7 warzyw i owoców, którymi nawodnisz swój organizm

Nie samą wodą i izotonikami może uzupełniać płyny biegacz. Zobacz, jakimi warzywami i owocami też możesz skutecznie walczyć z odwodnieniem - a przy okazji uzupełnić różne ważne dla Twojego ciała mikro- i makroelementy.

7 warzyw i owoców, którymi nawodnisz swój organizm Getty Images
Arbuz to doskonały wybór zarówno przed, jak i po biegu (fot. Getty Images)

Utrzymanie nawodnienia to nie tylko latem priorytet dla biegaczy. Ale jak, poza piciem dużych ilości wody, powstrzymać odwodnienie organizmu? 20-30% wody dostarczasz swemu ciału z jedzeniem, a produkty przyjazne dla biegaczy naprawdę nieźle pomagają uzupełniać płyny. Niezależnie od tego, czy chodzi o przekąskę przed bieganiem, czy posiłek po treningu, upewnij się, że te bogate w składniki odżywcze nawadniacze znajdują się w Twoim menu.

1. Banany

Banany nie tylko składają się w 74% z wody, ale są też dobrym źródłem elektrolitów potasu i magnezu, niezbędnych do utrzymania odpowiedniego nawodnienia organizmu. Zmieszaj z koktajlem białkowym po biegu, aby poprawić nawodnienie tkanek.

2. Arbuzy

Według badań owoce i warzywa o niskiej zawartości błonnika, które mają wysoką zawartość wody, mogą w rzeczywistości lepiej nawadniać nasz organizm niż woda pitna. Szczególnie skuteczny jest arbuz, który w 92% składa się z wody. Połącz to z naturalnie występującymi cukrami, a otrzymasz idealną przekąskę przed bieganiem, która zapewni nawadniający zastrzyk energii. Badanie opublikowane w czasopiśmie „Nutrients” wykazało, że arbuz jest tak samo skuteczny, jak napoje dla sportowców, jeśli chodzi o poprawę wyników w zawodach wytrzymałościowych.

3. Szpinak

Sole mineralne są kluczowe, jeśli chodzi o nawodnienie; szpinak jest jednym z najbogatszych źródeł magnezu, potrzebnego do ponad 300 reakcji biochemicznych. No i 92% jego masy to woda, co czyni go doskonałą opcją na posiłek po biegu. Jedz z pieczoną rybą i pieczonymi warzywami korzeniowymi lub wrzuć garść do koktajlu.

4. Rzodkiewki

95% ich składu stanowi woda, a te o łagodniejszym smaku mają również działanie chłodzące, dzięki czemu są doskonałym dodatkiem do letnich sałatek. Oprócz dużej ilości wody dostarczają także cenne dla biegaczy składniki odżywcze i witaminę C, która jest niezbędna do naprawy i wzrostu tkanek.

5. Pomarańcze

Każdy wie, że są źródłem witaminy C, ale nie każdy jest świadom, że pomarańcze to w 88% czysta woda. Do tego mają właściwości przeciwzapalne, dzięki czemu są skutecznym środkiem nawilżająco-regenerującym po biegu. Kilka cząstek pomarańczy podczas biegu zapewni Ci też naturalne cukry, które podniosą poziom energii.

6. Cukinia

200 g cukinii zaspokaja blisko połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C, a jednocześnie dostarcza organizmowi niezbędny błonnik. Cukinia to idealne warzywo, które można wrzucić do koktajlu, aby uzyskać bogate w składniki odżywcze źródło błonnika, bo ma bardzo łagodny, neutralny smak. Możesz też zastąpić spaghetti cukinią (sprawdź w sieci, jak to zrobić), aby uzyskać lżejszą, letnią alternatywę dla makaronu.

7. Woda kokosowa

OK, technicznie rzecz biorąc, nie jest to jedzenie, ale jeśli chcesz nawodnić się po biegu, warto zastąpić wodę wodą kokosową. Jest bogata w elektrolity, w tym potas, sód i chlorek, a także – oczywiście – ma wyjątkowo wysoką zawartość wody (95%).

RW 07-08/2022

REKLAMA
}