Runner's World poleca:

Plusy i minusy masaży dla biegaczy

Poleć ten artykuł:

Badania dostarczają coraz więcej informacji, jak na biegaczy wpływają masaże. Czy jest to świetna pomoc w regeneracji po maratonie, czy zbędny dodatek, za który trzeba słono płacić? W artykule znajdziesz odpowiedź specjalistów na te i inne pytania.

Masaż dla biegaczy

Przyjemne z pożytecznym?

Istnieje dobry powód, dla którego masażyści są tak chętnie odwiedzani po zawodach przez biegaczy. Intensywny masaż, nawet krótki, to wspaniałe uczucie. Dodatkowo, biegacze zapewniają, że masaże pomagają zmniejszyć im napięcie mięśni, zwiększyć ich elastyczność i zakres ich ruchu. Dzięki nim czują się zrelaksowani i docenieni za swoje wysiłki.

Jednak, pomimo swej rosnącej popularności i dobrej reputacji, nie udowodniono naukowo, dlaczego sportowcy czują się tak wyjątkowo po wyjściu z gabinetu masażysty.

"Ciężko połączyć wiedzę naukową z medycyną alternatywną" – tłumaczy doktor Justin Crane, naukowiec z McMaster University, który przeprowadził jedne z pierwszych obiektywnych badań nad masażami w 2012 roku.

Mówi się, że masaże łagodzą bóle mięśni, wspomagają krążenie, ułatwiają wypłukiwanie toksyn i kwasu mlekowego z organizmu. Nauka nie potwierdziła jednak żadnego z tych pozytywnych oddziaływań. Aż do dziś. Niedawne badania pokazały, co jest prawdą, a co wymysłem "lobby" masażystów.

Obalanie mitów

Postawmy sprawę jasno: nauka nie wierzy w zakorzenione dawno temu przekonanie o cudownej skuteczności masażu. "Nie może on usuwać toksyn z mięśni i przenosić ich do krwi. Nie ma fizycznej możliwości, aby tak się działo" – mówi dr JoEllen Sefton, profesor kinezjologii z Auburn University. Nie jest także prawdą, że masaż wypłukuje z mięśni kwas mlekowy.

Doktor Crane analizował próbki mięśni w poszczególnych fazach zmęczenia i po przeprowadzeniu 10-minutowego masażu. "Ludzie wnioskują, że masaż likwiduje zakwasy, ponieważ po sesji masażu nie czują bolesności mięśniowej. Kwas mlekowy wciąż jednak pozostaje w mięśniach" – tłumaczy.

Masaż to nic innego jak zaaplikowanie mięśniom, ścięgnom, więzadłom i powięziom nacisku o pewnej sile. "Ruch i wytwarzana energia zmiękczają tkanki i powodują, że spięte mięśnie się relaksują" – tłumaczy Sefton. Masaż usuwa także zrosty pomiędzy powięziami i mięśniami. To szczególnie dobra wiadomość dla biegaczy, ponieważ to głównie im zależy na zwinnych stawach i wytrzymałych mięśniach, gotowych na jak największy wysiłek.

Regeneracja i mniej bólu

Największym naukowym odkryciem jest jednak to, jak masaż może wpływać na regenerację u sportowców. Badania opublikowane w "Journal of Athletic Training i British Journal of Sports Medicine" potwierdzają, że masaż po treningu zmniejszył efekty opóźnionej bolesności mięśniowej – bólu, który często utrzymuje się przez dwa-trzy dni po długim biegu.

Kolejne badania wykazały, że masaż poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego i usuwa stany zapalne. Tylko jeden zabieg masażu wpłynął na tworzenie się większej ilości limfocytów u badanych, a także zmniejszył ilość hormonu stresu (kortyzolu).

Tagi: zdrowie | masaż | regeneracja | bieganie | biegi długodystansowe | ból mięśni | siła

Oceń artykuł:

3.2

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij