[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Najlepsze owoce i warzywa na jesień: wrześniowe hity z zieleniaka

Owoce i warzywa obowiązuje prosta zasada: najlepsze i najzdrowsze są świeże - prosto z drzewa lub ziemi. Szczególnie jesienią masz z czego wybierać - jest to najbogatsza w naturalne skarby pora roku. Zobacz, co dopisać do listy zakupów w warzywniaku.

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień Granat to jeden ze skarbów jesieni - zobacz, co jeszcze powinieneś włączyć do swojego menu gdy skończą się wakacje (fot. webwaffe /shutterstock.com).

Granat

Pestki tego owocu swój kolor zawdzięczają antocyjanidynom (bezcukrowym odpowiednikom antocyjanów), które pomagają utrzymać w ryzach cholesterol i potencjalnie chronią przed chorobą Alzheimera. Według naukowców z University of Texas, redukują one także dolegliwości bólowe po cięższym biegu.

Pestki granatu mogą służyć jako dodatek do jogurtu, a sok z nich świetnie skomponuje się z innymi składnikami koktajlu.

REKLAMA

REKLAMA

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień Persymona (fot. Africa Studio /shutterstock.com).

Persymona

Inaczej hurma lub owoc kaki. Bogate w karotenoidy i katechinę, o działaniu przeciwzapalnym, mogą poratować w regeneracji po ciężkim treningu.

Okrągła, japońska odmiana kaki (zwana "Hachiya") jest najdelikatniejsza, gdy jest dojrzała i świetnie smakuje w formie koktajlu/smoothie; pękata odmiana Fuyu (jak pomidor) jako dojrzały owoc jest wciąż jędrna i możesz zjeść ją jak jabłko lub pokroić w plastry i dodać do sałatki.

REKLAMA

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień Brukselka (fot. Dream79/shutterstock.com).

Brukselka

Rośliny kapustowate – jak brukselka, kapusta i brokuły – zawierają glukozynolany, pomagające w profilaktyce antynowotworowej. Brukselka w tej rodzinie roślin zawiera ich najwięcej.

Zaserwuj lekko zblanszowaną jako dodatek do steku. Możesz przekroić je na pół i upiec w piekarniku (20 min w 180 °C) z dodatkiem oliwy z oliwek.

REKLAMA

REKLAMA

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień Jabłka (fot. Africa Studio/shutterstock.com).

Jabłka

Bogate w rozpuszczalny w wodzie błonnik, który obniża cholesterol. Japończycy odkryli, że jabłka zawierają antyoksydanty, które chronią przed uszkodzeniem mięśni.

Po biegu przetestuj nasz prosty przepis na jabłko na ciepło (znajdziesz go na ostatnim slajdzie).

REKLAMA

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień Dynia (fot. Brent Hofacker /shutterstock.com).

Pestki dyni

30 g dostarcza sporą dawkę cynku, żelaza, miedzi i magnezu – kluczowych dla przemian w aktywnym organizmie. Dynia jest bombą witamin i minerałów – m.in. bogata w beta-karoten, mający właściwości antyutleniające i aktywujące wolne rodniki.

Upraż pestki dyni na patelni i dodaj je do owsianki. Dynie możesz przygotować też w formie zupy kremu (z marchewką i startym, świeżym imbirem) lub dodać do ziemniaczanego puree.

Dynia to prawdziwy skarb wśród jesiennych polskich przysmaków. O jej właściwościach w zakresie wzmocnienia organizmu przeczytasz też tutaj: Jesienne wzmocnienie? Masz to z dyni

REKLAMA

REKLAMA

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień fot. Sebastiana/shutterstock.com

Kapusta rzymska

Jedna gotowana porcja to 700% dziennego zapotrzebowania na wit. K, zapewniającą właściwą krzepliwość krwi i współodpowiedzialną za regulowanie gospodarki wapniowej. Niedawno odkryto też, że zawiera flawonoidy, które mogą pomóc regulować poziom cukru we krwi.

Posiekaj liście wraz z łodygą i podsmaż w sosie własnym z dodatkiem czosnku i suszonych płatków chili.

REKLAMA

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień Orzechy włoskie (fot. Zheltyshev/shutterstock.com).

Orzechy włoskie

W porównaniu do innych orzechów, zawierają najwięcej kwasów alfa-linolenowych (z grupy korzystnych dla serca kwasów omega-3). Włączenie do diety orzechów i oleju z nich (tłoczonego na zimno) może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi i ochronić przed chorobą sercowo-naczyniową.

Używaj oleju z orzechów włoskich do dressingów. Garść orzechów włoskich wraz z pestkami dyni może stanowić świetną przekąskę.

Czytaj więcej o orzechach: Orzechy - jakie i ile jeść? Rodzaje, właściwości, przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień Koper włoski (fot. Dani Vincek/shutterstock.com).

Koper włoski

Porcja dostarcza 30% dziennej dawki wit. C. Wg badań, płuca biegaczy, którzy zwiększyli jej spożycie, były znacząco mniej narażone na uszkodzenia podczas biegu w pomieszczeniu zanieczyszczonym ozonem.

Pokrój i podsmaż z kapustą rzymską. Możesz dodać surowy koper do sałatki z liśćmi szpinaku i owocem persymony (kaki).

Oczywiście, nie poprzestawaj wyłącznie na wyżej wymienionych. Jeszcze więcej zdrowych propozycji znajdziesz w naszym artykule: Gra w kolory: Owoce i warzywa w diecie biegacza.

REKLAMA

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień Jabłko na ciepło to zdrowa i smaczna przekąska - idealna na jesień (fot. Rodale Images).

Przepis na jabłko na ciepło

Szybki przepis na ciepłą owocową przekąskę z mikrofali:

Wydrąż jabłko, pozostawiając skórkę, następnie umieść owoc w małym naczyniu żaroodpornym, a środek jabłka wypełnij pestkami dyni, posiekanymi orzechami włoskimi i pestkami granatu. Posyp cynamonem i polej miodem. Przykryj. Ustaw mikrofalę na 3-4 min. Gotowe jabłko powinno być delikatne i soczyste. Serwuj z jogurtem greckim.

RW 11/2013

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij