Runner's World poleca:

Kontuzje a bieganie: 5 najczęstszych stanów zapalnych

Poleć ten artykuł:

Stan zapalny jest jak zamaskowany przestępca - nie sposób go nie zauważyć, natomiast zidentyfikować już znacznie trudniej. Tym niemniej, trzeba reagować bardzo szybko. Zobacz, jak się zabezpieczyć przed atakiem i jak sobie poradzić, gdy już Ci się przydarzy.

Zespół pasma biodrowo-piszczelowego

Kiedy poczujesz ból w bocznej części kolana

Co to jest: Zapalenie warstwy tkanki, która wychodzi z kości biodrowej (w okolicy biodra), schodzi w kierunku zewnętrznej bocznej części uda i łączy się z górną częścią piszczeli, tuż przy kolanie.

Objawy: Na początku ból pojawia się po kilku minutach biegu w bocznej, zewnętrznej części kolana i zależy od intensywności treningu. Gdy biegacz przejdzie do marszu lub zatrzyma się, ból przechodzi. W stanie zaawansowanym ból jest ciągły i pojawia się przy wszelkiego rodzaju ruchach.

Przyczyny:

  • Przykurcz mięśnia pośladkowego.
  • Różna długość kończyn (co powoduje zwiększone napięcie i w konsekwencji przeciążenie po krótszej stronie).
  • Kolana szpotawe lub koślawe, co może zwiększyć napięcie po zewnętrznej stronie nogi.
  • Nadmierna pronacja.
  • Gwałtowne zwiększenie obciążenia treningowego lub bieganie po nierównym podłożu.
  • Trening na pochyłym podłożu może pogłębić kontuzję, podobnie jak zbyt mocne zawiązanie sznurowadeł. „Dzieje się tak dlatego, że powtarzalny ruch biegu obciąża mięsień napinający powięź” – potwierdza Tatiana Abreu, fizjoterapeutka sportowa z Sao Paolo.

Pierwsza pomoc:

  • Okłady z lodu w kontuzjowanym miejscu, przynajmniej dwa razy dziennie po dwadzieścia minut, oraz rozciąganie tylnych i bocznych mięśni uda.
    15,6% biegaczy zetknęło się z syndromem pasma biodrowo-piszczelowego

Już boli. Co teraz?

  • Jeśli zignorujesz ból przez kilka dni... nie poczujesz różnicy podczas treningów. Jednak gdy zaczniesz trenować częściej lub intensywniej, będzie pojawiać się za każdym razem coraz wcześniej.
  • Jeśli zignorujesz ból przez kilka tygodni... nie będziesz już w stanie trenować. Przy opuchliźnie coraz trudniej będzie zginać staw kolanowy. W końcu przestaniesz biegać, bo tarcie mechaniczne w kontuzjowanym miejscu będzie wzrastało, a intensywny ból unieruchomi Cię na dobre.
  • Jeśli chcesz go wyeliminować... zmniejszaj opuchliznę okładami z lodu, przynajmniej dwa razy dziennie. Rozciągaj się zawsze w czasie treningu, by poprawić elastyczność, ze szczególnym nastawieniem na mięśnie tyłu uda (mięśnie kulszowo-goleniowe) oraz mięsień boczny, napinający powięź szeroką uda. Równocześnie wzmocnij mięśnie nóg, korzystając z odpowiednich urządzeń do ćwiczenia zginaczy, prostowników i odwodzicieli przynajmniej dwa razy w tygodniu. Idealny byłby kompleksowy trening mięśni, mający na celu doprowadzenie do równowagi w umięśnieniu kończyn dolnych. Możesz również używać wkładek do butów i pod nadzorem lekarza lub fizjoterapeuty pracować nad poprawną postawą podczas biegu.
  • Podczas rekonwalescencji możesz... biegać z mniejszą intensywnością, pływać, pedałować i wykorzystywać urządzenie symulujące bieg bez przeciążeń.
  • Kontuzja powinna zaniknąć... w najgorszym wypadku po dwóch tygodniach, pod warunkiem że była leczona w stanie początkowym. W stanach poważnych i przewlekłych leczenie może trwać nawet sześć miesięcy.

Z pierwszej ręki

„Odczuwałem ból w bocznej części kolana, około 50. minuty treningu, potem jednak ból przechodził. Przez miesiąc nie zwracałem na to uwagi. Ból wrócił, przestałem biegać, a gdy znowu zacząłem, on ponownie zaatakował. Nasilił się, gdy trenowałem do półmaratonu Buenos Aires. Podczas jednego z treningów musiałem się zatrzymać i wezwać taksówkę: ból był tak silny, że nie byłem w stanie chodzić. Odpuściłem treningi, rozpocząłem fizjoterapię i nie pojechałem do Buenos” - Eduardo Carvalho, 31 lat.

Tagi: kontuzje biegaczy | urazy bieganie | stany zapalne bieganie

Oceń artykuł:

3.1

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij