Czy owoce i warzywa mrożone lub z puszki są gorsze od świeżych?

Możesz myśleć, że owoce i warzywa prosto z pola lub sadu zawsze mają przewagę nad mrożonymi lub konserwowanymi, ale w istocie nie jest to tak oczywiste. Zobacz, dlaczego w pewnych sytuacjach jedzenie owoców i warzyw z zamrażarki albo puszki może Ci przynieść nadspodziewanie dużo korzyści.

Czy owoce i warzywa mrożone lub z puszki są gorsze od świeżych? shutterstock.com
fot. shutterstock.com

Świeże owoce i warzywa

Świeże owoce i warzywa to te, które dojrzewają na drzewie, krzaku lub w ziemi i są sprzedawane od razu (np. pomidory) lub dojrzewają po zbiorach podczas transportu (np. banany). Rośliny pobierają większość składników odżywczych z gleby we wczesnych stadiach wzrostu i mogą kontynuować syntezę makro- i mikroelementów po ich zebraniu. Czy więc świeżo zebrane płody rolne są zawsze najkorzystniejszą dla zdrowia opcją?

To zależy. Duża część wartości odżywczych żywności zależy od jakości gleby, jeśli więc kupujesz produkty lokalne i ekologiczne w sezonie na te owoce i warzywa oraz jesz je krótko po zbiorach lub dojrzewaniu, to owszem, jest to najlepszy sposób, aby zapewnić sobie maksimum korzyści z ich spożywania. Jeśli jednak owoce i warzywa pochodzą z upraw szklarniowych, mogą już nie być tak bogate w cenne składniki.

Jedz: Wszystko, co wyhodujesz we własnym ogródku lub co pochodzi z ekologicznych upraw lokalnych producentów.

Mrożone owoce i warzywa

Zamrażanie pozwala na dłużej zachować zalety świeżych owoców i warzyw, prawda? Cóż, zależy to od żywności i procesów stosowanych w procesie produkcji. Z reguły mrożone owoce i warzywa dojrzewają i są poddawane minimalnej obróbce przed zamrożeniem, ale niektóre są blanszowane w gorącej wodzie, aby dezaktywować enzymy, które mogą zmieniać wartości odżywcze, kolor, zapach i smak.

Generalnie jednak mrożone owoce i warzywa mogą być dobrym rozwiązaniem, jeśli nie masz dostępu do dobrej jakości świeżego jedzenia. W badaniu stwierdzono, że świeży groszek traci 15% swojej witaminy C po 7 dniach, gdy jest przechowywany w lodówce, oraz aż 60%, kiedy jest przechowywany w temperaturze pokojowej. Tymczasem po zamrożeniu traci tylko 10% tej witaminy po 12 miesiącach.

Jedz: Zdecyduj się na mrożony groszek, brukselkę i szpinak, zamiast ich szybko więdnących w lodówce świeżych odpowiedników. Zaopatrz się też w mrożone owoce (jagody, wiśnie, maliny) na swój koktajl po biegu.

Konserwowane owoce i warzywa

Zapuszkowane owoce i warzywa mają złą reputację. Niektóre konserwy poddawane są wielu procesom przetwarzania w celu przedłużenia ich przydatności do spożycia, takim jak blanszowanie i dodawanie soli, cukru lub innych dodatków. Procesy te mogą również negatywnie wpływać na składniki odżywcze, w szczególności te rozpuszczalne w wodzie, takie jak witamina C. Na dodatek niektóre puszki są pokryte bisfenolem A (BPA) – substancją chemiczną zwiększającą ryzyko zachorowania na raka, więc w miarę możliwości wybieraj konserwy bez BPA.

Ale bywa, że konserwa jest dobrym wyborem. Przykład? Proces ogrzewania stosowany dla zakonserwowania pomidorów w puszce, zwany apertyzacją, sprawia, że będący przeciwutleniaczem likopen z tych warzyw jest bardziej biodostępny.

Jedz: Pomidory w puszce są świetne do przyrządzania gulaszu lub curry po bieganiu. Z kolei rośliny strączkowe (fasola, ciecierzyca, soczewica) są minimalnie przetwarzane, więc zachowują wartości odżywcze.

Werdykt RW

Biodostępność składników odżywczych różni się w zależności od rodzaju żywności, którą jemy, przy czym niektóre produkty zyskują w procesie ich przetwarzania, a inne tracą. Zamrażanie i puszkowanie mają swoje wady i zalety, więc nie sposób jednoznacznie ich ocenić. Najważniejsze jest to, żeby w Twojej diecie było wiele różnych produktów roślinnych niezależnie od tego, skąd je bierzesz. Pod względem nasycenia składnikami odżywczymi (i smaku) nic nie przebije świeżo zebranych warzyw i owoców, ale kiedy o nie trudniej, mrożonki będą świetną opcją.

Warto przeczytać:

RW 01-02/2022

Zobacz również:
REKLAMA
}