5 przypraw, które poprawią smak jedzenia i Twoją formę

Odpowiednio dobrane przyprawy zamieniają zwykłe potrawy w rozkosz dla podniebienia, ale niektóre potrafią również chronić przed bólem mięśni i stawów, opóźniać starzenie i przyspieszać metabolizm. Oto przykłady, jak możesz wykorzystać właściwości zawartych w przyprawach związków. Pamiętaj: zawsze przechowuj potrawy w szczelnych pojemnikach, z dala od źródeł światła i ciepła, aby zachowały swój aromat przez długi czas.

5 przypraw, które poprawią smak jedzenia i Twoją formę Kesu2009/shutterstock.com
fot. Kesu2009/shutterstock.com

Imbir

Korzeń imbiru zawiera polifenole, mające silne działanie przeciwzapalne. Badania pokazały, że dodawanie do posiłków 0,5-1,0 g (około pół łyżeczki) mielonego imbiru dziennie może zmniejszyć bóle stawów, dając biegaczom alternatywę dla ibuprofenu na potreningowe bóle.

Jak to zrobić: Podsmażony, cienko pokrojony lub starty na tarce imbir dodawaj do sosu do sałatek. Szczypta sproszkowanego imbiru poprawi też smak mufinek i słodkich bułeczek.

Kurkuma

Ta żółta przyprawa, zawarta między innymi w mieszance curry, zawdzięcza swój kolor i właściwości zdrowotne kurkuminie. Składnik ten, według niektórych naukowców, może zmniejszyć bóle mięśni po wysiłku, zapobiega też chorobie Alzheimera.

Jak to zrobić: Żeby w pełni korzystać z właściwości tej przyprawy, dodawaj ją do potraw w czystej postaci – nie jako curry, w którym jest tylko dodatkiem. Kurkuma świetnie pasuje do ryżu i owoców morza.

Cynamon

Badania wykazały, że codzienne spożywanie cynamonu obniża poziom cholesterolu we krwi i wpływa na zwiększenie tempa przemiany glukozy, co ma duże znaczenie w profilaktyce cukrzycy typu drugiego.

Jak to zrobić: Posypuj cynamonem płatki z mlekiem, koktajle i desery owocowe. Przyprawa pasuje też do pełnych ziaren i warzyw korzeniowych.

Wanilia

Główna jej zaleta to wyrazisty zapach, ale powinniśmy też cenić ją za antyoksydanty, które zawiera. Zmniejszają one bóle mięśni, zapobiegają działaniu wolnych rodników, a więc spowalniają powstawanie schorzeń związanych ze starzeniem się organizmu.

Jak to zrobić: Możesz dodać parę kropli ekstraktu z wanilii do naleśników, gofrów, tostów albo jogurtu naturalnego.

Papryka chili

Według niektórych badań kapsaicyna zawarta w papryce - tym ostrzejszej, im więcej tej substancji - zmniejsza bóle spowodowane zapaleniem stawów. Przyprawa ta chwilowo przyspiesza metabolizm, więc Twój organizm może spalić parę dodatkowych kalorii.

Jak to zrobić: Paprykę sproszkowaną lub w płatkach możesz dodawać do przetworów, zup, meksykańskiej salsy i sosów do makaronów.

Zobacz także: 6 roślin, które wzmacniają, leczą i odchudzają

RW 01-02/2010

REKLAMA