[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.8

Jedzenie na mocne serce biegacza

Twoja pompa do wydajnej pracy potrzebuje dobrego paliwa. Dopieszczony układ krwionośny oznacza długie życie i lepsze wyniki sportowe. Zobacz, co powinno się znaleźć w Twoim jadłospisie, żebyś uzyskał gwarancję pracy serca przez awarii przez długie lata.

Dieta dla serca Ilustracja: Mitch Mandel, Rodale Images

Obniżają poziom "złego cholesterolu", podwyższając jednocześnie poziom "dobrego cholesterolu" (HDL - z ang. high density lipoproteins), chroniąc przed arytmią serca, a tym samym znacznie zmniejszając ryzyko zawału. Żyły i tętnice są dzięki niemu elastyczne i drożne, trójglicerydy (związki tłuszczowe we krwi) zredukowane do poziomu normy, a ciśnienie krwi regularne.

Mało? Co szczególnie istotne dla biegacza, kwasy omega-3 łagodzą również bóle stawów (nawet przy zapaleniach), a także wspomagają obieg tlenu w organizmie podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych, co pozwala uniknąć zadyszki u początkujących, a zaawansowanym pomaga biec przez kilka godzin.

REKLAMA

Tych ryb potrzebujesz: Jedz tłuste ryby - np. tuńczyka, łososia, makrelę - minimum dwa, razy w tygodniu. Oprócz ryb, bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 jest m.in. masło orzechowe.

Dobre tłuszcze kontra złe tłuszcze

Unikaj pokarmów, których wysoka zawartość tłuszczu może zniweczyć wszystkie Twoje pożyteczne dla serca działania. Sztuka z pewnością nie polega na unikaniu wszelkich produktów zawierających tłuszcz. Sztuką jest zastąpienie "złych", nasyconych tłuszczów (występujących w tłustym mięsie czy śmietanie) i tzw. tłuszczów trans (w margarynie), powodujących m.in. miażdżycę, tłuszczami nienasyconymi, jedno- i wielonienasyconymi, znajdującymi się m.in. w orzechach, oliwie z oliwek, awokado czy pestkach dyni i słonecznika.

"Nie należy korzystać z tanich, uniwersalnych olejów do smażenia. Lepsze są oleje roślinne, np. słonecznikowy, rzepakowy, arachidowy. Do sałatek najlepsza jest oliwa z oliwek, choć to olej lniany ma najwięcej kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6" – mówi dietetyk, dr Marek Szołtysik, adiunkt Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

Tyle tłuszczu potrzebujesz: Twoja dieta powinna zawierać nie więcej niż 30% tłuszczu. Byłoby świetnie, gdyby były to przede wszystkim tłuszcze nienasycone.

Alkohol

Badania wyraźnie pokazują, że alkohol, pity oczywiście z umiarem, wspiera utrzymanie serca w odpowiednio wysokiej formie. Alkohol spożywany w niewielkich ilościach zapobiega niszczeniu żył przez LDL, redukuje ryzyko wystąpienia zawału, ataku serca i innych chorób krążenia.

Dodatkowo, antyoksydanty zawarte w czerwonym winie zapobiegają zatorom żylnym powodowanym przez odkładający się tłuszcz.

Tyle alkoholu możesz wypić: Kluczem do sukcesu jest umiarkowanie. Według badań opublikowanych w piśmie "Lancet" wypicie 10-20 g dziennie czystego alkoholu (jedno piwo, spory kieliszek wina) działa dobroczynnie na układ krwionośny.

Przekąski dobre dla Twojego serca

Muesli "Letnia pokusa". Połączenie płatków zbożowych, ziaren słonecznika i dużych kawałków np.: papai, ananasa, wiśni. Muesli to prawdziwa bomba błonnikowa - aż 15% zawartości produktu to błonnik w czystej postaci. Płatki zbożowe z dodatkiem owoców doskonale wpływają na Twój układ trawienny, nie mówiąc już o obniżaniu poziomu złego cholesterolu LDL.

Mieszanka studencka Felix. Mix różnego rodzaju orzechów: ziemnych, nerkowca i laskowych oraz rodzynek. Świetna nie tylko dla studentów, ale i biegaczy. Najbogatszym źródłem tłuszczów nienasyconych w opakowaniu jest orzech nerkowca. Dobrze wpływa na ukrwienie i dotlenienie Twojego organizmu.

Kabanosy z łososia Almarfish. Bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3. Nie przesadź z nimi, bo niemal jedna czwarta wagi produktu to tłuszcz - wprawdzie zdrowy, ale bardzo kaloryczny.

RW 05/2012

1 2
STRONA 2 z 2

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij