Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Niezłe ziółko: 10 najzdrowszych ziół, które musisz znać

Zioła przestały być tylko pachnącą dekoracją do obiadu. W nowej piramidzie żywieniowej znalazły wreszcie godne miejsce. I słusznie, bo choć są niepozorne, to pełne zdrowia i mocy - szczególnie wtedy, gdy jesz je na surowo. Niestety, gotowanie zabija ich moc.

Niezłe ziółko: 10 najzdrowszych ziół, które musisz znać fot. Annie Edwards

Jeśli masz możliwość, zioła spożywaj zaraz po ścięciu lub zerwaniu - mają wtedy najwięcej aromatu.

Bazylia. Uwielbia słońce. Wygrzana smakuje lepiej niż ta z hipermarketowych doniczek. Bogata w kwas rozmarynowy, który zapobiega stanom zapalnym powodującym choroby serca. Świetnie pasuje do pomidorów i sera mozzarella.

Szczypiorek. Delikatniejszy kuzyn cebuli i czosnku, ale także pełen kwercetyny, czyli substancji wspomagającej organizm w walce z komórkami rakowymi. Dodaj do sałatki z ziemniaków lub posyp nim pieczonego ziemniaka polanego jogurtem.

Kolendra. Jej smak albo pokochasz, albo znienawidzisz. Jest źródłem związków, które hamują uszkodzenia naczyń krwionośnych. Dodaj świeżą (gotowana traci smak) do salsy, guacamole lub posyp nią dania azjatyckie.

Koperek. Popularny w Polsce, choć jego siła nie została doceniona. Zawiera więcej antyoksydantów niż takie superjedzenie, jak jarmuż czy granaty. Babcie i mamy sypały go na ziemniaki i do mizerii. Ty dodaj go do pieczonego łososia.

Mięta. Badania dowodzą, że regularne jedzenie mięty pomaga zapobiec chorobom wieku starczego, np. alzheimerowi. Dodaj ją do mięsa lub lodów waniliowych. Zrób ze świeżych liści genialnie chłodzącą w upały herbatę.

Oregano. Naturalne substancje bioaktywne zawarte w nim blokują efekt zatykania się żył złym cholesterolem LDL. Zrób oreganowe pesto lub posyp świeżymi listkami upieczoną pizzę. Jeśli je zwęglisz, będą bez wartości.

Pietruszka. Jej świeża natka to bomba witaminowa. Ma także antyoksydanty polifenolowe, które hamują wzrost komórek rakowych. Jeśli nie lubisz smaku pietruszki, wrzuć kilka garści do slow juicera i dodaj soku pomarańczowego.

Rozmaryn. Bogaty w substancję zwaną rozmanol, która hamuje stany zapalne w organizmie przyczyniające się np. do bólu kolan. Genialnie komponuje się z wszelkimi rodzajami duszonego mięsa lub pieczonymi ziemniakami.

Szałwia. Odkryto niedawno, że zawarta w niej substancja zwana karnozolem, ogranicza nowotworom możliwość atakowania sąsiednich tkanek. Szałwię pij w postaci naparu. Genialna jako dodatek do mięsnych sosów.

Tymianek. Zawarty w nim tymol blokuje zły cholesterol LDL, przyczyniający się do zwapnienia i zatykania żył. Pomaga też na problemy z chorobami serca. Podobnie jak oregano, dodaj go na końcu do pizzy lub domowego pasta party.

Czy wiesz, że...?

Pokrzywa to też zioło! Zbieraj młode liście z dala od szosy. Zawiera flawonoidy oczyszczające organizm z toksyn, witaminy C, K i A oraz składniki mineralne dobre dla biegaczy (krzem, żelazo i wapń).

RW 06/2016

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij