Runner's World poleca:

Odnowa biologiczna a bieganie. 5 sposobów na regenerację

Poleć ten artykuł:

Twoja forma rośnie nie tylko, gdy trenujesz, ale również wtedy, kiedy się odpoczywasz po wysiłku. Oto 5 sposobów na przyjemną regenerację w saunie, jacuzzi, salonie masażu, kriokomorze i własnej łazience. Zregeneruj się porządnie, by być jak najszybciej gotowym do działania.

Jeśli wydaje Ci się, że nie masz czasu na odnowę biologiczną, bo ciągle tylko pracujesz, biegasz, jesz i śpisz, to bardzo się mylisz. Bo sen, kąpiel, dieta czy słuchanie muzyki to też odnowa! Mając do dyspozycji własną łazienkę, możesz w każdej chwili zafundować sobie weekend w spa. Naprawdę warto. Nie tylko dla czystej przyjemności, ale i wymiernych korzyści dla Twojej formy i zdrowia.

Często wydaje nam się, że tylko trenując więcej, możemy poprawić swoje wyniki. Niestety, bywa, że ta teoria odwraca się przeciwko nam. Przetrenowanie nie tylko spowalnia progres osiąganych wyników sportowych, ale i sprawia, że biegasz gorzej niż kiedyś. Gorsze rezultaty mobilizują nas do intensywniejszych treningów i kółko się zamyka. A podstępna kontuzja tylko czeka na taki moment.

Jest jednak prosta recepta, która pozwala unikać takich nieprzyjemności. I wcale nie jest to jakiś rewolucyjny program treningowy, tylko rewelacyjny rodzaj przyjemności. Odnowa biologiczna jest równie ważnym elementem w procesie treningowym, jak sam trening. To od odpowiednich proporcji między wysiłkiem a odnową zależy, czy nasza forma będzie rosnąć, czy z impetem runie w dół.

Aby zabiegi odnowy były skuteczne, muszą dawać nam przyjemność. Dlatego nie daj się wepchnąć do kriokomory, jeśli nie lubisz zimna, albo do sauny, jeśli się w niej dusisz.

Na szczęście odnowa biologiczna to czysta przyjemność, więc powinniśmy z radością dopisać ją do naszych dzienniczków treningowych. Ważne tylko wiedzieć, kiedy i na jaką przyjemność możemy sobie pozwolić. Co prawda nie ma tu żadnych sztywnych zasad, ale ogólne wskazania - owszem.

W okresie przygotowania ogólnego warto stosować zimne natryski i bicze szkockie, saunę i gorące kąpiele 2 razy w tygodniu. W okresie przygotowania specjalnego poleca się masaże i kąpiele lokalne szczególnie narażonych na zmęczenie partii ciała, raz w tygodniu saunę lub gorącą kąpiel i bicze szkockie. W okresie głównym - startowym - zalecane są ciepłe i gorące kąpiele, sauna i masaż restytucyjny.

Restytucja to powrót organizmu do stanu sprzed wysiłku. Zabiegi odnowy biologicznej służą właśnie temu, żeby ten proces przebiegał sprawnie. Aby tak było, warto przestrzegać pewnych zasad. Po pierwsze i najważniejsze, rodzaje zabiegów, czas ich trwania i ilość sesji muszą być dopasowane do indywidualnych potrzeb i możliwości, wieku, płci, stanu zdrowia, poziomu wytrenowania i rodzaju treningu. Poza tym, żeby uzyskać pożądany efekt, zabiegi powinny być powtarzane systematycznie i ze zwiększaną stopniowo intensywnością.

Nie oznacza to, że musisz od razu kupować karnet do centrum spa. Wystarczy, że poznasz mechanizmy działania podstawowych zabiegów, a przekonasz się, że większością z nich możesz się cieszyć we własnym domu.

Tagi: odnowa biologiczna bieganie | regeneracja bieganie | jak przyśpieszyć regenerację

Oceń artykuł:

3.8

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij