[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.8

Papryka: dodaj ognia jedzeniu i podkręć metabolizm

Zawarta w papryce kapsaicyna nie tylko nadaje jej ostrość, ale też podkręca metabolizm jak diabli, a uwolnione endorfiny dają poczucie szczęścia niczym po piekielnie długim biegu. Zobacz, jak umiejętnie - dla własnego bezpieczeństwa - wykorzystać paprykę w kuchni, dodając pikanterii swoim posiłkom i skracając sobie drogę do szczupłej sylwetki.

Papryka w diecie biegacza: dodaj ognia potrawom i podkręć swój metabolizm Pepperoni znana z pizzy ma od 100 do 500 jednostek ostrości w skali Scoville’a (SHU), podczas gdy najostrzejsze habanero mają nawet do 350 000 SHU (fot. Rodale Images)

Z jedzeniem ostrych potraw jest trochę jak z polubieniem zmęczenia i bólu podczas długich biegów. Początkowo nawet małe dawki biegu i ostrości sprawiają problem, ale z czasem rozsmakowujemy się i w pieczeniu języka, i w paleniu w mięśniach. Zarówno ostry trening, jak i ostre danie wyzwalają endorfiny, czyli hormony szczęścia, i piekło staje się niebem.

Staraj się jeść pikantne potrawy po biegu lub najpóźniej kilka godzin przed treningiem. Żeby ułatwić Ci nadanie odpowiedniej ostrości daniom, dokonaliśmy przeglądu papryk, które są łatwo dostępne na rynku, według poziomu ich pikantności, sugerując ich wykorzystanie w kuchni. Ostrość papryki oznacza się za pomocą skali Scoville’a (SHU), wprowadzonej w 1912 roku przez amerykańskiego chemika Wilbura Scoville’a. Określa ona ilość kapsaicyny, czyli substancji powodującej uczucie ostrości w daniu. Dla przykładu: papryczka pepperoni znana z pizzy ma od 100 do 500 jednostek ostrości w skali Scoville’a (SHU), podczas gdy najostrzejsze habanero mają nawet do 350 000 SHU!

Pamiętaj, że kapsaicyna z ostrych papryczek nie tylko wywołuje uczucie pieczenia w ustach, ale także działa przeciwzapalnie, chociaż drażni jelita.

Anaheim

Ostrość: 500-2500 SHU (niska ostrość)

Świetna konsystencja. Kawałki papryki odmiany Anaheim doskonale nadają się do ułożenia na domowej pizzy.

Poblano

Ostrość: 1000-2000 SHU (lekko ostra)

Grilluj lub upiecz, pokrój w kawałki, dodaj do niej czosnek, sok z limonki, sól i masz prawdziwą meksykańską salsę.

Jalapeno

Ostrość: 2500-8000 SHU (średnio ostra)

Obierz papryczki jalapeno ze skóry, posiekaj, połącz z miodem, octem winnym i solą. Pparyka dobra do potraw z ryb.

REKLAMA

REKLAMA

Chipotle

Ostrość: 5000-10 000 SHU (średnio ostra)

Dodaj papryczki chipotle na przykład do sosu z mielonego mięsa. Spróbuj wędzonej.

Serrano

Ostrość: 10 000-23 000 SHU (ostra)

Papryczki tego gatunku mają lekko cytrusowy aromat. Dobre do pikantnego guacamole. Kupisz też marynowane. Młode są zielone, potem czerwienieją.

De Arbol

Ostrość: 15 000-30 000 SHU (ostra+)

Ugotuj je, dodaj pomidory koktajlowe, sól i masz magicznie ostrą salsę.

Suszone płatki papryki chili

Ostrość: 30 000-35 000 SHU (bardzo ostre)

Czosnek, oliwa, płatki chili i masz prosty dodatek do pobiegowego makaronu.

Tajska

Ostrość: 50 000-100 000 SHU (super ostra)

Zwana Thai bird lub Bird's eye. Nie musisz jej jeść, niech tylko odda swój pikantny aromat, podkręcając smak potrawy.

Habanero

Ostrość: 150 000-325 000 SHU (piekielnie ostra)

Jej zjedzenie wymaga treningu jak do biegu ultra. Kawałeczek zmieszaj z sokami z cytryny, lemonki i pomarańczy. Użyj jako marynaty do ceviche.

RW 11-12/2018

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij