Runner's World poleca:

Stopa biegacza: dbaj i chroń

Poleć ten artykuł:

Stopy biegacza narażone są na poważne obciążenia, więc należy im się szczególna ochrona. Jeśli chcesz, by zawsze niosły Cię tam, gdzie chcesz, nie lekceważ żadnych oznak problemów, które wysyłają. Zobacz, jakie zagrożenia na nie czyhają i jak je przed nimi chronić.

Zdarte podeszwy i brudne, poszarpane sznurówki to niejedyne dowody pokonanych przez Ciebie kilometrów. Twoje stopy również mogą się zużyć. Niestety, nie możesz ich wymienić na nowe, dlatego warto o nie zadbać bardziej niż o parę najdroższych nawet butów. Wprawdzie uszkodzenia zewnętrznych warstw skóry nie są tak groźne, jak na przykład skręcona kostka, zerwany mięsień czy stan zapalny okostnej, ale jeśli zaniedbasz nawet taki drobiazg, jak otarcie, może Cię to wyłączyć z biegania na długo.

"Wiele teoretycznie drobnych urazów skóry może być naprawdę uciążliwych - przestrzega prof. Brian B. Adams, dermatolog, szef Sports Dermatology Clinic na University of Cincinnati, a jednocześnie doświadczony biegacz, który ukończył pięć maratonów. - Potrafią znacznie pogorszyć wyniki, a nawet zupełnie uniemożliwić Ci bieganie" - dodaje.

Ale jest też dobra wiadomość. W większości przypadków dosyć łatwo jest ich uniknąć, a nawet jeśli już się pojawią, rozwiązanie problemu też jest zazwyczaj proste. Oto sprawdzone sposoby.

Problem nr 1: grzybica stóp

Grzybica najczęściej objawia się suchą, łuszczącą się i zaczerwienioną skórą między palcami stopy. Zajęte przez grzyba miejsca mogą albo swędzieć, albo piec. Jako że grzyby bardzo lubią wilgotne i ciepłe środowisko, najczęściej atakują biegaczy latem, ale potrafi ą uderzyć zawsze. Bieganie w upale zwiększa potliwość stóp: w bucie robi się wilgotno i - jeśli tylko miałeś kontakt z grzybami - już masz kolonię swoich własnych w bucie.

Uniknij tego: Noś cienkie skarpety z nowoczesnych włókien odprowadzających pot na zewnątrz. Te z grubego materiału ostatnie mają tendencję do wchłaniania i utrzymywania wilgoci, co sprawia, że łatwiej powstają pęcherze, otarcia i grzybica.

Zaraz po biegu, zanim jeszcze pójdziesz napić się kawy czy usiądziesz ze znajomymi, zmień skarpetki i buty na suche. Dobrze jest też przez chwilę po prostu przewietrzyć nogi. Buty, które przed chwilą zdjąłeś, też dobrze jest przewietrzyć i wysuszyć, zanim wrzucisz je do ciemnego, nieprzewiewnego worka z plastiku.

Dodatkowo, jeśli Twoje stopy pocą się mocno, warto przed biegiem użyć pudru ze środkiem przeciwgrzybicznym. Taki prosty zabieg zdecydowanie zwiększa komfort biegania i zmniejsza ryzyko grzybicy.

Zwalcz to: W aptekach dostępne są bez recepty różne maści przeciwgrzybiczne. Najszybszym rozwiązaniem jest płyn Lamisilat 1, który rozprawia się z grzybicą w ciągu 24 godzin: wystarczy tylko raz posmarować. Wadą tego rozwiązania jest dość wysoka cena - jest najdroższe. Niezależnie od tego, czy wybierzesz tę nowość, czy tradycyjną maść, pamiętaj, żeby bardzo dokładnie stosować się do zaleceń na ulotce. Jeśli coś zaniedbasz, grzyby mogą wygrać.

Gdy stopy bardzo swędzą, możesz sobie ulżyć, mocząc je przez 10 minut w letniej wodzie z dodatkiem octu jabłkowego (zmieszaj w stosunku 1:1). Jeśli objawy nie ustępują przez dłuższy czas, idź do dermatologa, który prawdopodobnie przepisze Ci tabletki.

Problem nr 2: pęcherze

Pęcherze powstają wskutek nadmiernego tarcia, wilgoci (pocące się nogi albo bieganie w deszczu) lub mechanicznego ucisku, gdy buty są za małe, za duże lub zbyt mocno zawiązane.

Tagi: zdrowie | bieganie | stopa | kontuzja | grzybica | pęcherze | otarcia | czarny paznokieć | wrastający paznokieć

Oceń artykuł:

3.3

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij