Runner's World poleca:

Jak trenować w upale: Patenty na bieganie latem

Poleć ten artykuł:

Upał i słońce mogą sprawić, że nie tylko bieganie, ale uprawianie sportu w ogóle będzie bardziej ryzykowne niż myślisz. Sprawdź, co możesz zrobić, aby Twoje treningi i starty, kiedy żar leje się z nieba, nie były męką dla Twojego organizmu.

Bieganie w upale

Słońca nie można ani wyprzedzić, ani oszukać. Wiedzą o tym nawet ci biegacze, którzy swoje dystanse pokonują w rekordowym czasie. Kiedy jednak w grę wchodzi bieganie w upale, przy dużym nasłonecznieniu, należy stosować pewne środki zapobiegawcze, by uniknąć nieprzyjemnych poparzeń, a nawet chorób skóry.

"Zaczerwieniona skóra, rozszerzone naczynia krwionośne: tak działają na nas promienie słoneczne. Zwiększa się wówczas ryzyko chorób skóry" - mówi biegaczka i dermatolog, dr Edyta Engländer z gabinetu WellDerm.

Choroby skóry: Lekceważone zagrożenie

Czerniak złośliwy jest najgroźniejszą odmianą raka skóry, który rocznie diagnozowany jest u prawie 200 tysięcy osób. Szczególnie narażone na zachorowanie są osoby, które długo i często przebywają na zewnątrz, co w przypadku biegaczy jest normą. Dla nich stosowanie ochronnych kremów schodzi na dalszy plan. Raczej nie zawracają sobie głowy rzeczami, które nie mają tak bezpośredniego wpływu na jakość ich biegu, jak buty czy napój energetyczny.

W raporcie opublikowanym w 2005 roku podano, że 85% osób ćwiczących na świeżym powietrzu w ogóle nie używa kremu przeciwsłonecznego. Mimo wielu ostrzeżeń biegacze, którzy zazwyczaj unikają zadymionych restauracji i niezdrowej żywności, nie wydają się zainteresowani potencjalnym zagrożeniem, jakie płynie z biegania na słońcu.

Igranie z chorobą

Stłumione przez ciężki i długi trening funkcje układu odpornościowego sprawiają, że biegacze są bardziej narażeni na różne choroby. W czasie biegu z wystawionym na słońce ciałem skóra ulega zniszczeniu i zwiększa się ryzyko nowotworu.

"Duża ekspozycja ciała na słońce zawsze jest szkodliwa. Biegacze, tak jak wszyscy inni ludzie, którzy wystawiają się na działanie promieni słonecznych, powinni stosować odpowiednią ochronę" - twierdzi dr Engländer. - "Czerniak powstaje najczęściej w skórze niezmienionej, rzadziej na znamionach, więc musimy dbać o całe ciało" - dodaje.

Chroń skórę w czasie upału: Stosuj krem

Kup tubkę kremu przeciwsłonecznego z filtrem przynajmniej 50. Większość kremów gwarantuje ochronę przed promieniowaniem UVB, ale tylko te najlepsze chronią także przed promieniowaniem UVA - przed zakupem warto upewnić się, czy wybrany krem posiada obie te właściwości.

Aby ochrona przed słońcem była skuteczna, musisz zastosować krem co najmniej 20 min. przed wyjściem. Jeśli wychodzisz na dłużej niż 2 godziny, czynność tę powtórz w trakcie treningu. Formuła wodoodporna może okazać się najlepszym rozwiązaniem dla biegających, ale i to nie wystarczy na ponaddwugodzinny bieg w upale.

"Przy dużym poceniu ważne jest, aby krem nakładać jak najczęściej" - mówi dr Engländer. W upalny dzień możesz zabrać turystyczną tubkę kremu przeciwsłonecznego na trening.

Ubiór na trening w piekle

Żadna bluza nie zastąpi Ci podkoszulka do biegania lub stanika sportowego. Jednak T-shirt nie jest idealny, szczególnie jeśli łatwo się nagrzewa. Biała, bawełniana koszulka daje ochronę na poziomie filtra 4, a kiedy jest przepocona, poziom tej ochrony jeszcze maleje. Ubiór do biegania z informacją na etykiecie o zabezpieczeniu przeciwsłonecznym jest idealny.

Tagi: bieganie latem | bieganie w upale | bieganie w wysokiej temperaturze

Oceń artykuł:

3.6

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij