[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Złe nawyki i pułapki żywieniowe – jak się im nie dać?

Popularne powiedzenie mówi, ze diabeł tkwi w szczegółach – i z pewnością coś w tym jest. Czasem małe, nieuchwytne rzeczy przekładają się na to, co zjesz i ile tego będzie. Jeśli planujesz zrzucić wagę, musisz zawalczyć także i na tym froncie - złap we wnyki złe nawyki i patrz, jak waga leci w dół!

Zmień złe nawyki żywieniowe Chaos w kuchni i brudne gary nie pomogą Ci utrzymać zdrowego reżimu żywieniowego (rys. Rami Niemi).

Piętrzą Ci się graty i naczynia w kuchni

Czujesz, że dżinsy zrobiły się ciasne jak sukienka na pupie Kim Kardashian? Rzuć okiem na blaty w Twojej kuchni. Badanie przeprowadzone przez Food and Brand Lab Cornell University wykazało, że ludzie przebywający w kuchni, w której zlew zapełniony jest brudnymi naczyniami, dwukrotnie częściej sięgali po ciastka ze stojącej na wierzchu miski niż ci, których kuchnie lśniły czystością.

Inne badanie wykonane przez Cornell University udowodniło, że ci, którzy zostawiali przekąski na blacie, byli o prawie 12 kg ciężsi niż ci, którzy przechowywali je schowane w szafkach albo w ogóle nie mieli ich w domu. Według psychologów bałagan w kuchni może prowadzić do uczucia, że brak Ci kontroli, co z kolei może sprawić, iż zaczniesz bezmyślnie podjadać to, co masz pod ręką.

Rozwiązanie: Przechowuj przekąski poza zasięgiem wzroku (i umysłu). Według badań opublikowanych w magazynie „Appetite” kobiety, które musiały przejść dwa metry, aby zjeść coś słodkiego zjadały mniej więcej połowę tego, co te, które miały słodycze pod ręką.

Zamiast niezdrowych przysmaków zostaw na wierzchu zdrowsze przekąski, jak owoce i orzechy. Uczestnicy badania przeprowadzonego przez Cornell University, którzy trzymali na wierzchu miskę owoców, ważyli średnio o 6 kg mniej niż ci, którzy mieli tuczące przekąski pod ręką.

Zobacz też: Odchudzanie: małe zmiany, wielkie efekty

Wierzysz „zdrowym” etykietom

Magia napisów na opakowaniu może zwiększyć ilość pochłanianego jedzenia. Uczestnicy badania przeprowadzonego przez Pennsylvania State University zjadali więcej kalorycznej „mieszanki studenckiej”, czyli orzechów i rodzynek, na etykiecie której znajdowało się słowo „fitness” i zdjęcie butów do biegania, niż tej w zwykłym opakowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Zmień złe nawyki żywieniowe Wcinasz bezwiednie przed komputerem? Jedząc w ten sposób, dostarczasz o 10% kalorii więcej. (rys. Rami Niemi).

Badacze z University of Texas w Austin odkryli, że badani pochłaniali więcej popcornu, kiedy powiedziano im, że jest „zdrowy”, niż kiedy jedli „niezdrowy” – mimo tego, że obydwa miały taką samą wartość odżywczą. I nie chodzi jedynie o opakowanie kojarzące się ze zdrowym stylem życia. Badania wykazały też, że kupujący uważają, iż jedzenie określane jako „organiczne” ma mniej kalorii i więcej błonnika, a często wcale tak nie jest.

Co więcej, batony w zielonych opakowaniach – kolorze kojarzonym z superżywnością typu jarmuż czy szpinak – były uważane za zdrowsze wybory. „Napisy na opakowaniach i zdrowotny efekt aureoli często sprawiają, że ludzie zjadają zbyt dużo, myśląc, że skoro coś jest zdrowe, mogą zjeść tego więcej” – tłumaczy dietetyk sportowy Katarzyna Biłous.

Niestety, wiele z tych produktów, np. batony proteinowe, w 100% naturalne lub bezglutenowe przekąski i mieszanki studenckie są także kaloryczne i spowodują odkładanie się tłuszczu, jeśli nie spalisz ich na treningu.

Rozwiązanie: Nie daj się nabrać napisom na opakowaniu. Czytaj etykietę produktu, żeby ocenić, który ma lepszy skład – pełne ziarna, brak cukru i błonnik. Ludzie, którzy czytają to, co jest napisane na opakowaniu, z reguły ważą mniej niż ci, którzy tego nie robią.

Poćwicz kontrolowanie porcji, odmierzając wielkość tego, co ląduje na talerzu. Używając mniejszego talerza, zapobiegniesz też przejadaniu się, a według badań Food and Brand Lab Cornell University możesz w ten sposób zmniejszyć ilość kalorii o 30%.

Czytaj więcej: Schudnij na dobre: 5 reguł skutecznego odchudzania

REKLAMA

Zmień złe nawyki żywieniowe Płacą kartą wydawanie pieniędzy jest wręcz bezbolesne - łatwiej ulegamy pokusom w kolejce do kasy (rys. Rami Niemi).

Za jedzenie zawsze płacisz kartą

Płacenie plastikiem może Twoją wagę startową zamienić na słoniową. Badanie opublikowane w „Journal of Consumer Research” wykazało, że czekając w kolejce do kasy, częściej pod wpływem chwili dokładamy do koszyka mniej wartościowe produkty – jak słodycze – jeśli płacimy kartą; gdy płacimy za zakupy gotówką, takie ciągoty są mniejsze.

Rozwiązanie: Zrób listę zakupów i trzymaj się jej. Noś ze sobą gotówkę, nawet nie patrz na smakołyki przy kasie i zjedz zdrową przekąskę, zanim zaczniesz zapełniać sklepowy koszyk. Jak wykazało badanie przeprowadzone przez Cornell University, klienci, którzy zjedli jabłko przed wyprawą na zakupy, kupili o 25% więcej warzyw i owoców niż ci, którzy tego nie zrobili.

Przeczytaj też: Odchudzanie: 5 małych zmian na lepsze

Jesz w pośpiechu

Zdrowe odżywianie nie dotyczy tylko tego, co jesz, ale i w jaki sposób to robisz. Badania wykonane przez Northwestern University w Chicago wykazały, że niebieskie światło (emitowane np. przez ekran smartfona lub laptopa) przed i w trakcie posiłków może zwiększać uczucie głodu.

Patrzenie w ekran zamiast w talerz może stymulować rejony mózgu odpowiedzialne za regulację apetytu. Nie spiesz się jednak z jedzeniem, by wrócić do pracy. Według badań ludzie jedzący posiłki w tempie biegu na 100 m pochłaniają więcej kalorii, odczuwają większy głód i istnieje większe prawdopodobieństwo, że dźwigać będą większy balast.

Rozwiązanie: Traktuj swoje gadżety jak łokcie – nie trzymaj ich na stole. Szybkie tempo zachowaj na trening. Według badania wykonanego przez Arizona State University możesz zwieść swój mózg, krojąc jedzenie na nieduże kawałki. Przerwy na obiad spędzaj z dala od komputera i nie rób kilku rzeczy naraz podczas posiłku.

RW 11/2017

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij