nowoczesnych urządzeń tego typu pozwala zapisać wyniki pomiarów w wewnętrznej pamięci, ale jeśli biegasz lub regularnie uprawiasz inny sport, notuj je również w dzienniczku treningowym. Przy okazji wizyty warto pokazać je lekarzowi.

Tagi: bieganie | zdrowie | trening | nadciśnienie | ciśnienie krwi | nadwaga | krążenie | kondycja

Oceń artykuł:

2.8

Skomentuj (0)

Wątek nie istnieje

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij