Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Rozpraw się z kaloriami: proste sposoby na odchudzanie

Biegasz więcej, jesz coraz mniej, a waga ciągle stoi w miejscu? Jeśli myślisz, że to przez Twoje geny, to masz rację. Chcąc pożegnać się ze zbędnymi kilogramami, musisz zrozumieć organizm, który od wieków działa tak samo.

Rozpraw się z kaloriami: proste sposoby na odchudzanie fot. M. Mandel, T Macdonald, Alamy

Tysiące lat temu nasi przodkowie napędzani byli pełnowartościową żywnością zawierającą często dobroczynne bakterie, których obecnie brakuje w żywności wysoko przetworzonej. W okresach głodu ich ciała przestawiały się na tryb przetrwania, spowalniając metabolizm i magazynując zapasy energii pod postacią tkanki tłuszczowej.

Co więcej, ciało ludzkie stawało się bardziej efektywne w przemianach metabolicznych. Organizm robił wszystko, by uchronić człowieka przed niepotrzebną utratą masy ciała. Niestety, ten sam mechanizm działa też dziś – ucinając zbyt dużą ilość kalorii z jadłospisu ( już nie z powodu kryzysu, a dążenia do utraty kilku kilogramów), ciało staje się bardziej wydajne, paląc mniejszą ilość kalorii na te same aktywności.

Co więc robić? Znaleźć równowagę, czyli swój „strumień energii”. Oto kilka sposobów na utrzymanie spalania tkanki tłuszczowej na wysokich obrotach.

Pokochaj bakterie

Istnieją tysiące szczepów bakterii (probiotyków), które zadomowiły się w ludzkich jelitach. Według obszernych badań przeprowadzonych w 2013 roku, niektóre z nich mają swój udział w temacie zapobiegania otyłości. Pewne szczepy mają bezpośredni wpływ na ilość energii wyzwolonej ze spożytej żywności, wysyłając specyficzne sygnały działające na ludzki metabolizm. Drobnoustroje probiotyczne szczepu Bifi dobacterium wspomagają redukcję masy ciała, zmniejszając objawy powiązane z rozwojem otyłości (takie jak wzrost markerów stanu zapalnego). Produktami bogatymi w szczep Bifi dobacterium są kefiry, maślanki, jogurty oraz sery żółte.

  • Schudnij: Każdego dnia uwzględniaj w swoim jadłospisie przynajmniej jeden produkt zawierający dobroczynne bakterie (fermentowane produkty mleczne albo miso, tempeh, a nawet kiszona kapusta).

Ruszaj się

Ćwiczenia i treningi nie są jedynym sposobem na palenie kalorii. Każdy dzień to droga do pracy, bieganie po biurze, wchodzenie po schodach i sprzątanie – to również ma ogromny wpływ na Twój codzienny wydatek energetyczny! Rozejrzyj się wokół siebie i zastanów się, jak codzienne aktywności mogą pomóc w walce ze zbędnymi kaloriami.

  • Schudnij: Postaraj się nie siedzieć w jednym miejscu dłużej niż 30 minut. Po upływie tego czasu wstań na chwilę, przeciągnij się albo pójdź nalać sobie wody do szklanki. Oglądaj telewizję, stojąc przy desce do prasowania, a zamiast windy wybierz schody.

Mieszaj treningi

Nie zmieniaj znacząco swojego planu treningowego. Postaraj się jednak dopełnić dzień innymi aktywnościami. Różnorodność treningów pozwoli uruchomić te partie mięśni, których używasz rzadziej podczas samego biegania. To pozwoli na budowę całkiem nowych włókien mięśniowych, które, potrzebując energii do powstania, znacznie zwiększają spalanie kalorii.

  • Schudnij: Dajesz sobie w kość na treningach biegowych? Wybierz relaksującą jogę, która dodatkowo Cię odpręży.

Zmniejsz talerz

Nowe badanie przeprowadzone przez Cornell University wskazuje, że 92% ludzi zjada wszystko, co leży na talerzu. Nie stanowi to problemu, jeśli talerz wypełniony jest sałatą. Kłopoty pojawiają się, jeśli są tam lody, ciasteczka, chipsy albo inne smakowitości. Nie odmawiaj sobie całkowicie tych przyjemności, jednak przechytrz swoje pragnienie, modyfikując to, co widzisz.

  • Schudnij: Przesyp chipsy lub inne przekąski do małej miseczki – nie jedz ich z opakowania.

Idź w naturę

Wybieraj warzywa, owoce, rośliny strączkowe oraz produkty pełnoziarniste. Zawierają one mnóstwo błonnika, który pomoże Ci utrzymać uczucie sytości na dłużej. Rozpuszczalna frakcja błonnika spowalnia opróżnianie żołądka i stabilizuje poziom cukru we krwi, utrzymując uczucie głodu w ryzach. Żywność zawierająca dużą ilość błonnika jest źródłem prebiotyków – specjalnych skrobi będących pożywką dla dobroczynnych bakterii jelitowych.

  • Schudnij: Jedz co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie.

Pal kalorie, jedząc

Kapsaicyna – składnik papryczki chili, który może podnieść wydatek energetyczny przy jednoczesnym zmniejszeniu apetytu. Wydaje się zatem, że dodatek papryczki chili, niezależnie od jej postaci (świeża, suszona, w proszku, w płatkach), jest sprytnym sposobem na kontrolę ilości tkanki tłuszczowej w organizmie. Podobne działanie wykazuje zielona herbata, ale dzięki zawartości katechin.

  • Schudnij: Zamień swoją drugą kawę na zieloną herbatę. Dodaj szczyptę płatków papryczki chili do zupy albo sosów do makaronu.

RW 04/2016

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij