[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Zadbaj o zimowy power! Sezonowa dieta biegacza

Dietę powinno się dopasować nie tylko do indywidualnego zapotrzebowania organizmu, obecnego stanu zdrowia, rodzaju i intensywności treningów, ale i… do pory roku. Zima to okres, w którym powinniśmy zmodyfikować sposób odżywiania. W naszej diecie powinny dominować ciepłe i rozgrzewające potrawy. Nie tylko wzmacniają organizm, ale i szybciej zabiją apetyt oraz wspierają odporność w chłodne dni.

Co jeść?

Na naszym talerzu powinny gościć w szczególności mięsa: dziczyzna, jagnięcina, wołowina, kaczka, sarnina, zupy, buliony, gulasze warzywno-mięsne. Warto dorzucić również warzywa i owoce takie jak czerwone winogrona, gruszki, por, włoszczyzna, kasztany. Całości dopełnią kasze i nasiona: czarny sezam, orzechy włoskie, nasiona anyżu, potrawy z owsa, amarantus, ryż oraz kasze (szczególnie te gruboziarniste).

Jak doprawiać?

Do przygotowania potraw warto dodawać przyprawy, mają ogromną moc: poprawiają trawienie, odporność, pomagają pozbyć się stanów zapalnych, bakterii, wirusów, grzybów, niektóre regulują poziom cukru. Zimową porą warto wybierać częściej: liść laurowy, kminek, korzeń imbiru, korzeń kurkumy, czosnek, cebula, pieprz, goździki, cynamon, kolendra, chilli, tymianek.

Jak przyrządzać?

Zalecane metody przygotowania potraw to: pieczenie, blanszowanie, podsmażanie, prażenie, gotowanie na parze, grillowanie, duszenie, gotowanie w dużej ilości wody (buliony, „Zupy Mocy”). Do nawodnienia organizmu oprócz wody i naturalnych płynów izotonicznych, warto sięgać po napary z: tymianku, korzenia imbiru, korzenia kurkumy, czystka.

Pora na listę super-produktów dla sportowców, które warto wprowadzić szczególnie zimą!

Buliony

To wywar kostny gotowany na małym ogniu od 6 do 36 godzin. Długotrwałe gotowanie potęguje wzmacniające i ogrzewające działanie mięsa i kości. Bulion to bogactwo składników mineralnych, potrzebnych do prawidłowej budowy naszych kości. Zawiera prolinę i glicynę – aminokwasy, które stanowią „spoiwo” i konstrukcję naszych tkanek. Uczestniczą w procesach naprawy kodu genetycznego oraz komórek naszego organizmu, co jest szczególnie istotne gdy cierpimy na zaburzenia metylacji, choroby autoimmunologiczne, czy dolegliwości jelitowe. Prolina na dodatek jest jednym z czynników wspomagających cofanie się złogów miażdżycowych. Ale uwaga! Bulion, jeżeli gotowany jest z mięsem, nie jest wskazany dla osób cierpiących na dnę moczanową ze względu na dużą zawartość puryn.

Pierzga

To naturalna multiwitamina! Jest przetworzonym przez pszczoły pyłkiem kwiatowym z dodatkiem ich śliny i miodu, który zostaje ubity i zabezpieczony woskiem. Pyłek jest dużo bardziej odżywczy i biodostępny dla organizmu człowieka dzięki fermentacji. Jest źródłem białka, węglowodanów, kwasów tłuszczowych, minerałów (selen, wapń, żelazo, cynk, miedź, chrom, magnez, krzem), witamin (A,E,D, B1, B2, B12, PP, C,K), enzymów (laktaza, lipaza, pepsyna, kataliza, inwertaza, trypsyna) oraz kwasu mlekowego. Pierzgę można dodawać do koktajli, stosować jako wartościowy zamiennik dodatku cukru do potraw. Nie należy poddawać jej obróbce termicznej. Dedykowana dla osób , które nie są uczulone na produkty pszczele, pyłki kwiatów, traw, drzew i chwastów.

Multiwitamina

Gdy naturalne źródła witamin i minerałów nie wystarczają i nadal czujemy sezonowy spadek energii, możemy dodatkowo wspierać się sezonową suplementacją. Wybierając zestaw witamin warto zwrócić uwagę na jego skład. Poza najważniejszymi minerałami (selen, miedź, mangan) i witaminami (A,E,D, B1, B2, B6, B12, C), w niektórych preparatach możemy znaleźć również naturalne składniki podnoszące naszą witalność, np. żeń-szeń. Takie rozwiązanie znajdziemy w kapsułkach Refitner Caps. Wzbogacenie zimowej diety o kapsułki pozwali Ci utrzymać prawidłowy metabolizm energetyczny i dodatkowo zadbać o swoją odporność.

Koktajle z żółtkiem

To doskonały posiłek okołotreningowy! Żółtko to źródło aminokwasów, cholesterolu (potrzebnego do produkcji hormonów), antyoksydantów, witaminy C (wspomagającej redukcję stanów zapalnych), kwasów tłuszczowych MCT (oszczędzających glikogen mięśniowy). Przykładowy przepis? Proszę bardzo! Przedstawiony koktajl możemy traktować jako odżywczy posiłek lub koktajl okołotreningowy, przed – doda nam energii, a po treningu – zregeneruje.

Kiszonki

To idealne źródło probiotyków (bakterii kwasu mlekowego, bardzo korzystnych dla układu pokarmowego, nerwowego i immunologicznego) i witamin z grupy B. Kiszonki mają wiele cennych właściwości: regulują perystaltykę jelit, poprawiają zakwaszenie żołądka (dzieki czemu wzrasta wchłanianie składników odżywczych ze spożywanego pokarmu), wspomagają regulację masy ciała, wpływają korzystnie na samopoczucie oraz poprawiają odporność organizmu. Na dodatek zawierają acetylocholinę, będącą jednym z najważniejszych przekaźników nerwowych: reguluje czynność serca i układu pokarmowego oraz poprawia procesy pamięciowe.

Wiadomo, domowe = najlepsze! Dlatego kiszonki warto wykonywać w domu. Najpopularniejsze są u nas oczywiście ogórki kiszone i kapusta kiszona. Natomiast warto fermentować również inne warzywa i… owoce! Świetnie sprawdzą się do tego na przykład marchew, buraki, pomidor, brokuł, ananas. Produkty po zakiszeniu stają się łatwiej strawne ze względu na redukcję zawartości cukru. Dla sportowców szczególnie korzystne będzie regularne picie soku z fermentowanego buraka, który zwiększa wytrzymałość organizmu, wykazuje właściwości krwiotwórcze, jako źródło żelaza zapobiega anemii, wspiera produkcję kolagenu, pracę nerek i wątroby, wzmacnia odporność, wspomaga oczyszczanie organizmu.

A sposób przygotowania jest naprawdę prosty! Poniżej przepis:

Sok z fermentowanych buraków

  • buraki świeże (kilka dużych sztuk)
  • kilka ząbków czosnku (wedle gustu)
  • woda gotowana

Buraki dokładnie oczyść, umyj i obierz, a następnie pokrój w talarki. Obierz czosnek i przekrój na pół każdy ząbek. Włóż warzywa do szklanego słoja i zalej przegotowaną wodą delikatnie ponad poziom buraków. Słoik przykryj gazą i przetrzymuj w ciepłym pomieszczeniu (np. przy kaloryferze) przez tydzień. Gotowy sok przelej do butelek i przetrzymuj w lodówce. Pozostałe buraczki możesz ponownie zalać wodą lub użyć do przygotowania zup lub barszczu.

Paulina Jamrozik – ambasadorka projektu #AkcjaRegeneracja marki Refitner. Dietetyką zajmuje się od 10 lat, a jako osoba aktywna fizycznie, szczególnie chętnie zajmuje się dietetyką sportową. Występuje w roli eksperta m.in. w TVP, Czwórka Polskie Radio, Radio Kraków. Regularnie pisze artykuły eksperckie dla Elle, Gazety Wyborczej, Onetu, gdzie propaguje zdrowe podejście do tematu diety. Założyła Poradnię Dietetyczną MEDIS i tworzy autorskie programy dietetyczne.

R

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij