Runner's World poleca:

Pić czy nie pić podczas biegu?

Poleć ten artykuł:

Ile trzeba pić w czasie biegu? Stare zasady mówiły, żeby pić dużo i wyprzedzać pojawienie się pragnienia. Nowe badania sugerują jednak, że organizm sam wie najlepiej, ile płynów potrzebuje. Wsłuchaj się zatem w jego głos.

Przez lata wydawało się, że nie było szansy, aby biegacze wypili za dużo. Później wystąpiło kilka nagłośnionych medialnie przypadków hiponatremii (przewodnienia i wynikającego z tego obniżenia poziomu sodu we krwi), włączając przypadek młodej kobiety, która zmarła podczas maratonu bostońskiego w 2002 roku. I nagle biegacze zaczęli obawiać się nadmiaru płynów, a nie ich niedoboru. Co robić?

Nawet faceci w fartuchach laboratoryjnych nie są zgodni. Międzynarodowe Stowarzyszenie Medyczne ds. Maratonów (w skrócie z angielskiego - IMMDA) 6 maja 2006 roku wydało długo oczekiwane wytyczne odnośnie nawadniania, które można podsumować następująco: biegacze powinni pić, kiedy są spragnieni.

„Nowe wyniki badań dowodzą, że pragnienie będzie chronić sportowców zarówno przed ryzykiem odwodnienia, jak i przewodnienia" - zadeklarowali ludzie z IMMDA.

Ta szokująco prosta reguła jest sprzeczna z wcześniejszymi wytycznymi różnych organizacji biegowych, a nawet samego stowarzyszenia IMMDA. Cóż więc ma począć biegacz w związku z upałami? Rozmawialiśmy z ekspertami z obu dyskutujących obozów, aby dostarczyć Ci najświeższą wiedzę co do tego, jak dużo płynów biegacze rzeczywiście potrzebują.

Za dużo czy za mało?

Nie da się zaprzeczyć, że duży niedobór płynów może powodować kłopoty. Pod koniec każdego maratonu czy supermaratonu jest zawsze kilku biegaczy, którzy na ostatnich nogach docierają do namiotu medycznego, cierpiąc z powodu nudności, biegunki lub osłabienia spowodowanego odwodnieniem.

„Dosyć częstym zjawiskiem jest 1-2-procentowe odwodnienie wśród zawodników biorących udział w konkurencjach wytrzymałościowych" - mówi Craig Horswill, badacz z Instytutu Badań Sportu Gatorade. - Mechanizmy termoregulacyjne nie funkcjonują prawidłowo już przy 1-procentowym odwodnieniu". W związku z tym Horswill (i Gatorade) twierdzi, że powinno się unikać nawet niewielkiego odwodnienia, ponieważ ma to negatywny wpływ na wynik.

Zaleca on, by niedobór płynów był na poziomie mniejszym niż 2%. Dla ważącej 60 kg kobiety oznacza to utratę płynów na poziomie 1,2 litra podczas jakiegokolwiek biegu. Inni eksperci wskazują na fakt, że najlepsi zawodnicy zazwyczaj kończą maraton i wygrywają, będąc znacznie bardziej odwodnieni, ponieważ nie zużywają czasu na picie podczas trasy.

„Czy osiągaliby jeszcze lepsze wyniki, gdyby pili więcej? Wątpię - mówi doktor Lewis Maharam, kierujący opieką medyczną podczas ING Maratonu Nowojorskiego, przewodniczący zarządu IMMDA. - Nie ma dowodów na to, iż konieczne jest uzupełnienie 100% płynów podczas wyścigu".

Z drugiej strony, przewodnienie może być nawet bardziej niebezpieczne niż niewystarczające picie. Hiponatremia występuje, gdy podaż płynów przekracza utratę płynów z potem, powodując niski poziom sodu we krwi. Objawy - nudności, dezorientacja, osłabienie mięśni - mogą przypominać odwodnienie. Podawanie dodatkowych płynów biegaczom z obniżonym poziomem sodu nasila tylko problem, jeszcze bardziej zmniejszając stężenie sodu, co może prowadzić do śpiączki, a nawet, w najgorszych przypadkach, do śmierci.

Tagi: zdrowie | lato | upał | nawadnianie | napoje | izotonik | pragnienie | woda | sok | hiponatermia | odwodnienie

Oceń artykuł:

3.5

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij