Bieganie trailowe. Jaki sprzęt zabrać na trening w terenie?

Jeśli tylko zejdziesz z asfaltu i betonowej kostki, możesz już uważać się za trailowca. Na offroadowe wybiegania warto jednak wyposażyć się w odpowiedni sprzęt. Oto najlepsze trailowe akcesoria, które przydadzą się na krótsze i dłuższe wyprawy w teren.

Sprzęt na trail Blazej Lyjak
fot. Blazej Lyjak / shutterstock.com

Chcesz spróbować biegania w terenie? Zajrzyj do naszego poradnika: Poradnik dla początkujących: Bieganie w terenie. A potem skompletuj sprzęt, który przyda się na wyprawy trailowe.

REKLAMA

Sprzęt trailowy - Na trudne trasy i warunki

Kurtka: Lekka, niekrępująca ruchów, z regulowanym kapturem. Kurtki z membraną Gore-Tex Activ sprawdzą się przy bieganiu wysokogórskim w trudnych warunkach i niskich temperaturach, kiedy potrzebna będzie maksymalna ochrona przed wiatrem i deszczem. Mimo że Gore-Tex Activ najlepiej ze wszystkich membran Gore odprowadza wilgoć, i tak przy bardzo intensywnym wysiłku nie nadąża z jego odprowadzaniem. Przy intensywnych i częstych treningach w niekoniecznie ekstremalnym terenie sprawdzą się ultracienkie kurtki, np. Asics Fuji Packable Jacket, Craft Craft Performance XC Light Jacket czy Salomon S-LAB Light Jacket.

Koszulka: Trailowe muszą być zrobione z szybkoschnących materiałów. Dobrze, jeśli będą miały nieco wyższą stójkę chroniącą szyję. Krótki zamek ułatwi zakładanie i wentylację w gorące dni. Niektóre modele, jak adidas adiStar Half Zip Tee, mają dodatkową osłonę na ramionach, amortyzującą ucisk pasków plecaka, i sprytne kieszonki. Polecane modele: Asics Fujitrail Short Sleeve Half Zip Top, Salomon Fast Wing Tee, Compressport Trail Running T-Shirt.

Spodenki: Ciekawym rozwiązaniem są spodenki kompresyjne z fałdą materiału dającą dodatkową izolację cieplną. Mają w pasie ukryte kieszonki na żele. Polecane modele: The North Face Voracious Dual Shorts 9, Asics Fujitrail Knee Tights.

Czołówka: Do treningu wieczorem w niezbyt trudnym terenie sprawdzą się niewielkie i lekkie czołówki, jak Black Diamond ION II (co ciekawe, ma dotykowy włącznik). Na nocny start i w góry wybierz model z bardziej pojemną baterią, jak Petzl Nao czy Mammut T-Trail Headlamp.

Plecak: Dobrze dopasowany, bez luzów, nie może odrywać się od pleców. Nie za duży: maksymalnie 5-12 l. Najlepiej w formie kamizelki. Zawodnicy wolą butelki na piersi (szybciej można je napełnić), do treningu wygodny jest bukłak z rurką. Polecane modele: The North Face FLrace Vest, Camelbak Matathoner Vest.

Zegarek: Dobrze, jeśli jest odporny na uderzenia, ma GPS i nawigację, która pozwoli poruszać się i odnaleźć w nieznanym terenie. Modele z nawigacją to na przykład Suunto Ambit 2 R, czy Garmin 620.

Skarpety kompresyjne: Niwelują wstrząsy, stabilizują mięsień dwugłowy łydki. Sprawdzą się na długim treningu, także w górach. Nie ściągaj ich po biegu przez ok. 2 godziny – wtedy świetnie działa efekt regeneracji. Szukaj tych z domieszką wełny merino – lepiej izolują od zimna i dłużej nie nasiąkają przykrymi zapachami. Model bez merino: Compressport Full Socks V2.

Buty: Na najtrudniejszych trasach trailowych potrzebujesz butów takich jak Salomon SpeedCross 3, które zapewnią trzymanie na stromych podbiegach, trawie, kamieniach i lodzie. Minus: nie są uniwersalne. Podeszwa z kolczastymi wypustkami nie sprawdzi się w bieganiu po asfalcie. Uniwersalne modele trailowe: Asics GEL-FujiTrabuco 3, Salomon XT Hornet, The North Face Ultra Trail, New Balance MT980RB, Brooks Cascadia 9.

REKLAMA

REKLAMA

Ścieżki trailowe w mieście

Komin: Są kominy i jest Buff. Jeden z najbardziej uniwersalnych i kreatywnych dodatków sprzętowych na trening trail. Osłoni szyję i twarz przed wiatrem, można z niego zrobić czapkę lub opaskę. Model z dodatkiem wełny merynosów nosi się o wiele przyjemniej.

Kurtka: Warto ją mieć ze sobą, kiedy nagle zerwie się wiatr lub zaskoczy deszcz, ale sprawdzą się sprytne i ultralekkie modele, które można zmieścić dosłownie w dłoni lub nawet biec z nimi na nadgarstku (jak model Asics). Proponujemy: adidas Supernova Storm, Nike Printed Trail Jacket, Brooks LSD Lite Jacked III.

Zegarek z GPS: Nawigacja zbyteczna, ale GPS przyda się do wyznaczania tempa i informowania o pokonanym dystansie. Postaw na prostą obsługę. Polar RX3, TomTom Runner, Timex Run Trainer 2.0.

Pas z bidonem: Nie ma potrzeby noszenia plecaka, który choćby nie wiadomo jak dobrą miał wentylację – zawsze powoduje pocenie się pleców. Sprawdzi się elastyczny pas z bidonami i niewielką kieszonką na żel, klucze i drobiazgi. Polecamy modele: Camelbak ARC 2 i Nike Storm Hydration.

Koszulka: Wystarczy techniczna koszulka, która szybko schnie – nie musi być specjalna do biegania górskiego. Dobrze, jeśli ma dodatek elastany – wtedy lepiej dopasowuje się do ciała i odprowadza wilgoć (np. model Nike Cruiser Trail Tee).

Legginsy: O długości 3/4, dają swobodę ruchów i osłonę dużych partii mięśni przed chłodem (no i optycznie wydłużają sylwetkę). Powinny mieć silikonowe wstawki na nogawkach, które zapobiegają podwijaniu. Pod kolanami elastyczny materiał z siatki dla swobody ruchów i szybkiego odprowadzenia wilgoci. Adidas ¾ Response, Asics Tiger 3/4 Running Tights, New Balance WRP2352WTM, Nike Trail Kiger Capri.

Buty: Muszą mieć nieco sztywniejszą podeszwę i agresywny bieżnik, ale bez przesady. Nie szukaj modeli typowo górskich z wodoodporną membraną, np. Gore-Tex – są o wiele droższe i bardzo grzeje się w nich stopa. Polecane modele: Nike Zoom Terra Kiger 2, Asics Gel Fijisensor 3, adidas Kanadia Trail 6, Brooks PureGrit 3, The North Face Women’s GTD Trail.

RW 09/2014

Zobacz również:
Spokojne kilometry, które stanowią ogromną większość Twojego kilometrażu podczas treningów, to fundament planów treningowych biegaczy długodystansowych. Pytanie jednak brzmi: czy przypadkiem nie pokonujesz ich za szybko albo za wolno? Sprawdź, jakie tempo na długie, swobodne wybiegania będzie odpowiednie dla Ciebie, biorąc pod uwagę Twoje cele, doświadczenie oraz pozostałe obciążenia treningowe.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA