[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.2

Czym zastąpić cukier? 6 zdrowszych zamienników

Jeśli zastanawiasz się, co zrobić, by zmniejszyć ilość cukru w diecie, ale jednocześnie nie chcesz rezygnować z ulubionej, słodzonej herbaty - jesteś w dobrym miejscu. Nie od dziś wiadomo, że cukier nie do końca krzepi, ale na szczęście jest kilku kandydatów, którzy mogą go godnie zastąpić. Sprawdź, na które zamienniki cukru warto postawić.

Zamienniki cukru fot. Agata Pec dla Studio 33

Ksylitol

Co to jest?

Tę organiczną substancję pozyskuje się z brzozy lub kukurydzy. W Polsce do kupienia jest ten brzozowy, pochodzący z Finlandii. Jest o 40% mniej kaloryczny od cukru białego (rafinowanego), ma niższy indeks glikemiczny (7) i nie wywołuje próchnicy. W produktach kryje się czasem w składzie jako E967 (nie każde „E” jest więc złe). Czasem może podrażnić jelita.

Używaj do: słodzenia herbaty i kawy.

Kaloryczność 1 łyżeczki: 9,6 kcal

Syrop klonowy

Co to jest?

Powstaje przez odparowanie soku z drzew klonowych. Jego charakterystyczny, dymny odcień smaku powoduje, że można go używać do pikantnych i słodkich potraw. Jest bogaty w minerały takie jak mangan i cynk, witaminy z grupy B. Uznawany za źródło przeciwutleniaczy. 100 g ma 270 kcal (cukier ma około 400 kcal w 100 g).

Używaj do: owsianki, naleśników.

Kaloryczność 1 łyżeczki: 17 kcal

Cukier palmowy

Co to jest?

Wytwarzany z soku wyekstrahowanego z kwiatów palm cukrowych i daktylowych. Ma bogaty smak (toffi, karmel), zbliżony do cukru brązowego. Zawiera żelazo, cynk, wapń i potas oraz prebiotyczne włókno zwane inuliną, które może spowolnić wchłanianie glukozy. Szukaj nierafinowanego.

Używaj jako: posypki do ciast lub dodatek w kuchni azjatyckiej.

Kaloryczność 1 łyżeczki: 15 kcal

Nektar z agawy

Co to jest?

Syrop z tej popularnej w Meksyku rośliny wykorzystuje się do produkcji tequili. W wielu miejscach usłyszysz, że to zdrowy zamiennik cukru, ponieważ ma niski indeks glikemiczny. RW nie jest takim miejscem. Niski IG syrop zawdzięcza wysokiej zawartości fruktozy. W nadmiarze z jej trawieniem sporo biegaczy może mieć kłopoty.

Używaj do: smoothies i dressingów.

Kaloryczność 1 łyżeczki: 21 kcal

Miód

Co to jest?

Prawdziwie naturalna żywność. Miód zawiera minerały, w tym cynk, miedź i chrom, które mogą pomóc biegaczom w podwyższeniu formy. Wykazano również, że ma silne właściwości przeciwutleniające. Patrząc na składniki makro, to jednak mieszanka cukrów prostych (glukozy i fruktozy) o wysokim indeksie glikemicznym – 60 (cukier ma 70).

Używaj do: owsianki, izotoników, ciast domowych. I koniecznie rzuć okiem na przepis na energetyczne batony miodowe. Gwaratujemy, że Cię zachwycą.

Kaloryczność 1 łyżeczki: 20 kcal

Stewia

Co to jest?

Słodycz pochodzi z naturalnego i bezpiecznego dla zdrowia wyciągu roślinnego. Stewia jest około 200 razy słodsza od cukru i na dodatek nie zawiera kalorii. Idealna dla cukrzyków i wszystkich, którzy nie mogą zerwać z nałogiem słodzenia herbaty czy kawy. Uwaga: stewia nie podnosi poziomu glukozy we krwi!

Używaj: ostrożnie! Jako zamiennik jednej łyżeczki rafinowanego cukru wystarczy jej tylko 1/4.

Kaloryczność 1 łyżeczki: 0 kcal

Zastanawiasz się, czy te zmiany rzeczywiście mają sens? Koniecznie przeczytaj artykuł Biały, słodki drań, czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o cukrze. Wnioski wyciągnij samemu...

RW

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij