Runner's World poleca:

Pielęgnacja biegacza: Jak dbać o skórę sportowca?

Poleć ten artykuł:

Oparzenia, pęcherze, odciski, grzybica, krostki, otarcia - są jak pamiątki z treningów lub zawodów. Skóra biegacza nie ma łatwego życia. Dlatego potrzebuje Twojego wsparcia, żeby być w dobrej kondycji. Przeczytaj, jak zadbać o nią, by unikać problemów skórnych.

Skóra

Bieganie to zarówno najlepszy przyjaciel Twojej skóry (lepsze krążenie opóźnia starzenie), jak i jej największy wróg (słońce przyspiesza starzenie się skóry, a pot może powodować trądzik).

Nie jest też najlepsze dla stóp – stopy biegaczy często nie nadają się do oglądania z powodu odcisków, pęcherzy i grzybicy. Rozumiemy, że nie przestaniesz biegać dlatego, by chronić skórę – dlatego pomożemy Ci utrzymać epidermę w dobrym stanie, dosłownie od stóp do głów.

Pod słońcem

Według badań opublikowanych w „Archives of Dermatology” maratończycy są bardziej narażeni na złośliwy nowotwór skóry – czerniaka. Oczywiście możesz biegać po zmroku lub w klubie fitness, żeby uniknąć nadmiernej ekspozycji na światło, ale w Polsce to trochę nadmierna ostrożność.

Jeśli dużo biegasz w słońcu, pamiętaj o kremach z wysokimi filtrami. Prof. Elizabeth K. Hale, dermatolog z New York University, przestrzega: „Widzę wielu biegaczy z płaskonabłonkowym nowotworem złośliwym – rodzajem raka, który często pojawia się na odsłoniętych częściach ciała, takich jak ręce, szyja i koniuszki uszu”. Te miejsca koniecznie smaruj kremem w słoneczne dni.

Chroń się: Znajdź lekki, nietłusty krem z filtrem co najmniej powyżej 30 (jeśli masz jasną karnację, wybierz filtr 50) o szerokim spektrum działania (blokada UVA i UVB). Dobre są kremy w sztyfcie – nie spływają i nie pieką w oczy. Dodatkową ochroną może być czapka z daszkiem i okulary przeciwsłoneczne. Warto też nosić odzież blokującą promieniowanie ultrafioletowe (szukaj odpowiednich metek), no i unikać treningów w samo południe.

Po ziemi

Biegacze rzadko mają piękne stopy – pęcherze, odciski i grzybica to ich chleb powszedni. Wszystko z powodu dwóch wrogów skóry i stóp: wilgoci i tarcia. Pęcherze powstają w wyniku tzw. szybkiego tarcia. Wolne ocieranie w tym samym miejscu z biegiem czasu doprowadzi do powstania odcisków.

Jednocześnie nieodprowadzana na zewnątrz wilgoć (np. między palcami stóp) może doprowadzić do tzw. maceracji – zewnętrzne warstwy skóry ulegają uszkodzeniu, robią się jaśniejsze i są bardziej podatne na infekcje grzybicze.

Chroń się: Polipropylenowe lub wełniane skarpetki odprowadzą wilgoć na zewnątrz. Możesz też użyć talku lub pudru do stóp dla sportowców, żeby obronić się przed grzybami. Przed dłuższym biegiem miejsca podatne na pęcherze warto posmarować wazeliną, zwłaszcza na bokach palców i na piętach.

Po treningu ściągnij skarpetki, by przewietrzyć stopy. Delikatnie zmiękcz i zetrzyj zewnętrzną warstwę odcisku pumeksem; jeśli odciski są grube i możesz pod nimi zobaczyć ciemne zasinienie, co może oznaczać ranę lub infekcję, skontaktuj się z lekarzem lub podiatrą/podologiem.

Krostki

Ćwiczenia fizyczne poprawiają krążenie krwi, dzięki czemu skóra jest przyjemnie zaróżowiona i jędrniejsza. Niestety, wielu biegaczy ma problem z trądzikiem, gdyż bakterie normalnie występujące na skórze zostają uwięzione w porach skóry przez sebum i pot. Sportowcy borykają się też często z zapaleniem mieszków włosowych, co objawia się wysypem czerwonych krostek.

Chroń się: Żeby nie dać czasu bakteriom, wykąp się zaraz po treningu. I pamiętaj, że zaledwie 5% ludzi myje ręce wystarczająco długo, by pozbyć się bakterii. Myj wodą z mydłem twarz, ramiona i plecy (czyli tam, gdzie trądzik atakuje biegaczy najczęściej) co najmniej przez 20-30 sekund.

Otarcia

Ocieranie się skóry o skórę, drażnienie jej przez źle dopasowane ubrania może doprowadzić do podrażnień. Otarcia najczęściej pojawiają się poniżej pach, pod biustem, po wewnętrznej stronie ud lub (u mężczyzn) na sutkach. Wilgoć, z potu lub deszczu, jeszcze pogarsza sytuację.

Chroń się: Upewnij się, że masz dopasowane ubranie, które jednak nie powinno wbijać się w skórę, nie powinno mieć drażniących szwów, za to powinno dobrze odprowadzać wilgoć na zewnątrz. Otarciom możesz zapobiegać, smarując wazeliną miejsca, w których się ocierasz. Wazelina złagodzi również ból, gdy posmarujesz nią miejsca już otarte.

Przybornik

Te produkty pomogą Ci utrzymać skórę w dobrym stanie.

1. Skarpety X-Socks Marathon: Świetnie odprowadzają pot, chronią przed grzybami i bakteriami, a dodatkowo stabilizują stopę. Cena: 75 zł

2. Krem z filtrem UV Solecrin firmy Iwostin: Jest wodoodporny (nie spływa więc z potem) i chroni przed UVA i UVB. Cena 25 zł

3. Wazelina biała marki Ziaja: Niedroga, ale skuteczna. Cena: ok. 2 zł

4. Zestaw plastrów Salvequick Foot Care: Zestaw plastrów na otarcia pięt i palców. Cena: 17 zł

5. Chusteczki antybakteryjne AA Therapy: Idealne z dala od prysznica. Cena: ok. 5 zł

Szybki patent

Chcesz sobie pomóc? Łykaj tran. On poprawi stan Twojego serca, sprawi, że łatwiej będzie Ci się skoncentrować i na dodatek ochroni skórę przed szkodliwym działaniem słońca. 

RW 07/2013  

Tagi: jak dbać o skórę | skóra biegacza | skóra sportowca | ochrona skóry

Oceń artykuł:

3.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij