Runner's World poleca:

Jak wzmocnić odporność i ominąć sezon na grypę

Poleć ten artykuł:

Zimą jesteś łakomym kąskiem dla wirusów, bakterii i innych mikrobów, które są właśnie w trakcie przegrupowania, mnożą się na potęgę i szykują do zmasowanego ataku. Sprawdź, jak wzmocnić odporność i nie dać się dogonić przeziębieniu i grypie.

Powoli zaczyna się okres, kiedy w pracy ciągle mówisz "Na zdrowie!", gdy ktoś kichnie. Masz wrażenie, że wszyscy w autobusie kaszlą. W kolejce w sklepie co chwilę ktoś wyciera nos.

Tak, to już! Grypa właśnie zaczyna swoje podboje. Większość z nas rozumie, że choroba oznacza konieczność zawieszenia na kołku butów do biegania. Każdy trening podczas przeziębienia może skończyć się wizytą w szpitalu i poważnymi powikłaniami. Ale jak sprawy się mają, gdy nie zostałeś wcale pokonany przez grypę, a jedyne, co Ci doskwiera, to lekki katar i trochę obolałe gardło?

 

Przeziębienie, czyli infekcja górnych dróg oddechowych, powodowana przez ok. 200 różnych wirusów, atakuje najczęściej dorosłe osoby 2-4 razy w roku. Każdy taki atak można odpierać nawet przez dwa tygodnie. Czy to oznacza, że możesz zapomnieć o treningach? Zobacz, jak możesz obronić się przed wirusami, przetrwać ewentualny atak mikrobów i szybko wrócić do pełni sił.

Jak nie zachorować zimą?

Zbroja na wirusy ze snu

Kiedy wszyscy dookoła już są chorzy - śpij co najmniej 8 godzin na dobę.

W amerykańskim eksperymencie naukowcy zaatakowali wirusem wywołującym przeziębienie 153 osoby. Ci spośród badanych, którzy spali w ciągu doby mniej niż 7 godzin, aż trzykrotnie częściej kończyli z gorączką i katarem niż ci, którzy wydłużali sen do ponad 8 godzin.

"Hormony wzrostu, które poprawiają odporność, uwalniane są głównie podczas snu" - tłumaczy ten fakt David Nieman, 58-krotny maratończyk oraz autor badań z Appalachian State University w Północnej Karolinie. Nie tylko sportowcy wyczynowi powinni dbać o odpowiednio długi sen. Przed każdym dniem treningowym staraj się spać dłużej.

Aktywność wspomaga odporność

Regularne treningi poprawiają cyrkulację komórek systemu immunologicznego w Twoim organizmie, chroniąc Cię przed zarażeniem się. Badania Niemana pokazały, że ludzie, którzy ćwiczą nawet 30 minut dziennie, są mniej narażeni na złapanie przeziębienia czy grypy.

Odpowiednie nawodnienie przeciwko przeziębieniom

Taki pozytywny efekt treningów zmniejsza się, jeśli biegasz tygodniowo więcej niż 100 km. Po ponad 90-minutowym biegu Twoja odporność spada na prawie 24 godziny. To wina skoku poziomu hormonu stresu - kortyzolu.

Dlatego podczas biegów powinieneś pić nie tylko wodę, ale też napoje izotoniczne, których cukry hamują wydzielanie się hormonu stresu, pośrednio broniąc Twojej odporności.

Labirynt między zarazkami

Przeziębieni i chorzy na grypę mogą zarażać, zanim w pełni rozwinie się ich choroba oraz nawet kilka dni po tym, jak uznają się za zdrowych. Jeśli przed Tobą jest ważny bieg, ogranicz kontakty ze wszystkimi podejrzanymi.

Spokojnie, nie oznacza to, że nagle musisz zamknąć się w pokoju i kontaktować ze światem tylko przez internet. Ale na wszelki wypadek lepiej ogranicz przywitanie do powiedzenia "Cześć". Nie musisz przecież ściskać rąk wszystkich pracowników z Twojego biurowca.

 

Tagi: zdrowie | odporność | grypa | przeziębienie | choroba | gorączka | bieganie | trening

Oceń artykuł:

4.5

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij