Runner's World poleca:

Dieta bezglutenowa: Zasady i jadłospis dla biegaczy

Poleć ten artykuł:

Niemal każde pieczywo i makaron to produkty zawierające gluten - białko, które jednych uczula, innym niszczy układ pokarmowy. Sprawdź, jakie objawy daje alergia na gluten, jak uniknąć problemów z nią związanych i jakie produkty bezglutenowe polecamy biegaczom.

Bez glutenu

Zaczyna się od permanentnych problemów żołądkowych, biegunek i osłabienia organizmu. Jeśli podstawowe badania nie dają rezultatu, winowajcą może być gluten i choroba zwana celiakią.

To najpoważniejsza nietolerancja pokarmowa u ludzi – dotyka w Polsce około 1% społeczeństwa. Objawia się wzdęciami, biegunkami i bólem, a przede wszystkim niszczy układ pokarmowy oraz powoduje ubytki kości. Nawet jeśli nie chorujesz na celiakię, gluten wciąż może być dla Twojego organizmu czynnikiem toksycznym – przy alergii i nadwrażliwości pokarmowej. Ta ostatnia dotyczy nawet 6% polskiej populacji.

Co robić? Jest tylko jeden skuteczny sposób: wyeliminować lub ograniczyć gluten z diety, czyli produkty zawierające pszenicę, żyto, jęczmień, orkisz, owies i jego przetwory.

Moda na dietę bezglutenową

Popularność diety bezglutenowej wpłynęła na zainteresowanie nią osób zupełnie zdrowych. Pojawiły się opinie, że jej stosowanie dostarcza ludziom aktywnym więcej energii. Najprawdopodobniej jednak był to po prostu efekt odstawienia produktów przetworzonych i jedzenia większej ilości owoców, warzyw i pełnoziarnistych produktów bezglutenowych. Diety tej nie poleca się biegaczom, którzy nie mają problemów z tolerancją białka roślinnego, jako że często pokarmy zawierające gluten są bardzo wartościowym źródłem energii.

Jadłospis bezglutenowy dla biegacza

Jeżeli zdiagnozowano u Ciebie nietolerancję czy nadwrażliwość na gluten, musisz już zawsze uważać, co znajdzie się na Twoim talerzu. Niestety, nie wystarczy zrezygnować z pieczywa, makaronu i pizzy. Wróg ukrywać się może też w lodach, zupach i sosach. Kupuj produkty z symbolem przekreślonego kłosa, który na terenie Unii Europejskiej mogą umieszczać tylko producenci posiadający odpowiednią licencję.

• Przed biegiem: sałatka owocowa i jogurt grecki, masło orzechowe na toście z mąki kukurydzianej – dawka węglowodanów z dodatkiem białka.

• Po biegu: makaron z komosy ryżowej, łosoś i szparagi – kwasy omega-3, białko i węgle.

Co jeść zamiast produktów z glutenem?

• Kukurydza - jest dobrze tolerowana przez organizm i pełna żelaza i selenu.

Komosa ryżowa - obfita w mangan, który wspiera procesy regeneracyjne.

Ziemniaki - zawierają niezbędny dla układu krążenia potas.

Proso - uzupełnia zasoby magnezu.

Kasza gryczana - bogata jest w błonnik i białko.

Ziarna amarantu - zawierają więcej białka niż wiele zbóż.

Ryż - dostarcza żelaza i witamin z grupy B. 

Więcej informacji o diecie bezglutenowej znajdziesz w artykule: Bieganie a dieta bezglutenowa: Jak to pogodzić?

RW 08/2013

Tagi: dieta bezglutenowa | dieta bezglutenowa przepisy | dieta bezglutenowa jadłospis

Oceń artykuł:

4.3

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij