Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Wstydzisz się zdjąć buty? Radzimy, jak zadbać o higienę stóp

Zanim ściągniesz skarpetki i zaczniesz sprawdzać własne „ogumienie”, odpowiedz sobie na następujące pytanie: jaki właściwie masz przebieg? Pamiętaj, że Twoje stopy pokonały te wszystkie kilometry z Tobą na grzbiecie. Zrób im przegląd techniczny, zanim wyruszysz w najważniejszą trasę w sezonie.

 Radzimy, jak zadbać o higienę stóp fot. Agata Pec

Ponoć aż 42% kobiet jest w stanie znieść ból stóp od noszenia szpilek w zamian za poczucie, że wyglądają świetnie. A aż 99% biegaczy zniesie ból stóp za medal na mecie. Tylko za jaką cenę?

Wg badań aż 50% kobiet wstydzi się wyglądu swoich stóp, a przecież dbają o nie bardziej niż mężczyźni. Ok. 250 tys. gruczołów stóp produkuje nawet 250 ml potu na dobę. To wręcz kąpielisko bakterii i grzybów. W takich warunkach nie pomoże nawet najlepszy pedicure. Zobacz, jak bronić się przed popularnymi usterkami, który czyhają na nasze stopy.

1.Twarda skóra

Dlaczego? „Rogowacenie naskórka to reakcja obronna na tarcie i ucisk – wyjaśnia Agnieszka Jaszewska, podolog z Centrum Terapii Zintegrowanej we Wrocławiu. – W miejscach szczególnie narażonych na działanie tych czynników skóra ulega pogrubieniu, aby zapobiec powstawaniu otarć i ran.

U biegaczy miejscami najbardziej narażonymi na to, w zależności od ułożenia stopy w czasie biegu, są pięty oraz śródstopie. Przy nieprawidłowej technice często za mocno obciążane są pięty, co jest powodem ich nadmiernego rogowacenia”. A to może powodować pęknięcia pięt i problem się, dosłownie, pogłębia.

Co teraz? Kluczem jest starcie nadmiaru zrogowaciałego naskórka, ale nie pozbywanie się całkowicie tej ochronnej warstwy. Podczas lub tuż po kąpieli użyj tarki do stóp. „Najlepiej jeżeli jest to właśnie tarka, a nie pumeks, bo w jego porowatej strukturze gromadzi się starty naskórek i staje się optymalnym środowiskiem dla rozwoju bakterii” – mówi podolog. Zabieg ułatwi Ci elektryczny, wodoodporny pilnik Scholl Velvet Smooth Wet & Dry (ok. 250 zł).

Nigdy więcej! Regularnie stosuj kosmetyki zawierające mocznik i alantoinę, np. krem do zrogowaciałej skóry Gehwol Med (ok. 30 zł). „Przy problemie pękających pięt najlepiej zastosować terapię w gabinecie podologicznym” – radzi Agnieszka Jaszewska i dodaje, że jeżeli problem nawraca, warto popracować nad techniką biegu.

2. Grzybica stóp

Dlaczego? Zwana jest też stopą atlety, bo spocone, ciepłe i ciemne zakamarki butów biegaczy to raj dla grzybów. „Najczęstszym ogniskiem zakażenia jest przestrzeń między 4. a 5. palcem. Później zakażenie może rozciągać się na kolejne przestrzenie międzypalcowe i podeszwę stopy” – mówi podolog. Skóra się łuszczy, jest zaczerwieniona i swędzi. Znasz to?

Co teraz? Z tą przypadłością pomagają walczyć kremy, płyny czy spreje bez recepty zawierające terbinafinę, np. Lamisilatt (ok. 35 zł), ale żeby skutecznie pozbyć się problemu, trzeba udać się do dermatologa.

Nigdy więcej! W szatniach (na zawodach, siłowni czy basenie) korzystaj z klapek. Zawsze dokładnie susz przestrzenie między palcami. „Po każdym treningu buty powinny być dobrze osuszone i najlepiej zdezynfekowane lub wyprane, aby uniknąć ryzyka rozwoju grzybów – mówi specjalistka od stóp. –

Warto korzystać z dezynfekatorów obuwia w gabinetach podologicznych, które usuwają również nieprzyjemne zapachy”. Podolog zaleca też profilaktyczną pielęgnację kosmetykami mającymi w składzie olejek z drzewa herbacianego, lawendę, propolis, jony srebra o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwgrzybiczym.

3. Czarne paznokcie

Dlaczego? „To nic innego jak krwiaki podpaznokciowe. Są one spowodowane urazami mechanicznymi płytki”. To wina za małych lub niedopasowanych butów i dużej ilości zbiegów.

Co teraz? „Krew pod paznokciem krzepnie dość szybko, więc najlepiej udać się z krwiakiem do podologa, jak tylko zaczyna się on pojawiać, by ewakuować niezakrzepłą jeszcze krew, co daje dużą szansę, że paznokieć z powrotem przyrośnie. Jeżeli jednak nie zaradzimy temu na czas, najczęściej paznokieć może zejść. Kiedy zakrzepły krwiak zajmuje pół płytki lub więcej, najprawdopodobniej paznokieć odpadnie” – mówi Agnieszka Jaszewska.

Nigdy więcej! Stracie kolejnego paznokcia możesz zaradzić, biegając (zwłaszcza po górach) w butach o rozmiar większych niż nosisz na co dzień. „Dzięki temu przy zbieganiu z wzniesienia stopa, przesuwając się w bucie do przodu, ma wystarczającą ilość miejsca, aby swobodnie pracować” – mówi ekspert.

4. Grzybica paznokci

Dlaczego? Atakuje z podobnych przyczyn jak grzybica stóp i może być jej powikłaniem. „Zdarza się też, że grzyby atakują paznokcie, które były wcześniej uszkodzone mechanicznie. Najczęstszymi objawami są: zmiana koloru płytki na żółtawy, lekko brunatny, zielonkawy lub biały, pogrubienie płytki, pojawiające się bruzdy i szorstkość, rogowacenie lub oddzielenie się płytki od łożyska oraz nieprzyjemny zapach” – wymienia podolog. Jeżeli zauważysz takie zmiany, działaj od razu.

Co teraz? Musisz uzbroić się w cierpliwość. „Leczenie grzybicy paznokci jest długotrwałe i uciążliwe. Należy zacząć od prawidłowej diagnostyki, czyli od wykonania badania mykologicznego. Większość gabinetów podologicznych ma je w swojej ofercie.

Warto też od razu wykonać badanie bakteriologiczne”. Na ich podstawie lekarz przepisuje odpowiednie leczenie. „Najbardziej skuteczne jest leczenie kierunkowe, na konkretny rodzaj grzyba, i zwykle jest to leczenie doustne, trwające od 3 miesięcy do roku” – mówi ekspert z Centrum Terapii Zintegrowanej.

Nigdy więcej! Kiedy Twoje stopy są często uwięzione w butach biegowych, postaw na prewencję. 2-3 razy w tygodniu przez 30 minut mocz stopy w roztworze octu jabłkowego z ciepłą wodą w proporcji 1:1. I zachowuj środki ostrożności jak w przypadku stopy atlety.

5. Pęcherze

Dlaczego? „To reakcja obronna organizmu na tarcie” – mówi Agnieszka Jaszewska. Robisz tysiące kroków dziennie? But, skarpeta lub szew trą o skórę tyle samo razy. Tak jak gumka ściera ołówek, uszkadzając kartkę, tak samo skóra po pewnym czasie poddaje się: powstaje zaczerwienienie i podrażnienie.

„Następnie tworzy się pęcherz z płynem surowiczym, który ma zadanie odseparować podrażnioną skórę od czynnika drażniącego. Jeżeli tarcie nie ustąpi, może dojść do przerwania pęcherza i powstania rany”. A to boli i potrafi zatrzymać maratończyka jak słynna ściana po 30. kilometrze.

Co teraz? „Jeżeli pęcherz powstanie w trakcie biegu, należy zabezpieczyć to miejsce przed nadmiernym drażnieniem” – radzi Agnieszka Jaszewska. Jeżeli masz pod ręką chusteczkę, przyłóż ją tak, by ochraniała przed ocieraniem, zabezpiecz przed przesuwaniem skarpetą i spróbuj dobiec do końca. W domu możesz nałożyć na pęcherz specjalny plaster żelowy, np. taki dla sportowców – Compeed Extreme (ok. 15 zł).

A co jeżeli ból chce Cię zatrzymać w drodze do mety? Zatrzymaj się, ale w punkcie medycznym. „Pęcherz można delikatnie przebić, zdezynfekować miejsce po nim i założyć opatrunek zabezpieczający delikatną skórę przed dalszym podrażnieniem i zabrudzeniem” – mówi podolog i dodaje, że jeżeli nie musimy biec dalej, nie należy przebijać pęcherza, tylko pozwolić mu się wchłonąć. „Działa on wtedy jak samoistny sterylny opatrunek” – tłumaczy.

Nigdy więcej! Najskuteczniej zapobiega im odpowiedni sprzęt. Buty muszą być wygodne, przewiewne i dobrze zasznurowane – tak by oplatały stopę równomiernie, nigdzie za ciasno czy za luźno. Unikaj bawełnianych skarpet – wybieraj modele sportowe, dobrze przylegające, bezszwowe i szybkoschnące (dla bezpieczeństwa powinny sięgać nad cholewkę). Nie zakładaj nowych butów i skarpet na długi bieg. Sprawdź najpierw, czy nie podrażniają stóp na krótkim dystansie.

6. Zniszczona skóra

Dlaczego? Często odsłaniane latem stopy i bieganie bardzo naturalne (boso) powoduje, że skóra na grzbiecie stóp lub powyżej skarpet nie jest w najlepszej kondycji. Słońce, wiatr, woda, zmiany temperatur powodują, że skóra tych rzadko odsłanianych części ciała robi się zaczerwieniona, sucha, szorstka i popękana.

Co teraz? Nic tak nie koi delikatnej skóry, jak kremy przeznaczone dla dzieci. Spróbuj np. Bepanthen Derm Krem (ok. 13 zł), który zawiera wit. B5 niezbędną do procesów regeneracyjnych i przywraca skórze naturalny poziom nawilżenia. Nakładaj wieczorem cienką warstwę na podrażniony obszar, a po tygodniu poprawa powinna być widoczna.

Nigdy więcej! Latem, pół godziny przed każdym biegiem, nakładaj krem z filtrem. Szukaj kosmetyków zawierających substancje nawilżające, jak ceramidy – naturalnie występujące w naskórku. Tworzą one warstwę ochronną, która chroni skórę przed utratą wody. Po każdym biegu i prysznicu warto ją uzupełnić.

Twoja skóra zaczyna pękać? Zrób peeling enzymatyczny (złuszcza bez podrażniania) i nakładaj na noc krem regenerujący, np. Neutrogena Formuła Norweska – odżywczy krem do stóp suchych i zniszczonych (ok. 17 zł) i na to bawełniane skarpetki, które zwiększą jego wchłanianie (podobnie możesz zrobić w przypadku zniszczonych dłoni).

RW 09/2016

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Pęcherze były moją zmorą z powodu niewygodnych butów, ale przecież nie wyrzucę na raz wszystkich. Kupiłam wkładki stepforward i od razu inaczej się chodzi. Już nie pamiętam, kiedy mnie bolały pięty czy zrobił mi się jakiś odcisk
    ~marcia, 2017-09-13 19:04:03
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij