Runner's World poleca:

Niepokojące dolegliwości w czasie biegania

Poleć ten artykuł:

Choć bieganie głównie sprawia przyjemność, czasami Twój organizm wysyła sygnał, że coś jest nie tak. Może to być nagły spadek formy, duszność, pokrzywka, swędzenie czy ból brzucha, głowy lub w klatce piersiowej. Zobacz, co robić, gdy dostaniesz takie ostrzeżenie.

Biegacz z bólem

Trzydziestoletnia kobieta przychodzi do kliniki medycyny sportowej i skarży się, że podczas biegu czuje mrowienie ust, na jej ramionach i karku wyskakuje swędząca pokrzywka, nie może złapać oddechu i czuje ucisk w piersiach.

Następnego dnia objawy ustąpiły, ale kiedy znowu wyszła pobiegać, wróciły.
Poszła więc do dermatologa, który polecił jej maść przeciwświądową i zmianę proszku do prania na hipoalergiczny.

Niestety, ten sposób nie zadziałał. Na szczęście dr Katherine Dec z kliniki medycyny sportowej jest doświadczonym lekarzem i od razu rozpoznała objawy - wszystko wskazywało na tzw. anafilaksję indukowaną wysiłkiem.

Dr Dec zapisała biegaczce leki antyhistaminowe i poleciła, by w sezonie pylenia pacjentka biegała tylko na bieżni mechanicznej w zamkniętym pomieszczeniu. To poskutkowało.

I nie ma co obwiniać dermatologa. Kiedy powszechne dolegliwości, takie jak alergie, ból głowy czy brzucha dopadają Cię podczas biegu, często bardzo trudno jest ustalić, co jest ich przyczyną. Nie tylko Tobie, lekarzowi również.

Dlatego podpowiadamy, jak reagować, gdy na trasie Twój organizm nagle zacznie się buntować.

Symptom - pieczenie w klatce piersiowej lub przełyku

Diagnoza: Choroba refluksowa, czyli cofanie się kwaśnej treści żołądka do przełyku. Intensywny wysiłek może wywołać refluks nawet u osób, które normalnie nie mają z tym problemu. Może się to zdarzyć również podczas biegu.

Gdy biegniesz, to co zjadłeś plus kwas żołądkowy podskakują w żołądku, a napięcie mięśni brzucha może sprawić, że zwieracz przełyku (mięsień odpowiedzialny za przepuszczanie pokarmu tylko w jedną stronę - w dół) rozkurcza się i treść żołądka podchodzi wyżej, drażniąc delikatną śluzówkę przełyku.

Zabezpiecz się: Na dwie godziny przed biegiem unikaj produktów, które mogą wywołać refluks, czyli alkoholu, kawy, czekolady, mięty, cebuli i owoców cytrusowych. Jeśli biegasz w pasku biodrowym na bidon, nie zaciskaj go zbyt mocno, by nie uciskał brzucha.

Jeśli masz zgagę, nie próbuj leczyć się preparatami zawierającymi miętę, gdyż ma ona działanie rozluźniające i może jeszcze szerzej otworzyć zwieracz przełyku, wpuszczając treść żołądka za wysoko.

Symptom - po przebiegnięciu mety boli Cię głowa

Diagnoza: To prawdopodobnie tzw. powysiłkowy ból głowy, czyli jeden z rodzajów napięciowego bólu. Pojawia się, gdy przez dłuższy czas masz spięte mięśnie barków i karku, co ogranicza dopływ krwi do mózgu.

Zabezpiecz się: Przed biegiem rozmasuj sobie mięśnie karku i barków. Możesz to zrobić samodzielnie lub poprosić o pomoc partnera biegowego.

Masaż poprawi ukrwienie tych mięśni i zapobiegnie ich nadmiernemu spięciu. W rezultacie natleniona krew będzie miała łatwy dostęp do mózgu i głowa nie będzie Cię boleć.

Podczas biegu zaś staraj się świadomie rozluźniać mięśnie barków i karku - mniej więcej co kilometr potrząśnij luźnymi ramionami. To powinno pomóc.

Tagi: zdrowie | trening | ból | kontuzja | choroby | przemęczenie | bieganie | alergia | zgaga | ból głowy

Oceń artykuł:

3.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij