Runner's World poleca:

Przegrzanie: 3 sygnały ostrzegawcze

Poleć ten artykuł:

Najczęściej przegrzanie organizmu zdarza się w upalne dni, gdy żar dosłownie leje się z nieba. Może jednak zdarzyć się również wtedy, gdy jest po prostu ciepło i duszno. Zobacz, jak rozpoznać jego objawy i nie przekroczyć granicy wytrzymałości organizmu.

Przegrzanie organizmu biegacza

Przegrzanie (hipertermia) to stan, w którym ciało nie jest w stanie samodzielnie walczyć z nadmiarem ciepła kumulującym się wewnątrz organizmu. Wystarczająco sprawny w bardziej sprzyjających warunkach mechanizm pocenia się, który jest głównym narzędziem termoregulacji ciała, teraz staje się nie dość wydolny i dochodzi do stopniowego wzrostu temperatury ciała. Aby nie przekroczyć cienkiej granicy między rozgrzaniem organizmu a jego przegrzaniem, obserwuj sygnały, którymi informuje Cię o sytuacji. Oto one:

Sygnał 1: Skurcze mięśni

Przyczyna: Przedłużony wysiłek w ciepłych i wilgotnych warunkach sprawia, że organizm traci płyny i minerały (elektrolity) przez parowanie z dróg oddechowych i pocenie. Duża utrata płynów i minerałów bez ich właściwego uzupełniania może prowadzić do odwodnienia i zaburzeń elektrolitowych, powodując bolesne skurcze niektórych grup mięśniowych.

Objawy: Silne skurcze mięśni brzucha, ud lub pośladkowych.

Szybka pomoc: Przerwij wysiłek i masuj mięsień, w którym nastąpił skurcz. Wyrównaj niedobory płynów i soli – pij płyny zawierające sód, napoje dla sportowców, zupy w puszce, zjedz solone przekąski.

 

Sygnał 2: Wyczerpanie cieplne

Przyczyna: Podobnie jak przy skurczach, przedłużony wysiłek w ciepłych i wilgotnych warunkach prowadzi do nasilonej utraty płynów i minerałów, ponieważ organizm próbuje ochłodzić się przez obfite wydzielanie potu. Niedostateczne uzupełnianie płynów i elektrolitów prowadzi do odwodnienia i nierównowagi elektrolitowej, która może powodować kurcze mięśni i w konsekwencji bardziej poważny stan – wyczerpanie cieplne.

Objawy: Temperatura wnętrza organizmu pomiędzy 38,8 a 40 stopni Celsjusza, ból głowy, osłabienie, obfity pot, nudności, wilgotna, lepka skóra.

Szybka pomoc: Odpocznij i nałóż zimny okład na głowę i szyję. Schroń się w chłodnym, zacienionym miejscu. Dodatkowo wyrównaj niedobory wody i sodu napojami oraz przekąskami zawierającymi sód.

Udar cieplny

Przyczyna: Ekstremalny wysiłek – bardzo szybki bieg połączony z upałem i wysoką wilgotnością, odwodnienie na skutek obfitego pocenia się, z osłabioną możliwością utrzymywania optymalnej temperatury przez organizm.

Objawy: temperatura wnętrza organizmu powyżej 40 °C, ból głowy, nudności, wymioty, biegunka, przyspieszone tętno , dezorientacja.

Szybka pomoc: Konieczna natychmiastowa interwencja medyczna, bo udar cieplny to stan zagrożenia życia. Biegacze cierpiący na udar wymagają lodowatej kąpieli i dożylnego podania płynów.

RW 02/2007

Tagi: zdrowie | przegrzanie | odwodnienie | skurcze mięśni | wyczerpanie cieplne | udar | bieganie latem | bieganie w upale

Oceń artykuł:

3.5

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij