[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ
13



OCEŃ
3.8

Jak ułożyć dietę: Łatwy sposób na zbilansowane posiłki

Jak stworzyć swoje zdrowe menu? Musisz poznać właściwe proporcje. Skorzystaj z metody, która przedstawia Twój talerz jako tarczę zegara. Do zapełnienia masz 60 minut. Dzięki niej poznajesz, jaką część z tego czasu powinny zajmować poszczególne składniki diety. 

Zegar Fot. Rodale Images

Komponowanie diety to jak pieczenie ciasta. Żeby wyszło musisz poznać odpowiednie proporcje wszystkich składników, które stworzą Twoje posiłki. Pomocna będzie w tym metoda, która zamienia okrągły talerz w tarczę odmierzającą 60 minut. 

Taki talerz trzeba wypełnić zbilansowaną kompozycją białek, węglowodanów (w tym zbożami, warzywami i owocami) oraz zdrowych tłuszczów roślinnych.

REKLAMA

To przepis na najzdrowsze proporcje:

Białko: 15 minut na tarczy talerza

To główne źródło aminokwasów, które odbudowują mięśnie i wzmacniają odporność. Najbogatsze źródła białka to: drób, tłuste ryby, soja, nabiał, kuskus, owoce morza. Większość biegaczy potrzebuje od 60 do 90 g protein dziennie. Ale pamiętaj – co za dużo, to niezdrowo! Białko spożywane w nadmiernych ilościach odkłada się w formie tkanki tłuszczowej, zakłóca metabolizm i zakwasza organizm.

Ziarna i skrobia: 15 minut na tarczy talerza

To elementy diety bogate w węglowodany, odpowiedzialne za uzupełnienie zapasów glikogenu. Dzięki nim cukier nie zamienia się w tłuszcz. Najlepiej spożywać bogate w błonnik, pełnoziarniste produkty, takie jak brązowy ryż, owsianka czy razowy makaron. Jedz co najmniej 6 pełnoziarnistych porcji dziennie (jedna porcja to odpowiednik połowy kubka zboża lub kromki ciemnego chleba).

Warzywa: 15-20 minut na tarczy talerza

Ta niskokaloryczna część posiłku jest głównym źródłem przeciwutleniaczy, witamin i minerałów niezbędnych dla poprawy stanu mięśni i zachowania odpowiedniego metabolizmu energetycznego, które zazwyczaj stanowią dwa podstawowe cele każdego biegacza. Skomponuj porcję w kolorach tęczy (ciemne warzywa liściaste, pomarańczowe marchewki, fioletowa kapusta, żółte dynie i soczyste, czerwone pomidory) – w ten sposób dostarczysz organizmowi optimum składników odżywczych.

Owoce: 10 minut na tarczy talerza

Oprócz węglowodanów, owoce zawierają przeciwutleniacze, witaminy i potas, które są niezbędne dla uzyskania wysokiej wydolności organizmu podczas treningu oraz odpowiedniego bilansu płynów. Wybieraj owoce kolorowe (jagody, melony, winogrona, jabłka, pomarańcze) i pamiętaj o zjadaniu skórki, która zawiera błonnik i dodatkowe składniki odżywcze.

Tłuszcze: 2 minuty lub mniej na tarczy talerza

Zdrowe tłuszcze (znajdujące się w rybach czy orzechach) oraz oleje spożywcze (oliwa z oliwek, olej rzepakowy) są głównym źródłem składników odżywczych budujących silny system odpornościowy, a jednocześnie pomagają zmniejszyć napięcie mięśni. Dzienne spożycie oleju nie powinno jednak przekroczyć 6 łyżeczek.

Szybki patent: Dodaj zdrowie do koszyka

Woda smakowa

Nie lubisz smaku wody? Spróbuj wód smakowych, ale tylko tych zawierających naturalne barwniki smakowe. Inne to sama chemia. Wśród całkowicie naturalnych wód ze smakiem polecamy Ganic caramel – wodę z lodowca norweskiego + naturalne aromaty (cena: 10 zł/0,5 l).

W skomponowaniu zdrowej diety pomogą Ci też:

» Gra w kolory: Owoce i warzywa w diecie biegacza

» Zdrowa dieta: Lista zakupów biegacza

» Dieta biegacza: Jakie ryby są najzdrowsze i najsmaczniejsze?

RW 06/2012  

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij