[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Nie wyrzucaj niczego! Zero waste w kuchni biegacza

Nie wyrzucaj skórek, liści i łodyg owoców i warzyw, które jesz. Niektóre z nich dostarczają składników odżywczych, które z pewnością przydadzą się organizmowi biegacza. Są jak zawodnik wlekący się w ogonie podczas ostatniego okrążenia finałowego biegu - niby spisany na straty, ale po dobrym finiszu wskakuje na podium, choć nikt na niego nie stawiał.

Nie wyrzucaj niczego! Zero waste w kuchni biegacza fot. Getty Images

Skórka pomarańczy i innych cytrusów

Skórka owoców cytrusowych zawiera naringinę. Ten flawonoid to potężny przeciwutleniacz obniżający poziom cholesterolu i wspomagający zrzucanie tłuszczu. Cytrusy „na skórkę” wybieraj z upraw ekologicznych. Jasne, są droższe niż zwykłe, ale nie użyto żadnej chemii do ich konserwacji, a po za tym będziesz mieć ekologicznie czyste sumienie. Zawsze jednak wyszoruj dokładnie skórkę przed zjedzeniem.

Liście brokuła

Tu Cię zaskoczymy: liście zawierają dużo więcej beta-karotenu niż łodygi i różyczki brokuła. Organizm przekształca beta-karoten w witaminę A, która wspomaga system odpornościowy, a także wpływa pozytywnie na zdrowie Twoich oczu. Liście brokuła można ugotować i podawać jak szpinak.

Rdzeń ananasa

Niewiele owoców może konkurować ze świeżym ananasem pod względem zawartości bromelainy. Działa ona przeciwzapalnie, zwiększa również przyswajalność białek, które są głównym materiałem budulcowym mięśni, i umożliwia ich pełniejsze trawienie, Szczególnie dużo tego enzymu jest w rdzeniu ananasa, z którego można zrobić mus lub dżem, miksując go w blenderze. Podpowiedź: ananasy z puszki nie mają rdzenia ani bromelainy.

Nasiona dyni

Możesz je przegryzać niczym nasiona słonecznika (w łupinach), choć wygodniej kupić już łuskane. Nasiona dyni należą do pierwszej ligi superjedzenia. Pełne są magnezu, fosforu, żelaza i miedzi, a także witaminy E i K.

Łodygi ziół

Nie tylko liście ziół pełne są ważnych dla biegaczy mikroelementów – także łodygi zawierają cenne substancje. Nie musisz jeść tych zdrewniałych, tylko miękkie. Np. łodygi kolendry pełne są kwercytyny zwiększającej odporność. Generalnie zioła są bardzo w Polsce niedoceniane - zobacz 10 najzdrowszych ziół, które musisz znać i wykorzystywać w swojej kuchni.

Ości z ryb w puszce

Pewnie, że lepiej zjeść świeżą rybę, ale od czasu do czasu może w Twoim jadłospisie pojawić się również zapuszkowana. Kruche ości z sardynek i śledzi nie staną Ci w gardle, ale wpłyną na mocne kości i zapobiegną złamaniom przeciążeniowym – dzięki wapniowi. Śmiało możesz zrobić z rozgniecionych np. sałatkę z jajkiem lub warzywami.

Zobacz także:

RW 09-10/2018

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij