5 alternatyw dla zwykłego makaronu na pasta party

Jeśli znudził Ci się już klasyczny pszeniczny makaron, który króluje na wszystkich pasta party, przeczytaj koniecznie ten krótki artykuł - te oryginalne wariacje na temat makaronu świetnie smakują i są pełne interesujących dla biegaczy atutów.

5 zamienników klasycznego makaronu na pasta party Lucky If Sharp
fot. Lucky If Sharp

Dostępnych jest teraz więcej rodzajów makaronów niż kiedykolwiek, więc nadszedł czas, aby ponownie rozważyć menu pobiegowego pasta party. Makaron z białej mąki może być dobry na co dzień, ale istnieje wiele innych makaronów o wartościach odżywczych, które mogą dodać oktanów do potreningowego paliwa.

Kupując alternatywy dla zwykłego makaronu, warto dokładnie sprawdzić listę składników; nie wszystkie są tak zdrowe, na jakie wyglądają. Na przykład niektóre „makarony warzywne” to po prostu trochę sproszkowanych warzyw dodanych do zwykłego makaronu, czyli nic wartościowego. Zobacz więc, z czego warto zrobić swój pobiegowy posiłek.

Zobacz także: 4 zamienniki dla klasycznego makaronu (plus przepisy) dla biegaczy

Makaron z warzyw strączkowych

Makaron z roślin strączkowych jest wytwarzany głównie z suszonej fasoli lub soczewicy zmielonej na mąkę i połączonej ze środkami zagęszczającymi, takimi jak tapioka. Popularne są ciecierzyca, czarna fasola i czerwona soczewica, które oferują większe korzyści zdrowotne niż zwykły makaron: makarony w tej wersji są nie tylko bogatsze w białko, ale także mają więcej błonnika w porównaniu do białego makaronu. Błonnik jest szczególnie ważny dla nas, biegaczy, bo wspiera układ trawienny na kilka sposobów, promując zdrowie jelit.

Makaron z edamame

Spaghetti z edamame, czyli niedojrzałej soi w strąkach, to jedna z najpopularniejszych nowych alternatyw makaronowych na rynku; fani twierdzą, że smakuje dokładnie tak jak prawdziwy. Ale nie tylko o doznania smakowe chodzi – ten makaron zawiera średnio aż 40% białka, dzięki czemu świetnie nadaje się do regeneracji mięśni po biegu. Ale pamiętaj, że ma też znacznie mniej węglowodanów niż inne makarony, bo średnio tylko około 15 procent.

Z mąki razowej

Nie chcesz jeszcze rezygnować z tradycyjnego makaronu, ale chcesz jednak jeść nieco bardziej wartościowe posiłki? Spróbuj przejść na odmiany pełnoziarniste. Są bogatsze w węglowodany złożone, błonnik, mangan i selen oraz witaminy. Makarony razowe zawierają jednak gluten, więc uważaj na to, jeśli nie tolerujesz go dobrze.

Z mąki orkiszowej

Orkisz to ziarno o orzechowym smaku, które dobrze sprawdza się w postaci makaronu, dzięki czemu Twój obiad będzie nieco bogatszy zarówno w błonnik, jak i białko. Ma również wyższą zawartość cynku. Orkisz jest jednak rodzajem pszenicy, dlatego zawiera gluten; oznacza to, że nie jest odpowiedni dla osób z celiakią.

Z cukinii i innych warzyw

Spiralnie krojone warzywa, takie jak cukinia, są popularną alternatywą dla makaronu dla tych, którzy starają się ograniczyć spożycie węglowodanów i kaloryczność posiłków. Korzyści zdrowotne obejmują dodatek potasu i witaminy C. Jednak cukinia nie może się równać z tradycyjnym makaronem, jeśli chodzi o błonnik i węglowodany, ani też z innymi wymienionymi tutaj opcjami pod względem zawartości białka. Tak więc podawaj cukinię ze zdrowym źródłem protein jako lżejszą alternatywę dla makaronu lub dodaj ją do sałatek.

Zamiast sosu

Oto 3 supersmaczne i zdrowe, a jednak wciąż niedoceniane dodatki do makaronów, godne polecenia każdemu biegaczowi.

  • Pesto z suszonych pomidorów. Suszone pomidory mają więcej likopenu niż świeże, a do tego jest on z nich lepiej przyswajalny. Jeśli lubisz ostrzejsze smaki, wybierz takie pesto z dodatkiem papryki.

  • Tradycyjne pesto z bazylii. Dostarcza tak cenne minerały, jak wapń, fosfor, magnez i selen. Poza tym, za sprawą bazylii i czosnku, ma właściwości antybakteryjne i wzmacniające odporność. W makaronie z pesto i czosnkiem posypanym mozarellą można się dosłownie zakochać.

  • Oliwa z oliwek extra vergin. Zawiera dużo przeciwutleniaczy, ma właściwości przeciwzapalne, wzmacnia serce – a to tylko część jej prozdrowotnych zalet. Aby dodać swojemu jedzeniu więcej aromatu, może wybrać oliwę z dodatkiem ulubionych ziół, czosnku, suszonych pomidorów, papryki, pieprzu, cytryny itp.

Zobacz także: Co jeść przed bieganiem? Zastrzyk energii bez makaronu

RW 09-10/2022

Zobacz również:
REKLAMA
}