Co na wegetariańskiego grilla? 8 najlepszych warzyw na ruszt

Rezygnujesz z zaproszenia na niedzielne grillowanie, bo trzymasz dietę, a wiesz, że skończyłoby się ono jak zwykle - na tłustym mięsie i zimnym piwie? Jest na to sposób: przejażdżka rowerem wybije z głowy alkohol, a zamiast karkówki i kiełbasy wrzuć na grilla soczyste warzywa.

Grill wegetariański shutterstock.com
Nie wyobrażasz sobie grilla bez mięsa? No to Ci pomożemy - oto 8 warzyw, które doskonale nadają się na ruszt (fot. shutterstock.com).

Oto osiem warzyw, które najbardziej lubią się z rozgrzanym rusztem:

REKLAMA

Kukurydza

Świetnie uzupełnia zapasy glikogenu. Jest także źródłem karotenoidów, czyli odmiany beta-karotenu, zwanego kryptoksantyną, które według badań zapobiegają rakowi płuc i innym nowotworom.

  • Możesz położyć je w łupinach i obracać często, żeby się mocno nie zwęgliły, a potem obrać. Kukurydza będzie soczysta. Obrana także nieźle znosi grillowanie, choć trzeba uważać, aby jej nie przypalić. Gotową posyp tartym parmezanem lub masłem z chili, miętą i limonką.

Dynia

Substancje w niej zawarte przeciwdziałają procesom starzenia się organizmu, zapobiegają rakowi i regenerują mięśnie po ciężkim treningu.

  • Pokrój w kostkę lub paski. Dynia na grillu nabierze słodyczy. Zastosuj technikę prażenia lub grillowania na desce drewnianej (obie opisane na końcu artykułu).

Sprawdź, jakie są zalety diety wegetariańskiej i jedz jarsko na full!

Szparagi

Kup zielone. Objętość kubka zapewnia aż 70% dziennego zapotrzebowania na witaminę K (mocne kości) i około 20% kwasu foliowego poprawiającego cyrkulację krwi.

  • Skrop oliwą. Połóż na ruszcie lub tacce aluminiowej i po 2 minutach obróć. Możesz przekroić je wzdłuż, żeby szybciej doszły – wtedy wystarczy minuta z każdej strony.

Bakłażan

Lubi grillowanie! Pełen antyoksydantów: ma np. nasunin, który chroni przed stanam zapalnymi mięśni i komórek mózgowych.

  • Pokrój w centymetrowe plastry, skrop oliwą czosnkową i grilluj bezpośrednio na ruszcie.

Cebula

Świetne źródło kwercetyny, czyli fitoskładnika wzmacniającego system odpornościowy biegaczy często łapiących infekcje.

  • Pokrój w plastry, skrop oliwą i ostrożnie połóż na ruszt. Grilluj po około 1-2 min z każdej strony.

REKLAMA

REKLAMA

Boisz się, że dieta wegetariańska źle wpłynie na Twoje wyniki? Niepotrzebnie: Wegetarianizm a bieganie: Jak działa napęd typu "wege"?

Papryka

Niesamowicie bogata w witaminę C i substancje przeciwzapalne. Podczas grillowania nabiera dymnego smaku.

  • Pokrój w kawałki i grilluj na ruszcie. Jeśli chcesz, żeby łatwo zeszła skóra, zapakuj ją ciepłą do worka foliowego na kilka minut. Kiedy ostygnie, skórę ściągniesz łatwo jak suchą koszulkę.

Sałata rzymska

Chrupiąca i pełna witamin A, C i K. Im ciemniejsza, tym lepsza.

  • Pokrój główkę w ćwiartki. Posmaruj oliwą i grilluj, aż lekko zbrązowieje. Świetnie komponuje się z sosem winegret.

Cukinia

Pełna potasu i witaminy C, do tego wspomaga odbudową flory bakteryjnej, np. po kuracji antybiotykami. Odkwasza organizm.

  • Ma dużo wody, lubi ogień i łatwo ją przyrządzić na ruszcie. Pokrój wzdłuż w centymetrowe plastry, skrop oliwą czosnkową. Piecz, aż lekko zbrązowieje w miejscu kontaktu z rusztem.

Łowcy ognia

Jak przyrządzić perfekcyjnego i zdrowego grilla dla biegaczy?

  • Otwarty ogień. Staraj się skrapiać warzywa oliwą, nawet te soczyste – jak cukinia czy bakłażan. Zapobiega to przywieraniu i zwęglaniu. Naturalne cukry w warzywach szybko się skarmelizują, warzywa będą chrupkie i zachowają swoje witaminy, jeśli tylko ich nie spalisz.
  • Prażenie. Ułóż przesmarowane oliwą warzywa z boku (nie bezpośrednio nad żarem) i zamknij pokrywę grilla lub nakryj je metalową pokrywką. Będą dochodzić dłużej, ale się nie zwęglą. W ten sposób praż marchew, buraki i podgotowane ziemniaki w łupinach.
  • Gotowanie. Zaopatrz się w żeliwną patelnię grillową lub woka. Jeśli masz solidnego grilla, stawiasz naczynie na ruszcie w najgorętszym miejscu. Zamarynowane w oleju warzywa obsmażasz, często przewracając, aż zmiękną. Będą miały lekko grillowy posmak.
  • Deska grillowa. Wykonuje się ją z drewna cedrowego lub klonowego. Grilluje się na niej delikatne warzywa, jak pomidory czy dynię. Deskę moczysz godzinę w wodzie, np. z przyprawami. Układasz na niej warzywa i na ruszt. Deski grillowe znajdziesz na: www.dynamic24.pl

RW 07/2015

Zobacz również:
Wbrew pozorom "piątka" to wymagający dystans, więc tylko dobry plan treningowy, uwzględniający bardzo różne jednostki treningowe, pozwoli Ci potem na trasie osiągnąć tempo na miarę Twoich możliwości. Żeby naprawdę szybko pognać do mety biegu na 5 km, musisz się przygotować do startu, realizując każdy trening bardzo poważnie i z poświęceniem.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA