Runner's World poleca:

Czy grozi Ci syndrom pasma biodrowo-piszczelowego? Sprawdź!

Poleć ten artykuł:

Sport to zdrowie - to prawda. Ale z natury rzeczy wysiłek fizyczny obciąża organizm, co może prowadzić do poważnych i bolesnych zdrowotnych reperkusji. Jednym z urazów czyhających na biegaczy jest syndrom pasa biodrowo-piszczelowego.

Syndrom pasma biorowo-piszczelowego

Syndrom pasma biodrowo-piszczelowego pojawia się, gdy w wyniku przeciążeń dochodzi do nadwerężenia albo stanu zapalnego stawu kolanowego. Ból narasta stopniowo w bocznej części kolana, ale trudno precyzyjnie określić, co i gdzie boli. Zwykle daje o sobie znać wkrótce po rozpoczęciu biegu i szybko staje się coraz większy, zmuszając nas do przerwania treningu lub zejścia z trasy biegu.

Jak w przypadku każdej kontuzji - lepiej jest mu zapobiegać, niż ją leczyć. Nasz test pozwoli Ci szybko ocenić, czy jesteś narażony na ten syndrom i w razie czego podpowie, jak pracować, by tego uniknąć.

1. Połóż się na boku z wyprostowanymi nogami. Zamocuj dwuipółkilogramowy ciężarek na kostce wierzchniej nogi, a następnie unieś górną nogę tyle razy, ile potrafisz.

2. Przypnij ciężarek do drugiej nogi. Ułóż się w takiej samej pozycji co przy pierwszym ćwiczeniu, a następnie oprzyj górną nogę na brzegu krzesła. Unieś dolną nogę tyle razy, ile zdołasz.

Wyniki testu

Jeżeli zrobiłeś więcej powtórzeń górną nogą lub jeżeli wykonanie drugiego ćwiczenia przysporzyło Ci więcej problemów niż wykonanie pierwszego, oznacza to, że Twoje mięśnie przywodziciele są słabsze od mięśni odwodzących, zatem grozi Ci syndrom pasma biodrowo-piszczelowego.

W czasie biegu to właśnie mięśnie przywodziciele stabilizują nogę od wewnętrznej strony. Gdy nie są dość silne, może dojść do przeciążenia pasma biodrowo-piszczelowego. Ćwicząc wewnętrzną stronę uda, niwelujesz ryzyko urazu. Wykonuj 3 serie po 10 powtórzeń drugiego ćwiczenia 3 razy w tygodniu.

RW 04/2008

Tagi: pasmo biodrowo-piszczelowe | syndrom traktu biodrowo-piszczelowego | zespół pasma biodrowo-piszczelowego | test | badanie

Oceń artykuł:

2.7

Skomentuj (1)

łomatko, 29 października 2014, 18:49

Podsumujmy. Mamy nogę górną, nogę dolną i nogę wierzchnią. Razem trzy.
przejdź do forum

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij