[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Dieta na zdrową skórę. Jak chronić ją przed słońcem?

Krem z filtrem, czapka z daszkiem, okulary – niezbędne na plaży i obowiązkowe na treningu. Dodatkowym parasolem dla Twojej skóry może być dieta. Zobacz, jak przy pomocy odpowiedniego odżywiania chronić skórę od środka.

Jak chronić skóre przed słońcem? Latem szczególnie skóra biegaczy narażona jest na działanie słońca - i choć opalenizna wygląda sexy, to Twoje ciało nie przepada za nią tak bardzo, jak Ty. Zobacz, jak uchronić się przed szkodliwym działaniem promieni UV (fot. shutterstock.com, RW).

Badania austriackich naukowców wykazały, że maratończycy są bardziej niż inni ludzie narażeni na czerniaka – najgroźniejszy nowotwór skóry. Wszystko przez wielogodzinne przebywanie na słońcu i osłabioną intensywnym wysiłkiem odporność. Ale nawet rekreacyjni krótkodystansowcy, rozkoszujący się przebieżkami w letnim słońcu, są w grupie ryzyka tego paskudnego nowotworu.

Spocona skóra absorbuje więcej szkodliwych promieni UV. Biegacze, chcąc nie chcąc, wystawiani na działanie słońca, powinni robić, co się da, by zmniejszyć ryzyko uszkodzeń skóry. A to, poza standardowymi osłonami, oznacza też odpowiednią dietę. Samo jedzenie nie uratuje Cię przed zgubnymi skutkami opalania, ale jak pokazują badania, niektóre produkty potrafią wspierać nasz największy organ i wspomagać jego ochronę.

„Zdrowa, zbilansowana i urozmaicona dieta sprawia, że cały organizm zostaje wzmocniony – mówi dietetyk, dr n. med. Daria Domańska-Senderowska. – Nie od dziś wiadomo, że odpowiednia dieta wpływa też korzystnie na skórę”. Dlatego warto, żeby produkty o dobroczynnym działaniu dla skóry muśniętej słońcem wyszły latem z cienia - zobacz, co jeść, by jednocześnie chronić swoją skórę.

Pomidory – źródło likopenu

Likopen jest silnym antyoksydantem – pomaga chronić DNA przed uszkodzeniami, które mogą się pojawić przy ekspozycji na słońce. Likopen znajduje się w czerwonych owocach i warzywach: arbuzie, truskawkach, papryce, a przede wszystkim pomidorach.

„Wyniki badań dr. A. Venket Rao z uniwersytetu w Toronto dowodzą, że likopen przyswaja się lepiej z produktów przetworzonych, takich jak ketchup, zupy czy soki, niż ze świeżych warzyw – podkreśla dr Daria Domańska- -Senderowska. – Badania przeprowadzone przez Gartnera zdają się potwierdzać doniesienia dr Rao i dowodzą, że biodostępność likopenu zawartego w paście pomidorowej jest 2,5 raza większa niż biodostępność likopenu zawartego w świeżych pomidorach. Coraz więcej naukowców zajmujących się problemami ochrony zdrowia zaleca stosowanie diety bogatej w przetwory pomidorowe”.

REKLAMA

Jak wynika z badań prowadzonych przez Uniwersytety Manchester i Newcastle, opublikowanych w „British Journal of Dermatology”, dodanie 55 g pasty pomidorowej do codziennej diety może zmniejszyć ryzyko oparzeń słonecznych i zwiększyć naturalną ochronę skóry o 1/3 (pizza z sosem zyskuje nowe oblicze, nieprawdaż?). Amerykański National Cancer Institute odkrył z kolei, że w kwestii zmniejszenia ryzyka czerniaka im więcej likopenu, tym lepiej.

„Spożycie likopenu na poziomie 5-7 mg jest wystarczającą ilością w ochronie przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego oraz przed rozwojem niezakaźnych chorób chronicznych” – mówi dr Daria Domańska-Senderowska. Dlatego korzystaj z sezonu na pomidory (około 3 mg likopenu w 100 g) i arbuzy (4 mg), a na pasta party wybieraj makaron z sosem pomidorowym (15 mg). Wypróbuj także nasze przepisy na dania z suszonymi pomidorami.

Herbata, kawa, woda, czyli odpowiednie nawodnienie i nie tylko

„Chcąc chronić swoją skórę, nie wolno zapominać o piciu odpowiedniej ilości płynów, około 2 litrów dziennie”– dodaje dietetyk. Więcej przy intensywnych treningach w upalne dni. O skórze warto myśleć już od wschodu słońca. Okazuje się, że nawet dokonując porannego wyboru: kawa czy herbata, można wspomóc swój największy narząd.

Rozmaitym herbatom przypisuje się właściwości przeciwstarzeniowe, dzięki działaniu antyoksydacyjnemu i przeciwzapalnemu. Badania wskazują, że picie co najmniej jednej filiżanki czarnej herbaty dziennie może pomóc obniżyć ryzyko wystąpienia raka kolczystokomórkowego – rodzaju nowotworu skóry. Przegląd badań, opublikowany w czasopiśmie „Clinics in Dermatology”, pokazał, że EGCG, polifenol i jeden z głównych składników zielonej herbaty, potrafi zniwelować uszkodzenia wywołane promieniami UV.

Nieco bardziej egzotyczna herbata – z nasion lotosu, wg doniesień „Preventive Nutrition and Food Science” skutecznie broni nawilżenia skóry poddanej ekspozycji na wysuszające promienie UV. Zwolennicy małej czarnej w dużych ilościach też nie pozostają bez wsparcia. Norwescy naukowcy (na łamach czasopisma „International Journal of Cancer”) twierdzą, że przebadane przez nich kobiety, pijąc minimum 5 filiżanek z kofeiną dziennie, były mniej podatne na rozwój czerniaka.

Ciemna czekolada zapobiega starzeniu skóry

Wg badań, 3 kostki czekolady dziennie pomagają utrzymać zdrowy i młody wygląd skóry (niestety, sylwetka może na tym stracić). Wg badań z „Nutrition Journal” flawonoidy zawarte w ciemnej czekoladzie pomagają zwalczać starzenie spowodowane działaniem UV. Zanim rzucisz się na tabliczkę, weź pod uwagę, że elastyczność skóry bardziej zwiększa gorzka czekolada. Im mniej dodatków, a więcej kakao (min. 70%), tym lepiej (dla skóry i figury).

Papaja – zastrzyk beta-karotenu i enzymów

Częściej znajduje się w składzie naszych kremów niż dań. Jest bogata w beta-karoten i wit. C. „Prowitamina A sprzyja regeneracji komórek, utrzymuje odpowiedni poziom nawilżenia skóry i zapobiega jej rogowaceniu – wyjaśnia dr Daria Domańska-Senderowska – Witamina C to jeden z najlepszych wymiataczy wolnych rodników, które, jak wiadomo, są odpowiedzialne za procesy zapalne, nowotworowe i starzenie się”.

Papaja zawiera też enzymy, które redukują stany zapalne i wspomagają trawienie, pomagając organizmowi w absorbowaniu składników odżywczych. Publikacja z „Experimental & Therapeutic Medicine” donosi, że badani przyjmujący suplement na bazie papai 2 razy dziennie przez 90 dni mieli znacznie gładszą, bardziej nawilżoną i elastyczną skórę.

Owoce morza – porcja kwasów omega-3

Ci sami włoscy naukowcy, którzy wychwalają „zielonki”, zauważyli też, że minimum 1 porcja tłustych ryb lub skorupiaków w tygodniu podwaja ochronę przed czerniakiem. Krewetki czy homary zawierają dużo kwasów omega-3 o działaniu przeciwzapalnym i silny karotenoid – astaksantynę, nadającą im charakterystyczny różowawy kolor. Odkryto, że astaksantyna ma nawet 10-krotnie silniejsze od innych karotenoidów działanie w zwalczaniu zapaleń i zapobieganiu nowotworom.

Cytrusy – doskonałe źródło witaminy C

Wiele badań wykazało, że cytrusy, w tym pomarańcze, grejpfruty, cytryny czy limonki pomagają zapobiegać zapaleniom, starzeniu i kilku rodzajom nowotworów. To w dużej mierze zasługa wit. C, podnoszącej odporność, chroniącej przed uszkodzeniami słonecznymi i zwalczającej nowotwory skóry. Lepsze działanie niż soki mają całe owoce.

Nie warto także przesadzać z obieraniem: moc fitoskładników pomarańczy tkwi w skórce, białej otoczce między skórką i miąższem oraz błonkach oddzielających cząstki. Białe, gąbczaste elementy na zewnątrz każdej cząstki, które najczęściej wyrzucasz, są bogactwem błonnika i biotyny – witaminy z grupy B, niezbędnej do utrzymania zdrowia skóry.

Słodycze a zdrowie skóry

Deser może być bardziej szkodliwy niż słońce.

Jeżeli zależy Ci na tym, by dieta dobrze wpływała na Twoje wyniki, sylwetkę i skórę jednocześnie, największą czujność zachowaj przy menu deserowym. Wiele badań wykazało bezpośredni związek jedzenia cukru z przedwczesnym starzeniem skóry. Winna jest glikacja – naturalny proces, podczas którego cukry przyłączają się do białek w krwiobiegu, tworząc nowe, szkodliwe molekuły. Produkty te noszą nazwę AGE i niszczą białka utrzymujące gładkość skóry (m.in. kolagen i elastynę). Ich zniszczenie powoduje, że skóra traci wsparcie, stając się bardziej podatną na uszkodzenia słoneczne.

Badania z „British Journal of Dermatology” wykazały, że zgubne działanie molekuł AGE zwiększa się gwałtownie po 35. roku życia. Kilka naukowych doniesień wykazuje też wyraźny związek glukozy z czerniakiem. Nie znaczy to, że masz unikać wszystkich cukrów. Te naturalnie obecne w owocach są mniej szkodliwe dla skóry, a przy tym owoce przy okazji dostarczają Ci antyoksydantów niezbędnych dla utrzymania zdrowia skóry. Po prostu zamiast ciasteczek do herbaty zdecyduj się na miskę owoców.

RW 06/2017

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij