Runner's World poleca:

Zalety picia mleka, które wpłyną na formę biegacza

Poleć ten artykuł:

Niewiele jest na świecie napojów, które są w stanie dać Ci tyle korzyści, co mleko. Choć wbrew popularnemu przekonaniu raczej dzięki niemu nie urośniesz, to na jego piciu na pewno skorzysta Twoja forma. Sprawdź, co płynie z mleka.

Mleko

1. Wzmacnia kości

Jedna szklanka pokrywa prawie 30% Twojego dziennego zapotrzebowania na wapń. Rzadko kto zdaje sobie jednak sprawę, że ta sama szklanka zaspokaja także 10% zapotrzebowania na potas – tak ważny w gospodarce płynami i regulujący ciśnienie krwi pierwiastek.

2. Poprawia szybkość

Masz problemy z niedoborem witaminy D? Szklanką mleka zaspokoisz ok. 20% dobowego zapotrzebowania na nią. Ma to duże znaczenie dla Twojej szybkości i wytrzymałości. W tej samej szklance znajdziesz też sporo niacyny (wit. B3), która pomaga uporać się z objawami zimowej depresji i przygnębienia wywołanego brakiem słońca.

3. Ładuje mięśnie

1 szklanka mleka to ok. 13 g węglowodanów w postaci laktozy – cukru, który pomaga "zatankować" mięśnie. Jeśli Twój organizm nie toleruje laktozy, nie możesz pić zwykłego mleka. Na rynku dostępne są jednak produkty mleczne niemal wolne od tego cukru.

4. Zbija wagę

Mleko prosto od krowy (wciąż standard w Polsce), a nie rozrabiane z proszku (dość powszechne np. w USA), dzięki zawartości kwasu alfa-linolenowego pozwala utrzymać stałą wagę. W takim mleku jest też sporo kwasów tłuszczowych omega-3 i -6, które łagodzą zapalenia stawów i przyspieszają regenerację po wysiłku.

5. Zwalcza ból

Dzienne zapotrzebowanie na białko u dorosłego to ok. 700 mg na 1 kg masy ciała. Jeśli więc ważysz ok. 75 kg, 1 szklanka mleka (ok. 9 g białka) zaspokoi ponad 17% Twojej dobowej normy białka. Mleko redukuje ból i uszkodzenia mięśni spowodowane wysiłkiem fizycznym co najmniej w takim samym stopniu (jeśli nie w lepszym), co profesjonalne napoje.

Po co Ci krowa?

Spróbuj "mleka" z roślin:

• Sojowe: Otrzymywane przez namaczanie ziaren soi w wodzie. Ma prawie tyle samo białka, co mleko krowie, a do tego błonnik, wapń i witaminy A, D i B12. Jego główna zaleta to całkowity brak cholesterolu.

Migdałowe: Ten kremowy napój produkuje się podobnie do mleka sojowego, tyle że z orzechów migdałowych. Nie ma aż tak dużo białka, za to całą masę witaminy E, pomagającej niwelować ból mięśni po treningu.

Ryżowe: Do jego produkcji wykorzystuje się głównie ryż brązowy, namaczając go w wodzie. Nie jest to najlepszy napój do odbudowy mięśni, gdyż prawie nie zawiera białka, jest za to bogaty w węglowodany i witaminę D.

Kokosowe: Wbrew pozorom nie jest to płynna zawartość kokosa. Otrzymuje się je przez namoczenie kopry (wysuszonego miąższu kokosa) w wodzie. Ma niewiele białka i węglowodanów, za to całkiem dużo tłuszczu (ok. 20%). 

Uwaga: Jeśli po mleku masz sensacje żołądkowe i biegunkę, wybierz mleko z obniżoną zawartością laktozy – jest tylko trochę droższe.

RW 01-02/2013

Tagi: zdrowie | dieta | mleko | białko | mięśnie | wapń | kości | witaminy | kwasy tłuszczowe omega-3

Oceń artykuł:

4.4

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij