Runner's World poleca:

Sezon grypowy. Jak zapobiegać i leczyć przeziębienie?

Poleć ten artykuł:

Każdy z nas przeżył atak grypy lub przeziębienia, więc wie z własnego doświadczenia, że są to nie tyle choroby niebezpieczne, co nieprzyjemne. Tym bardziej, że musisz przez to odpuścić trening. Zobacz, co pomoże Ci ominąć sezon grypowy lub szybko wrócić do zdrowia.

Przeziębienie, grypa

Chociaż teoretycznie przy grypie możliwe są powikłania, u ludzi dorosłych i ogólnie zdrowych zdarzają się one niezmiernie rzadko. Jeśli więc nie masz żadnych przewlekłych chorób, nie musisz się za bardzo przejmować. Z naciskiem na określenie "za bardzo".

W gruncie rzeczy nie musisz też zastanawiać się, czy to, co Cię zaatakowało, to grypa czy przeziębienie. Choć objawy nieco się różnią, to sposób leczenia już niespecjalnie. Bo obie choroby są infekcjami wirusowymi, a leków przeciwwirusowych używa się tylko w wyjątkowych przypadkach, by nie stało się z nimi to, co z antybiotykami. Powszechność użycia antybiotyków doprowadziła do tego, że pojawiły się szczepy odporne na działanie większości z nich. Dlatego w arsenale środków pozostają tylko leki, które nie tyle leczą, co łagodzą objawy.

Jednak, jak mówi stare i wyświechtane, ale nadal aktualne powiedzonko: lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego przede wszystkim staraj się zwiększyć odporność, tak żeby wirusy nie wytrzymały starcia z Twoim układem immunologicznym.

Oto Twoja antygrypowa linia Maginota.

Bieganie

Umiarkowany wysiłek wzmacnia organizm. Jeśli biegasz regularnie, Twój organizm jest silniejszy, bo zwiększa się w nim liczba leukocytów, których głównym zadaniem jest walka z patogenami, takimi jak wirusy czy bakterie. Dr Bruce Barret z University of Wisconsin sprawdził to eksperymentalnie i potwierdza: regularna, codzienna aktywność fizyczna, np. bieganie, pływanie lub jazda na rowerze, zmniejsza ryzyko zachorowania o 30-40%.

Musisz jednak pamiętać o tym, że zasada ta obowiązuje tylko wtedy, gdy nie przeciążasz organizmu. Kiedy biegasz wyjątkowo intensywnie, zwłaszcza gdy startujesz w zawodach, np. w maratonie, poziom hormonów stresu podnosi się tak wysoko, że przez ok. 72 godziny jesteś bardziej podatny na infekcje, w tym także dróg oddechowych. Wtedy musisz zachować szczególną ostrożność. Najlepiej jeśli będziesz unikał skupisk ludzkich i jak najwięcej odpoczywał.

Witamina C

Chroni tylko intensywnie trenujących! Chociaż metaanaliza wielu badań naukowych, przeprowadzona przez uczonych z Cocrane Collaboration, nie potwierdziła powtarzanej przez lata zasady, jakoby wit. C chroniła przed grypą, to jest jeden wyjątek. Wszystko wskazuje na to, że ludzie wysportowani, intensywnie trenujący, którzy biorą wit. C, chorują rzadziej niż równie mocno trenujący, ale niezażywający tej witaminy. Uczeni zauważyli także, że przyjmowanie wit. C podczas choroby w dawce 1000 mg nieznacznie skraca jej czas: u dorosłych średnio było to 8%, a u dzieci 18%.

Izotoniki

Uzupełnienie elektrolitów podnosi odporność. Napoje izotoniczne nie tylko pomagają ciału szybko wrócić do formy po ciężkim treningu, ale mogą też ochronić Cię przed niektórymi szczepami grypy. Na łamach "International Journal of Sport Nutrition" przedstawiono wyniki badań, którym poddano triathlonistów. U tych zawodników, którzy podczas intensywnych treningów wypijali co kwadrans ok. 250 ml napojów izotonicznych, odporność wyraźnie się poprawiła.

Przypuszcza się, że dodatkowa dawka węglowodanów zawartych w izotonikach może ograniczać ilość wydzielającego się podczas wysiłku fizycznego kortyzolu – hormonu stresu, który osłabia działanie układu immunologicznego.

Czosnek

Czosnek jest naturalnym antybiotykiem. Kiedy poczujesz w gardle charakterystyczne drapanie, zmiażdż ząbek czosnku, rozsmaruj na kromce chleba z masłem i zjedz. Nie musisz popijać mlekiem z miodem. Czosnek ma bowiem fantastyczne właściwości antywirusowe i antybakteryjne, chroniąc skutecznie przed infekcjami. Jeśli gardło jeszcze Cię nie boli, możesz także zastosować mniej drastyczną metodę.

Już kilka ząbków wrzuconych do zupy czy innych potraw wydatnie zwiększa Twoje szanse na odparcie ataku przeziębienia lub grypy. Główny składnik aktywny czosnku to allicyna – sulfotlenek nadający mu nieprzyjemny zapach. W czosnku znajdziesz też związki siarki wzmacniające reakcję immunologiczną. Jeśli martwi Cię niezbyt przyjemny zapach z ust, możesz go złagodzić, pijąc podczas posiłków sok pomidorowy – zawarte w nim kwasy poradzą sobie z tym problemem.

Papryka i pieprz

Ostre przyprawy wzmacniają odporność. Myszy, które otrzymywały codziennie dawkę kapsaicyny – alkaloidu odpowiedzialnego za ostry smak papryki (szczególnie jej najostrzejsze odmiany: jalapeño, chili itp.) – miały po 3 tygodniach obserwacji 3 razy więcej limfocytów B niż myszy, które karmiono normalnie. Dodatkowa korzyść z jedzenia papryki jest taka, że oprócz kapsaicyny zawiera też ona sporo witaminy C, o której właściwościach ochronnych pisaliśmy wyżej.

Tagi: jak wzmocnić odporność | jak leczyć przeziębienie | sezon grypowy

Oceń artykuł:

4.5

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij