Ortoreksja: gdy zdrowa dieta staje się obsesją

Tak bardzo skupiasz się na spożywaniu tylko zdrowych produktów, że każde odstępstwo od Twojej żywieniowej normy spędza Ci sen z powiek? Omijasz spotkania z przyjaciółmi, bo przecież idą na pizzę, a Ty nie znasz jej składu? To mogą być początki ortoreksji. 

ortoreksja objawy Jobe Lawrenson
fot. Jobe Lawrenson

Zachęcamy do zdrowego jedzenia i trzymania linii, ale w Runner’s World dalecy jesteśmy od ekstremalnej poprawności żywieniowej, bo po biegu spokojnie można zjeść dobrego burgera. Lekarze diagnozują, niestety, coraz więcej przypadków ortoreksji, czyli przesadnej i niemal obsesyjnej dbałości o dietę. O tym problemie książkę „Orthorexia: When Healthy Eating Goes Bad”, czyli „Ortoreksja: kiedy zdrowe jedzenie jest złe”, napisał Renee McGregor.

REKLAMA

„Mechanizmy zaburzeń, o których piszę, są bliskie anoreksji, ale cierpiący skupiają się nie na ilości i wielkości porcji, tylko na jakości jedzenia” – mówi McGregor.

Osoby takie obsesyjnie boją się odstępstwa od reguł żywieniowych, nieustannie sprawdzają, skąd pochodzą składniki i jak zostały przygotowane. Niestety, biegacze są w tej grupie ryzyka – jeśli zauważasz opisane poniżej symptomy u siebie, pogadaj z lekarzem.

  • Skupiasz się bardziej na pochodzeniu produktów niż na przyjemności płynącej z gotowania i jedzenia?

  • Wolisz jeść produkty reklamowane jako zdrowe, ale bez pewności, jak smakują?

  • Czujesz duży niepokój, nawet jeśli ustalone zasady odżywiania zostały nagięte minimalnie?

  • Czy Twoje podejście do jedzenia sprawia, że czujesz izolację otoczenia?

Pamiętaj - jedna jaskółka wiosny nie czyni. Czyli po naszemu - jeden mały grzeszek nie sprawi, że Twoje zdrowie i wyniki biegowe od razu się pogorszą. My wyznajemy właśnie taką zasadę, co nie zmienia faktu, że przez większość czasu jemy zdrowo!

Nie do końca odnajdujesz się w tym, co zdrowe, a co nie? Rzuć okiem na nasz poradnik Zdrowa żywność: jakie produkty wybrać w sklepie? i nie daj się zrobić w bambuko w supermarkecie. Warto przyswoić tę wiedzę, ale też pamiętać, żeby nie popadać w skrajności, bo te mogą być naprawdę niebezpieczne.

RW

Zobacz również:
Doskonale wiesz, że ćwiczenia siłowe pomagają zmaksymalizować efekty Twoich treningów biegowych, a do tego redukują ryzyko kontuzji i pomagają pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Możesz jednak nie wiedzieć, na którymi z ponad 650 mięśni swojego ciała powinni w pierwszej kolejności pracować biegacze. Ale od tego masz nas i nasz trzyczęściowy poradnik treningu siłowego dla biegaczy. W tej części znajdziesz ćwiczenia, którymi wzmocnisz kluczowe partie mięśniowe swojego korpusu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA