[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
  • Runner's World

  • Dieta

  • Izotoniki, hipotoniki, hipertoniki. Czym różnią się napoje sportowe?

REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Izotoniki, hipotoniki, hipertoniki. Czym różnią się napoje sportowe?

Biegacz nie kaktus - pić musi. Tylko co dokładnie? Wybór napoju odpowiadającego konkretnym potrzebom to niełatwa sztuka - szczególnie, że od kolorowych butelek aż uginają się sklepowe półki. RW w krótkiej ściądze przedstawia, czym są izotoniki, hipotoniki i hipertoniki.

Napoje hipotoniczne

Pod tą fachową nazwą kryje się zwykła woda, woda mineralna, wody smakowe, ale także rozcieńczony napój izotoniczny. Bardzo szybko nawadniają organizm biegacza, ale nie dostarczają zbyt wielu elektrolitów (minerałów) i energii z cukrów, które organizm zużywa w znacznych ilościach przy intensywnym i długim biegu latem.

REKLAMA

Napoje hipotoniczne można stosować, trenując w granicach 60 minut. W tym czasie nie ma potrzeby dodatkowego zasilania organizmu, który będzie korzystał z zapasów elektrolitów i cukrów zgromadzonych w organizmie. Po biegu musisz uzupełnić zużyte i wypłukane rezerwy, pijąc izotonik lub hipertonik.

Napoje izotoniczne

„Substancje zawarte w napojach izotonicznych swobodnie i szybko przenikają przez błony komórkowe, dlatego też w bieganiu wykorzystywane są najczęściej do jednoczesnego nawadniania i dostarczania składników energetycznych do organizmu” – mówi Jakub Czaja.

Izotoniki są zatem najbardziej uniwersalne, ponieważ mieszanka wody, składników energetycznych i mineralnych szybko przenika do krwiobiegu, dodając Ci energii i wody.

Napoje hipertoniczne

Służą przede wszystkim dostarczeniu energii czy elektrolitów, a w mniejszym stopniu szybkiemu nawadnianiu organizmu. Przypomnijmy: napoje hipotoniczne są zalecane zwłaszcza podczas wysiłku o umiarkowanym czasie trwania, podczas gdy napoje hipertoniczne najczęściej wykorzystuje się do regeneracji po wysiłku. Wyróżnia je większe stężenie substancji odżywczych i mineralnych niż hipotoników i izotoników. Praktycznie wszystkie soki owocowe czy napoje typu cola to właśnie napoje hipertoniczne.

RW 07/2013

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij