Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

6 najczęstszych biegowych dolegliwosci (i jak im zapobiegać)

Choć bieganie głównie sprawia przyjemność, czasami Twój organizm wysyła sygnał, że coś jest nie tak. Może to być nagły spadek formy, duszność, pokrzywka, swędzenie czy ból brzucha, głowy lub w klatce piersiowej. Zobacz, co robić, gdy dostaniesz takie ostrzeżenie.

Biegacz z bólem fot. Jude Buffum - Rodale Images

Trzydziestoletnia kobieta przychodzi do kliniki medycyny sportowej i skarży się, że podczas biegu czuje mrowienie ust, na jej ramionach i karku wyskakuje swędząca pokrzywka, nie może złapać oddechu i czuje ucisk w piersiach.

Następnego dnia objawy ustąpiły, ale kiedy znowu wyszła pobiegać, wróciły.
Poszła więc do dermatologa, który polecił jej maść przeciwświądową i zmianę proszku do prania na hipoalergiczny.

Niestety, ten sposób nie zadziałał. Na szczęście dr Katherine Dec z kliniki medycyny sportowej jest doświadczonym lekarzem i od razu rozpoznała objawy - wszystko wskazywało na tzw. anafilaksję indukowaną wysiłkiem. Dr Dec zapisała biegaczce leki antyhistaminowe i poleciła, by w sezonie pylenia pacjentka biegała tylko na bieżni mechanicznej w zamkniętym pomieszczeniu. To poskutkowało.

I nie ma co obwiniać dermatologa. Kiedy powszechne dolegliwości, takie jak alergie, ból głowy czy brzucha dopadają Cię podczas biegu, często bardzo trudno jest ustalić, co jest ich przyczyną. Nie tylko Tobie, lekarzowi również. Dlatego podpowiadamy, jak reagować, gdy na trasie Twój organizm nagle zacznie się buntować.

Pieczenie w klatce piersiowej lub przełyku

Diagnoza: Choroba refluksowa, czyli cofanie się kwaśnej treści żołądka do przełyku. Intensywny wysiłek może wywołać refluks nawet u osób, które normalnie nie mają z tym problemu. Może się to zdarzyć również podczas biegu.

Gdy biegniesz, to co zjadłeś plus kwas żołądkowy podskakują w żołądku, a napięcie mięśni brzucha może sprawić, że zwieracz przełyku (mięsień odpowiedzialny za przepuszczanie pokarmu tylko w jedną stronę - w dół) rozkurcza się i treść żołądka podchodzi wyżej, drażniąc delikatną śluzówkę przełyku.

Zabezpiecz się: Na dwie godziny przed biegiem unikaj produktów, które mogą wywołać refluks, czyli alkoholu, kawy, czekolady, mięty, cebuli i owoców cytrusowych. Jeśli biegasz w pasku biodrowym na bidon, nie zaciskaj go zbyt mocno, by nie uciskał brzucha.

Jeśli masz zgagę, nie próbuj leczyć się preparatami zawierającymi miętę, gdyż ma ona działanie rozluźniające i może jeszcze szerzej otworzyć zwieracz przełyku, wpuszczając treść żołądka za wysoko.

Po przebiegnięciu mety boli Cię głowa

Diagnoza: To prawdopodobnie tzw. powysiłkowy ból głowy, czyli jeden z rodzajów napięciowego bólu. Pojawia się, gdy przez dłuższy czas masz spięte mięśnie barków i karku, co ogranicza dopływ krwi do mózgu.

Zabezpiecz się: Przed biegiem rozmasuj sobie mięśnie karku i barków. Możesz to zrobić samodzielnie lub poprosić o pomoc partnera biegowego.

Masaż poprawi ukrwienie tych mięśni i zapobiegnie ich nadmiernemu spięciu. W rezultacie natleniona krew będzie miała łatwy dostęp do mózgu i głowa nie będzie Cię boleć. Podczas biegu zaś staraj się świadomie rozluźniać mięśnie barków i karku - mniej więcej co kilometr potrząśnij luźnymi ramionami. To powinno pomóc.

W trakcie biegu czujesz się kompletnie wypruty

Diagnoza: Jeśli poprzedniej nocy nie spędziłeś na zakrapianej imprezie ani nie siedziałeś do rana przed komputerem, powodem dramatycznego spadku sił może być niedobór żelaza.

Żelazo jest niezbędne do produkcji hemoglobiny, a to właśnie hemoglobina dostarcza tlen do Twoich mięśni. Jeśli masz za niski poziom żelaza, hemoglobiny jest mniej, mniej tlenu w mięśniach i mniej energii do biegania.

Zabezpiecz się: Poproś lekarza o test poziomu ferrytyny (to białko gromadzące żelazo w komórkach).

Powiedz mu, że biegasz, ponieważ norma dla przeciętnego człowieka może być trochę za niska dla biegacza. Poziom ferrytyny niższy niż 30 ng/ml u kobiet i 40 ng/ml u mężczyzn może obniżyć wydolność biegową. Jak zwiększyć poziom żelaza w organizmie? Najłatwiej przyswajalne jest żelazo z mięsa: wołowiny, ryb czy drobiu.

Duszność podczas biegu, kaszel po biegu

Diagnoza: Astma wysiłkowa. Normalnie zazwyczaj oddychasz przez nos - wciągane do płuc powietrze zdąży się więc ogrzać i nabrać odpowiedniej wilgotności.

Podczas biegu zaczynasz oddychać przez usta i do Twoich płuc trafi a zimne i suche powietrze, powodując skurcz mięśniówki oskrzeli. Oskrzela zwężają się: trudniej jest Ci nabrać powietrza, pojawiają się świsty i zaczynasz kaszleć. Na szczęście objawy astmy wysiłkowej zazwyczaj przechodzą same po 30-45 minutach.

Zabezpiecz się: Przed biegiem pochodź trochę i potruchtaj, żeby płuca i oskrzela przyzwyczaiły się do zmiany warunków. Możesz też łykać witaminę C.

Badania na Indiana University wykazały, że studenci, którzy przez dwa tygodnie codziennie przyjmowali dawkę 1500 mg tej witaminy, dwukrotnie rzadziej mieli ataki astmy niż wcześniej. Możesz też poprosić lekarza o leki wziewne, które rozszerzają oskrzela.

Pokrzywka, duszność, swędzenie warg i języka

Diagnoza: Anafilaksja indukowana wysiłkiem, czyli reakcja uczuleniowa organizmu na określony alergen (może to być składnik pokarmu, pyłek, lekarstwo czy nawet określone włókna), do której dochodzi dopiero podczas wysiłku fizycznego.

Lekarze nie wiedzą, dlaczego niektórzy ludzie reagują tak gwałtownie na określone alergeny jedynie podczas wysiłku. Częściej przypadłość ta trapi kobiety przed 30. rokiem życia.

Zabezpiecz się: Jeśli zauważysz u siebie te objawy, lepiej skontaktuj się z lekarzem. Szukaj natychmiastowej pomocy w przypadku, gdy zaczyna Ci puchnąć język i wargi - wstrząs anafilaktyczny może doprowadzić do śmierci.

Idąc do alergologa, spróbuj przypomnieć sobie, co wcześniej jadłeś, którędy biegłeś i co miałeś na sobie - w ten sposób łatwiej będzie mu określić, co może Cię uczulać. Lekarz zapewne zleci testy skórne, które wykażą, co wywołuje reakcję alergiczną, i od tej pory unikaj tego czegoś jak ognia. Jeśli problem się powtarza, przed biegiem zażyj środki przeciwalergiczne.

Ból brzucha, wzdęcia

Diagnoza: Gazy. Podczas intensywnego wysiłku krew dostarczana jest głównie do mięśni, w związku z czym mniej jej zostaje w przewodzie pokarmowym, a to spowalnia trawienie.

Zabezpiecz się: Owoce i warzywa zawierają dużo błonnika i cukrów, które sprzyjają produkcji gazów. Podobne działanie ma nabiał i produkty zbożowe.

Spróbuj na tydzień kolejno rezygnować z poszczególnych produktów i sprawdź, czy odczujesz poprawę. Gdy uda Ci się zlokalizować przyczynę, unikaj tego produktu na cztery godziny przed biegiem. Uważaj też na batony energetyczne: te słodzone sorbitolem i mannitolem również zwiększają produkcję gazów.

RW 04/2012

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij