Posiłek przedstartowy biegacza: stara i nowa szkoła

Zdrowe (a czasami nie tak bardzo) przedstartowe posiłki biegaczy z elity. Oto ulubione potrawy wielkich mistrzów maratonu sprzed wielu dekad i obecnych czempionów, takich jak Bill Rodgers i Eliud Kipchoge, które mogą pomóc również Tobie w walce o nowe życiówki - nie tylko na królewskim dystansie.

Posiłek przedstartowy biegacza: stara i nowa szkoła Mitch Mandel/Getty Images
fot. Mitch Mandel/Getty Images

Stara szkoła: majonezowa pizza Billa Rodgersa

Bill Rodgers w latach 1975-1980 wygrał po cztery razy maratony w Nowym Jorku i Bostonie. Po weekendowych startach i długich wybieganiach odbudowywał zapasy glikogenu pizzą z majonezem. Jego przyjaciel Greg Meyer nazwał go „jedynym człowiekiem, który biega 150 mil tygodniowo i wciąż ma wysoki cholesterol”.

REKLAMA

Sposób przyrządzenia:

Rozwałkuj ciasto na pizzę, posmaruj je sosem pomidorowym, posyp obficie mozzarellą i piecz w temperaturze 230 stopni Celsjusza tak długo, aż ser zacznie się lekko przypiekać na złoto. Po wyjęciu rozsmaruj majonez na całym placku. Nieco zdrowszą wersją będzie pizza z odtłuszczonym majonezem.

REKLAMA

REKLAMA

Posiłek przedstartowy biegacza: stara i nowa szkoła Mitch Mandel/RW
fot. Mitch Mandel/RW

Nowa szkoła: indyk z warzywami i ryżem Mariusza Giżyńskiego

Mariusz Giżyński, mistrz Polski w półmaratonie (2009), dwukrotny wicemistrz kraju w maratonie (2009, 2018) i multimedalista Wojskowych Mistrzostw Świata, dzień przed startem najczęściej stawia na indyka duszonego w bulionie z gotowanymi warzywami. Generalnie dużo węglowodanów, trochę białka i mało błonnika

Sposób przyrządzenia:

Do średnio garnka wlej wodę, włóż do niej duże udo z indyka, zagotuj do wrzenia i gotuj na średnim ogniu przez 30 min. Dodaj 2 średnie marchewki, pietruszkę, seler, cebulę, 3 ziela angielskie i 2 liście laurowe, dopraw solą, pieprzem i gotuj dalej. Po godzinie wyjmij mięso, zdejmij z niego skórę i podziel je na kawałki. Jedz z gotowanymi na parze warzywami i ryżem.

REKLAMA

Posiłek przedstartowy biegacza: stara i nowa szkoła Mitch Mandel/Getty Images
fot. Mitch Mandel/Getty Images

Stara szkoła: przedstartowy stek Grete Waitz

W 1978 roku, w przeddzień debiutu w maratonie Grete Waitz, pięciokrotna mistrzyni świata w przełajach, zjadła na obiad stek, popijając go czerwonym winem, a na deser wybrała lody – zdradził RW jej mąż Jack. („Żadnego makaronu. Grete nigdy go nie jadła, bo go nie lubi”.) Nazajutrz Waitz odniosła swoje pierwsze z 9 zwycięstw w Nowym Jorku. W 1979 roku, jako pierwsza kobieta w historii, przebiegła maraton poniżej 2:30.

Sposób przyrządzenia:

Usmaż 100 gramów chudej wołowiny (np. filetu mignon lub polędwicy) na średnim ogniu, przyprawiając mięso solą i pieprzem – po 4 minuty z każdej strony albo do momentu, aż termometr pokaże co najmniej 65 stopni Celsjusza. Przełóż na talerz i przykryj luźno folią na 5 minut. Podawaj z ziemniakami lub ryżem i bogatym w przeciwutleniacze czerwonym winem.

REKLAMA

REKLAMA

Posiłek przedstartowy biegacza: stara i nowa szkoła Mitch Mandel/Getty Images
fot. Mitch Mandel/Getty Images

Nowa szkoła: rekordowe ugali Eliuda Kipchoge

Wielu biegaczy z Kenii, z mistrzem olimpijskim i podwójnym maratońskim rekordzistą świata (oficjalnie 2:01:39, nieofijalnie 1:59:40) Eliudem Kipchoge na czele, zjada przed biegiem tradycyjną afrykańską potrawę ugali, czyli gęstą papkę formowaną ręcznie w placuszki na bazie mąki kukurydzianej, serwowaną z jajkami lub mięsem i warzywami. Badania na kenijskiej elicie z 2004 roku wykazało, że ugali to główny składnik ich węglowodanowej diety.

Sposób przyrządzenia:

Wsyp 1 szklankę drobno mielonej mąki kukurydzianej do 1,5 szklanki wrzącej wody. Mieszaj, aż masa będzie tak gęsta, że będzie zachowywać swój kształt, dodając do 0,5 szklanki więcej wody w razie potrzeby (potrawa nie może być lejąca). Aby odtworzyć w pełni kenijski posiłek, podawaj na gorąco ze smażonymi sauté liśćmi jarmużu lub kapusty oraz duszoną fasolą mung.

Zobacz także: Menu startowe a bieganie: Co jeść przed zawodami?

RW 01-02/2020

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA