Runner's World poleca:

Zima biegacza bez kontuzji i chorób

Poleć ten artykuł:

Bieganie po śniegu, błocie i lodzie zwiększa ryzyko kontuzji i złapania infekcji. Ale jeśli wzmocnisz swoje stawy i odporność, masz szansę zmniejszyć to ryzyko do akceptowalnego minimum. Zobacz, jak przetrwać zimę bez przymusowych przerw w treningu.

Ćwiczenia wzmacniające kostki

Co będzie kluczem do sukcesu? Oczywiście, jak w większości problemów ze zdrowiem - zapobieganie. Profilaktyczne ćwiczenia (wykonywane nawet nie codziennie!) wzmocnią Twój organizm i znacznie zwiększą Twoje szanse na zwycięstwo w potyczce z syberyjskimi warunkami na ścieżkach biegowych. Wystarczy, że raz czy dwa razy w tygodniu poświęcisz parę minut na wykonanie poniższych ćwiczeń stabilizujących.  

Nie wahaj się

Stań na jednej nodze. Kiedy już złapiesz stabilną równowagę, zamknij oczy i wytrzymaj 20 sekund. Powtórz ćwiczenie po cztery razy na każdą nogę.  

Cztery strony

Stojąc na jednej nodze, wykonuj podskoki – najpierw w lewo, w prawo, potem do przodu, a na koniec do tyłu. Po każdym lądowaniu złap równowagę. Wykonuj to ćwiczenie po 20 s na każdą nogę. Gdy już zdołasz zrobić po cztery powtórzenia bez problemu, przejdź do następnego ćwiczenia.

Daj się zaskoczyć

Naklej na podłodze (mniej więcej w odległości 0,5 metra od siebie) pięć kawałków taśmy, ponumerowanych od 1 do 5. Skacz na jednej nodze z jednego kawałka na drugi w dowolnej kolejności. Następnie poproś kolegę, koleżankę albo nawet dziecko o podawanie Ci losowo wybranego numeru, na jaki masz wskoczyć, i skacz tam najszybciej jak zdołasz. Chodzi o to, żeby nauczyć się łapać równowagę po skoku w nieprzewidzianym kierunku. Ćwicz tak około minuty na każdą nogę, zrób sobie pół minuty przerwy i powtórz ćwiczenie.  

Coś boli?  

Już za późno na zapobieganie? Lepiej iść do lekarza, czy wystarczy, że przez parę dni odpoczniesz? Zobacz, jak rozpoznać najpopularniejsze zimowe dolegliwości.

1. Odmrożenia lub hipotermia

Objawy: Trzęsiesz się z zimna i masz wrażenie, że nie możesz się rozgrzać

Rozwiązanie: Wracaj do domu i weź ciepły prysznic. Jeżeli uczucie zdrętwienia nie minie, na skórze pojawią się pęcherze albo zrobi się ona ciemnosina lub wręcz czarna – zgłoś się do lekarza, bo to może świadczyć o odmrożeniach. Objawy hipotermii, czyli wychłodzenia organizmu, pojawiają się stopniowo – od „trzęsawki”, poprzez apatię, zawroty głowy, aż do utraty świadomości. Gdy wyczujesz, że tracisz świadomość, dzwoń po lekarza.

2. Choroba Raynauda  

Objawy: Twoje palce zrobiły się białe, a następnie sino czerwone. Tracisz w nich czucie.

Rozwiązanie: Choroba Raynauda objawia się tym, że tętnice w dłoniach (w stopach rzadziej) gwałtownie się kurczą, blokując dopływ krwi do położonych dalej od serca tkanek. Wśród przyczyn najczęściej wymienia się ekspozycję na zimno, a czasami nawet klimatyzację. Żeby nie nabawić się tej choroby, natychmiast po zimowym bieganiu zdejmij mokre ciuchy, ogrzej palce i stopy pod strumieniem ciepłej wody.

3. Choroba serca

Objawy: Uczucie ciężkiego oddechu bólu w płucach, trudności z biegiem

Rozwiązanie: Chory, niewydolny układ krążenia może powodować kłopoty z wiecznie zimnymi stopami i dłońmi. Jeżeli są to poważne kłopoty, to – zanim zmarzną Ci dłonie – najpierw zaczniesz czuć ból w klatce, będzie Ci brakowało tchu, może też boleć Cię brzuch. O sercu powinieneś też pomyśleć, gdy nagle zaczniesz się męczyć na trasie, którą zwykle pokonujesz bez problemu.

4. Zażywane lekarstwa

Objawy: Leczysz się na własną rękę i im dłużej biegniesz, tym jest Ci zimniej

Rozwiązanie: Leki dostępne bez recepty, ale także te na receptę (przeciwhistaminowe, beta-blokery, kofeinowe, pigułki antykoncepcyjne, leki przeciwmigrenowe), mogą powodować uczucie zimnych rąk, ponieważ zwalniają przepływ krwi. Objawy mogą się nasilać w miarę wydłużania dystansu, ale o ile nie masz kłopotów z sercem – nie ma się czym przejmować.

RW 01/2010

Tagi: trening | zdrowie | ćwiczenia | wzmocnienie organizmu | profilaktyka | zapobieganie | zima | choroby | lekarz

Oceń artykuł:

3.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij