[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Hity z warzywniaka, czyli owoce i warzywa na jesień

Owoce i warzywa obowiązuje prosta zasada: najlepsze i najzdrowsze są świeże - prosto z drzewa lub ziemi. Szczególnie jesienią masz z czego wybierać - jest to najbogatsza w naturalne skarby pora roku. Zobacz, co dopisać do listy zakupów w warzywniaku.

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień fot. webwaffe /shutterstock.com

Granat

Pestki tego owocu swój kolor zawdzięczają antocyjanidynom (bezcukrowym odpowiednikom antocyjanów), które pomagają utrzymać w ryzach cholesterol i potencjalnie chronią przed chorobą Alzheimera. Według naukowców z University of Texas, redukują one także dolegliwości bólowe po cięższym biegu.

Spróbuj: Pestki granatu mogą służyć jako dodatek do jogurtu, a sok z nich świetnie skomponuje się z innymi składnikami koktajlu.

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień fot. Africa Studio /shutterstock.com

Persymona

Inaczej hurma lub owoc kaki. Bogate w karotenoidy i katechinę, o działaniu przeciwzapalnym, mogą poratować w regeneracji po ciężkim treningu.

Spróbuj: Okrągła, japońska odmiana kaki (zwana "Hachiya") jest najdelikatniejsza, gdy jest dojrzała i świetnie smakuje w formie koktajlu/smoothie; pękata odmiana Fuyu (jak pomidor) jako dojrzały owoc jest wciąż jędrna i możesz zjeść ją jak jabłko lub pokroić w plastry i dodać do sałatki.

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień fot. Dream79/shutterstock.com

Brukselka

Rośliny kapustowate – jak brukselka, kapusta i brokuły – zawierają glukozynolany, pomagające w profilaktyce antynowotworowej. Brukselka w tej rodzinie roślin zawiera ich najwięcej.

Spróbuj: Zaserwuj lekko zblanszowaną jako dodatek do steku. Możesz przekroić je na pół i upiec w piekarniku (20 min w 180 °C) z dodatkiem oliwy z oliwek.

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień fot. Africa Studio/shutterstock.com

Jabłka

Bogate w rozpuszczalny w wodzie błonnik, który obniża cholesterol. Japończycy odkryli, że jabłka zawierają antyoksydanty, które chronią przed uszkodzeniem mięśni.

Spróbuj: Po biegu przetestuj nasz prosty przepis na jabłko na ciepło (znajdziesz go na ostatnim slajdzie).

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień fot. Brent Hofacker /shutterstock.com

Pestki dyni

30 g dostarcza sporą dawkę cynku, żelaza, miedzi i magnezu – kluczowych dla przemian w aktywnym organizmie. Dynia jest bombą witamin i minerałów – m.in. bogata w beta-karoten, mający właściwości antyutleniające i aktywujące wolne rodniki.

Spróbuj: Upraż pestki dyni na patelni i dodaj je do owsianki. Dynie możesz przygotować też w formie zupy kremu (z marchewką i startym, świeżym imbirem) lub dodać do ziemniaczanego puree.

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień fot. Sebastiana/shutterstock.com

Kapusta rzymska

Jedna gotowana porcja to 700% dziennego zapotrzebowania na wit. K, zapewniającą właściwą krzepliwość krwi i współodpowiedzialną za regulowanie gospodarki wapniowej. Niedawno odkryto też, że zawiera flawonoidy, które mogą pomóc regulować poziom cukru we krwi.

Spróbuj: Posiekaj liście wraz z łodygą i podsmaż w sosie własnym z dodatkiem czosnku i suszonych płatków chili.

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień fot. Zheltyshev/shutterstock.com

Orzechy włoskie

W porównaniu do innych orzechów, zawierają najwięcej kwasów alfa-linolenowych (z grupy korzystnych dla serca kwasów omega-3). Włączenie do diety orzechów i oleju z nich (tłoczonego na zimno) może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi i ochronić przed chorobą sercowo-naczyniową.

Spróbuj: Używaj oleju z orzechów włoskich do dressingów. Garść orzechów włoskich wraz z pestkami dyni może stanowić świetną przekąskę.

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień fot. Dani Vincek/shutterstock.com

Koper włoski

Porcja dostarcza 30% dziennej dawki wit. C. Wg badań, płuca biegaczy, którzy zwiększyli jej spożycie, były znacząco mniej narażone na uszkodzenia podczas biegu w pomieszczeniu zanieczyszczonym ozonem.

Spróbuj: Pokrój i podsmaż z kapustą rzymską. Możesz dodać surowy koper do sałatki z liśćmi szpinaku i owocem persymony (kaki).

Oczywiście, nie poprzestawaj wyłącznie na wyżej wymienionych. Jeszcze więcej zdrowych propozycji znajdziesz w naszym artykule: Gra w kolory: Owoce i warzywa w diecie biegacza.

Granat i spółka: owoce i warzywa na jesień fot. Rodale Images

Ciepła przekąska

Szybki przepis na ciepłą owocową przekąskę z mikrofali:

Wydrąż jabłko, pozostawiając skórkę, następnie umieść owoc w małym naczyniu żaroodpornym, a środek jabłka wypełnij pestkami dyni, posiekanymi orzechami włoskimi i pestkami granatu. Posyp cynamonem i polej miodem. Przykryj. Ustaw mikrofalę na 3-4 min. Gotowe jabłko powinno być delikatne i soczyste. Serwuj z jogurtem greckim.

RW 11/2013

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij