Napoje dla biegaczy, czyli nawodnienie na 10 sposobów

Teoretycznie picie samej wody wystarczyłoby biegaczowi do utrzymania odpowiedniego poziomu nawodnienia ciała, ale w praktyce lepiej jest przed, w trakcie i po bieganiu uzupełniać płyny w bardziej urozmaicony sposób. Oto napoje, którymi można przy okazji napakować organizm substancjami odżywczymi i ułatwić jego regenerację, a nawet uchronić się przed niektórymi chorobami i przyspieszyć odchudzanie.

Najlepsze napoje dla biegaczy, czyli nawodnienie na 10 sposobów Levi Brown
fot. Levi Brown

Kawa i herbata

Oprócz kopa w postaci kofeiny i teiny, obydwa te napoje zapewnią Ci bogactwo antyoksydantów. Badania dowodzą, że osoby pijące herbatę mają niższe BMI, mniejszy obwód w pasie i niższą zawartość tłuszczu w organizmie. Z drugiej strony istnieją badania potwierdzające, że kawa może pomóc w powstrzymaniu cukrzycy, chorób serca i spowolnić rozwój choroby Alzheimera. Najlepiej wypić filiżankę kawy lub herbaty na 45 minut przed startem, żeby pobudzić organizm.

REKLAMA

Zobacz także: Kofeina w treningu biegacza: Wpływ kawy na formę

Woda i napoje sportowe

Czysta, prosta i bez kalorii – woda (najlepiej o wyższym stopniu mineralizacji) powinna być Twoim pierwszym wyborem. Ale kiedy biegasz długo, wtedy izotoniki będą idealne. Zawierają elektrolity i węglowodany, które wchłaniają się błyskawicznie, a więc odżywiają i nawadniają. Dodatek sodu jest jak minister gospodarki wodnej, który dba o poziom płynów w organizmie. Pij napoje sportowe, kiedy biegasz 60 minut lub dłużej. Przy krótszych biegach pij wodę lub przepłucz usta izotonikiem – pobudzisz organizm bez dodatkowych kalorii.

Zobacz także: Jak zrobić domowy izotonik? [PRZEPISY]

Mleko czekoladowe i piwo bezalkoholowe

O ile mleko czekoladowe jest świetne po biegu, bo zawiera sporo białka i węglowodanów regenerujących mięśnie, o tyle piwo bezalkoholowe ma o wiele mniej makroskładników. Piwo zawiera natomiast więcej potasu (26 mg) niż popularny izotonik Powerade (12,5 mg) i magnezu (piwo – 9 mg, izotonik – 0,6 mg). Zatem butelka lagera bez procentów jako nagroda po biegu w upale i dodatek do regenerującej porcji ryżu z kurczakiem i warzywami świetnie się nadaje.

Zobacz także: Piwa bezalkoholowe - gorzki izotonik dla biegaczy?

Sok z wiśni i sok z buraków

Wprost stworzone dla biegaczy. Sok z wiśni zawiera potężny ładunek antyoksydantów redukujących stany zapalne po długim biegu. Sok z buraków to zaś istne paliwo rakietowe. Pity w okresie przedstartowym podnosi wydolność organizmu, dzięki azotanom poprawiającym transport tlenu w ciele biegacza. Soki te możesz pić nawet 2 razy dziennie w okresie intensywnego treningu. Ten z buraków wypij 90 minut przed biegiem.

Zobacz także: 10 najzdrowszych owoców. Jakie, jak i kiedy jeść?

Woda kokosowa i woda brzozowa

Modna woda kokosowa ma nieco mniej węglowodanów niż napoje dla sportowców, choć zbliżone parametry izotoniczności. Sok brzozy jest mniej znany – łagodnie słodki, ma tylko 15 kcal (i kilka minerałów) na 100 g. Przed długim biegiem możesz wypić wodę kokosową; wody brzozowej spróbuj raczej na krótszych trasach.

Zobacz także: Co pić przed i po bieganiu? Przegląd napojów dla biegacza

RW 09-10/2018

Zobacz również:
Wbrew pozorom "piątka" to wymagający dystans, więc tylko dobry plan treningowy, uwzględniający bardzo różne jednostki treningowe, pozwoli Ci potem na trasie osiągnąć tempo na miarę Twoich możliwości. Żeby naprawdę szybko pognać do mety biegu na 5 km, musisz się przygotować do startu, realizując każdy trening bardzo poważnie i z poświęceniem.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA