Runner's World poleca:

Jak unikać kontuzji: wypadki podczas biegania

Poleć ten artykuł:

Wystające korzenie, nierówne chodniki, strome zbocza ... - na biegacza czyha mnóstwo pułapek. Zobacz, jak przygotować się na nieprzewidywalne, a także - gdy już niestety dopadnie Cię pech - jak leczyć najpowszechniejsze biegowe kontuzje.

Kontuzje biegacza

Jesteśmy tak wyczuleni na zagrożenie kontuzjami, że każdy z nas już z daleka potrafi rozpoznać kolano biegacza, zapalenie rozcięgna podeszwowego czy uszkodzony "achilles". Ale urazy wynikające z przeciążeń to przecież niejedyny rodzaj urazów zagrażających biegaczom. Znacznie częstsze, a bywa, że również groźniejsze, są kontuzje nagłe, takie, które wynikają z chwilowej nieuwagi, braku zastanowienia albo po prostu z pecha. Tak się bowiem składa, że zazwyczaj nie jesteś przygotowany na wypadek. Tzn. nie byłeś, aż do dziś.

Na co uważać na biegowej trasie?

1. Ryzykowna samotność długodystansowca

W grupie raźniej. I bezpieczniej - jak dodają praktycy. Dlatego staraj się biegać z kimś. Jeśli się przewrócisz i coś sobie złamiesz, Twój kolega może pobiec po pomoc albo pomóc Ci dokuśtykać do auta. Jeśli zaś nie masz z kim biegać, biegaj blisko domu albo przynajmniej w pobliżu auta. I nigdy nie wybiegaj w nieznany teren bez komórki. Nie masz gdzie jej trzymać? Świetnym rozwiązaniem jest pokrowiec dla biegaczy, mocowany na ramieniu.

2. Pęcherze

Problem z pęcherzami polega nie tylko na tym, że bolą i fatalnie wyglądają. Potencjalnie są bardziej niebezpieczne - jeśli zrobi Ci się odcisk, podświadomie dostosowujesz swoje ruchy tak, żeby unikać obciążania danej kończyny, co z kolei może doprowadzić do urazów - od utraty równowagi i wywrotki aż po nadwerężenie nienaturalnie obciążonych mięśni i ścięgien.

Jak unikać pęcherzy? Wyrzuć bawełniane skarpety i zastąp je specjalnymi skarpetami (dla biegaczy) z włókna syntetycznego, które zapewniają mniejsze tarcie i lepiej odprowadzają wilgoć. Jeżeli masz skłonność do odcisków, możesz przed biegiem posmarować stopy wazeliną albo nakleić plastry w miejscach, w których odciski robią Ci się najczęściej.

Jeśli już podczas biegu czujesz, że zaczyna Ci się robić pęcherz, poluzuj sznurówki i popraw (w sensie - podciągnij) skarpetę. Podwinięta pod paluchem albo na pięcie, bardzo często jest przyczyną urazu. Pomóc też może naklejenie plastra, który odizoluje podeszwę buta od tworzącego się pęcherza. I nie przebijaj go, zanim nie będziesz mógł go natychmiast zabezpieczyć plastrem.

3. Otarcia

Jeżeli chcesz uniknąć bolesnych otarć w miejscach szczególnie narażonych, czyli tam, gdzie szwy koszulki, spodenek czy majtek ocierają się o skórę, posmaruj się przed biegiem wazeliną. Tłuszcz zmniejszy tarcie, a więc i podrażnienie skóry. Nie zapomnij też o miejscach, w których "skóra lgnie do skóry", czyli pod pachami, na wewnętrznych stronach ud. Tam też się posmaruj. Jeżeli zorientujesz się, że coś zaczyna Cię ocierać w środku biegu, posmaruj to miejsce wodą lub śliną. To również pomaga.

4. Upadki

Podczas biegu bardzo łatwo się zamyślić albo zagadać z przyjacielem biegnącym obok, ale niezwracanie uwagi na podłoże, po którym biegniesz - zwłaszcza jeśli jest to nierówny chodnik albo leśna ścieżka - może Cię dość gwałtownie sprowadzić na ziemię. Zmniejszysz ryzyko upadku, biegając za dnia, w słoneczne dni w okularach przeciwsłonecznych, które zapobiegną olśnieniu, i - oczywiście - patrząc stale pod nogi.

Tagi: zdrowie | kontuzje | otarcia | pęcherze | upadki | zadrapania | nogi | apteczka | plaster | odciski | profilaktyka | achilles | leczenie | wypadki | wypadek | kolano biegacza

Oceń artykuł:

5.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij