REKLAMA

7 rzeczy, które wzmocnią odporność biegacza

To jedzenie podkręca odporność na chorobotwórcze wirusy i bakterie, czyniąc Cię nieprzeciętnie mocnym biegaczem. Zobacz, które produkty spożywcze polecają nam lekarze i dietetycy, szczególnie w okresach zwiększonego ryzyka zachorowań na grypę, przeziębienie i anginę.

7 rzeczy, które wzmocnią odporność biegacza Pressmaster/shutterstock.com
fot. Pressmaster/shutterstock.com

Jedz cebulę

Dlaczego? To popularne warzywo jest bogate w kwercytynę – potężny antyoksydant o znanych właściwościach przeciwwirusowych. W badaniach z udziałem biegaczy i innych sportowców naukowcy z Appalachian State University w USA wykazali, że codzienne dostarczanie sobie kwercytyny w takiej formie obniża liczbę infekcji wirusowych i stanów zapalnych wywołanych ciężkim treningiem.

Pij zieloną herbatę

Dlaczego? W zielonej herbacie jest obfitość EGCG – jednego z najsilniejszych przeciwutleniaczy odkrytych w roślinach. Zabezpiecza on szereg różnych komórek naszego ciała, wzmacniając je i chroniąc przed uszkodzeniami, które powodują niezbyt mili mikronajeźdźcy.

Warto przeczytać: Jak biegać i nie chorować? Sposoby na wzmocnienie odporności

Jedz kurkumę

Dlaczego? Ta często wykorzystywana w kuchni indyjskiej przyprawa nadaje curry i innymi potrawom charakterystyczny złoty kolor i trochę pikanterii. Ale jest też od tysiącleci powszechnie stosowana w chińskiej medycynie naturalnej. Kurkumina – czyli antyoksydant, któremu kurkuma zawdzię- cza swój niezwykły odcień – pomoże Twoim komórkom odpornościowym szybciej wyprowadzić organizm na prostą po chorobie.

Jedz ostrygi

Dlaczego? Ostrygi są dosłownie napakowane cynkiem – 100 gramów zaspokaja aż 800% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek! Cynk jest ważny dla limfocytów T, czyli białych krwinek odpowiedzialnych za komórkową odpowiedź odpornościową przeciw różnym patogenom. Badania dowiodły, że zbyt niski poziom tego minerału obniża zdolność organizmu do walki z wirusami grypy i przeziębienia.

REKLAMA

REKLAMA

Jedz dynię

Dlaczego? Miąższ tego sezonowego warzywa jest bogaty w beta-karoten, który ciało przekształca w witaminę A. Pomaga ona utrzymać tarczę ochronną organizmu, włączając w to skórę i zatoki. Niedobory wit. A skutkują tym, że skóra zaczyna pękać, a błona śluzowa zatok wysycha, co ułatwia wirusom i bakteriom wniknięcie w głąb Twego ciała.

Pij kefir

Dlaczego? Kefir zawiera nawet pięć razy więcej bakterii probiotycznych (tych zdrowych, które kolonizują Twoje jelita) niż jogurt, dzięki czemu skuteczniej chroni układ pokarmowy przed patogenami. W badaniu wykazano, że biegacze, którzy codziennie konsumowali probiotyki w takiej formie, rzadziej cierpieli na dolegliwości gastryczne w czasie 3-miesięcznych przygotowań do maratonu niż ci, którym podawano placebo.

Suplementuj witaminę D

Dlaczego? Twoje ciało wytwarza witaminę D, dzięki absorbcji światła słonecznego przez skórę. Filtry blokują dostęp promieni UV, obniżając tę produkcję, więc niedobór jest możliwy. Nowe badania sugerują, że nawet 40% dorosłych ma bardzo niski poziom witaminy D. Władze medyczne zalecają obecnie jej suplementację, bo pojawiły się dowody na to, że jej deficyt nie tylko wpływa negatywnie na stan kości i powoduje spadek odporności, ale też może sprzyjać rozwojowi raka i cukrzycy.

Możesz uzupełnić niedobory witaminy D, pijąc mleko z jej dodatkiem, jedząc jogurty i tłuste ryby (makrela, łosoś). Pojawił się też nowy gatunek grzybów sun bella, które wystawia się na promieniowanie UVB – gdy dojrzewają, stają się przebogate w witaminę D. Ale nie bazuj tylko na suplementach, bo czasami mogą one blokować receptory tej witaminy w Twoim ciele.

Zobacz także: Wzmocnienie odporności organizmu: fakty, mity, porady

RW 03-04/2019

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA