REKLAMA

15 pewnych spalaczy tłuszczu

Nie samym intensywnym bieganiem i mniej kaloryczną dietą może schudnąć człowiek... Oto dodatkowe elementy układanki, które przyspieszają metabolizm, a to oznacza szybsze spalanie tłuszczu - odpowiednio do siebie dopasowane pomogą Ci odzyskać szczupłą sylwetkę i zbudować lepszą formę.

15 pewnych spalaczy tłuszczu wearestudio33.com, shutterstock.com
Układanie dietetycznej kostki Rubika czasami bywa trudne, ale ten wysiłek zdecydowanie się opłaca (fot. wearestudio33.com, shutterstock.com)

1. Chrzan

Owszem, potrafi wyciskać łzy, ale to ostre warzywo pomoże Ci też usunąć nadmiar tłuszczu, który się tu i ówdzie odłożył. A badania naukowców z University of Copenhagen dowodzą, że osłabia również uczucie głodu.

REKLAMA

Jak go użyć: Nałóż trochę tartego chrzanu na swoją kanapkę z mięsem lub wędliną; pasuje również do ryb, o czym wielu przypomina sobie tylko raz w roku, w okolicach Bożego Narodzenia.

2. Grejpfrut

Jedz te cierpkie owoce codziennie przez 12 tygodni, a tylko dzięki temu spalisz prawie 1,5 kg tłuszczu – wynika z badań Scripps Clinic w San Diego. „Chemiczne właściwości tego napakowanego witaminą C owocu powodują obniżenie poziomu insuliny, co sprzyja odchudzaniu” – wyjaśnia szef zespołu badawczego, dr Ken Fujioka.

Jak go użyć: Pokrój go i dodaj do krewetkowego curry albo zmiksuj grejpfrutowy sok z oliwą z oliwek, kolendrą i pieprzem, robiąc zdrową marynatę do morskich ryb.

3. Fasola i spółka

Rośliny strączkowe, które mają mnóstwo błonnika, szybko dają poczucie sytości, ponieważ podwajają poziom cholecystokininy. „Ten hormon działa jak naturalny regulator apetytu, spowalniając tempo, w jakim zawartość żołądka staje się paliwem dla komórek organizmu” – mówi dietetyk Lyndel Costain.

Jak jej użyć: Spróbuj pieczonej fasoli z puszki, przyprawionej papryką, albo gotowanej zielonej fasolki z odrobiną masła – jako dodatku do mięsa i ziemniaków.

4. Szpinak

Jego liście pomogą Ci ograniczyć spożycie kalorii, szmuglując do Twojego ciała osłabiające apetyt białka. Naukowcy z Lund University w Szwecji odkryli, że proteiny, zawarte w tylakoidach w chloroplaście komórek roślin, pomagają po posiłku „uciszyć” hormony głodu.

Jak go użyć: Nałóż parę liści na kanapkę z jajkiem i szynką albo dodaj do sałatki, żeby zmniejszyć ochotę na podjadanie w ciągu dnia.

REKLAMA

REKLAMA

15 pewnych spalaczy tłuszczu wearestudio33.com, shutterstock.com
Kiedy wszystkie elementy znajdą się na swoim miejscu, dużo łatwiej o sukces w walce z kilogramami (fot. wearestudio33.com, shutterstock.com)

5. Cynamon

Ta przyprawa powinna być regularnie używana w każdej kuchni. Badania Departamentu Rolnictwa USA dowodzą, że zjadanie 1/4 łyżeczki cynamonu codziennie przez 6 tygodni obniża poziom glukozy i „złego” cholesterolu we krwi, jednocześnie zwiększając zdolność ludzkiego organizmu do metabolizowania cukrów.

Jak go użyć: Zastąp cynamonem cukier w swoim cappuccino albo wykorzystaj go w marynacie do mięs na niedzielnego grilla.

6. Musztarda

Dodaj 20 gramów, czyli 2 łyżeczki musztardy do posiłku, a automatycznie tempo spalania tłuszczu w Twoim organizmie wzrośnie o 20 procent.

„Ten pobudzający metabolizm efekt musztardy zawdzięczamy izotiocyjanianom, które rozszerzają naczynia krwionośne i podnoszą poziom spalającego tłuszcz hormonu – efedryny” – mówi Jeya Henry, profesor katedry żywienia człowieka na Oxford Brookes University.

Jak jej użyć: Musztarda do kanapki z wędliną to najbardziej oczywiste rozwiązanie. Sos miodowo-musztardowy do warzyw z mozzarellą to też świetna idea.

7. Kurkuma

Kurkumina, aktywny składnik tej ikony indyjskiej kuchni, pomaga spalać tłuszcz i ułatwia trawienie, rozbijając w jedzeniu białka na aminokwasy. Z badań opisanych w naukowym periodyku „The Journal of Nutrition” wynika, że hamuje również przyrost tkanki tłuszczowej.

Jak jej użyć: Comber jagnięcy i kurkuma to świetne połączenie. Możesz też zmieszać ją z czosnkiem i jogurtem, robiąc pikantny dip do różnych dań na następne ogrodowe party.

8. Czarny pieprz

Tłuszcz ucieka przed pieprzem, gdzie pieprz rośnie – wynika z badań opisanych w piśmie „Nutrition Today”. Piperyna, aktywny związek chemiczny obecny w czarnym pieprzu, uruchamia systemy alarmowe organizmu, co przyspiesza procesy metaboliczne, powodując szybsze spalanie kalorii.

Jak go użyć: Niemal każda potrawa zyska, jeśli dodasz do niej pieprz. Nawet czekoladowe brownie.

REKLAMA

9. Ocet

 „Ocet pomoże Ci ustabilizować poziom glukozy i insuliny we krwi po posiłku, spowalniając proces trawienia” – mówi Costain. Z badań przeprowadzonych na Lund University, podczas których serwowano badanym rozcieńczony ocet do śniadania, wynika, że taki kwaśny dodatek zmniejsza apetyt i obniża poziom glukozy i insuliny o 25%.

Jak go użyć: Wmieszaj parę łyżek czerwonego octu winnego do gulaszu wołowego, aby mięso było bardziej kruche, lub wlej trochę octu balsamicznego do garnka z ryżem, aby ziarna mniej się kleiły.

10. Ananas

Ten tropikalny wróg tłuszczu jest źródłem bromelainy – enzymu, który stymuluje tempo metabolizmu. Pomaga także w rozkładzie białek z pożywienia na aminokwasy, czyniąc z nich doskonały materiał do budowy muskulatury i naprawy uszkodzeń w mięśniach po długim biegu.

Jak go użyć: Zamień kanapkę z piersią z kurczaka lub indyka i majonezem w prawdziwy spalacz tłuszczu, dodając do niej plastry ananasa i papryczki jalapeño. Ochotnicy, którzy jedli jalapeño w eksperymencie na Laval University w Kanadzie, spalali o blisko 1000 kcal dziennie więcej niż ci, którzy ich nie jedli.

11. Pomidory

Pomidory zawierają witaminę C oraz kwasy szczawiowy i cytrynowy, które wspomagają metabolizm.

Jak je użyć: Zablokuj tłuszcz w takich daniach, jak potrawka z jagnięciny, dodając do nich kilka pokrojonych pomidorów.

12. Pieprz cayenne

Szczypta tej palącej przyprawy momentalnie zmniejsza apetyt i podsyca płomień metabolizmu nawet o 20% – informują naukowcy z Oxford Brookes University.

Jak go użyć: Kurze skrzydełka, zapiekanka ziemniaczana, desery czekoladowe – to tylko przykłady potraw, w których odrobina (naprawdę odrobina!) ognistego pieprzu cayenne sprawdza się doskonale.

REKLAMA

REKLAMA

13. Mleko kokosowe

Mimo że mleko kokosowe jest tłuste, zawarte w nim tłuszcze są korzystne dla Twojego metabolizmu. Badania opisane w „International Journal of Obesity” dowodzą, że już po jednej jego porcji tempo metabolizmu wzrasta o 5%.

Jak go użyć: Z puszki mleka kokosowego i pieprzu cayenne zrób pikantną marynatę do różnego rodzaju mięs.

14. Skórka cytrynowa

Pektyny ze skórki cytryny to wspaniałe źródło rozpuszczalnego błonnika, który wspomaga odchudzanie, zamieniając się w kleisty żel podczas trawienia i zapobiegając w ten sposób zbyt szybkiemu wchłanianiu cukrów do krwi. Zmniejsza też ochotę na podjadanie.

Jak jej użyć: Zetrzyj ją i dodaj do marynaty do żeberek razem z oliwą, tymiankiem i musztardą. Znakomicie podkreśla także smak różnych ciast i deserów.

15. Seler naciowy

Jest nie tylko niskokaloryczny, ale także bogaty w błonnik, który odbiera ochotę na podjadanie. Zawiera też wapń, który w jelitach wiąże się z tłuszczem, uniemożliwiając jego wchłanianie.

Jak go użyć: Uduś garść łodyg selera w dobrej jakości cydrze i podaj z pieczonym kurczakiem. Inna opcja (tylko na specjalne okazje!): jedz go na surowo jako dodatek do Krwawej Mary, czyli drinka z soku pomidorowego, tabasco i wódki.

Warto przeczytać również:

RW Extra 2/2016

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA