[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Czy wysokogórska maska treningowa działa?

Maska treningowa obiecuje wzrost formy dzięki wykorzystaniu efektu hipoksji, czyli mniejszego dostępu do tlenu. Nie od dziś wiadomo, że z zalet treningu wysokościowego korzystają przedstawiciele dyscyplin wytrzymałościowych. Sprawdź, czy maska może zastąpić wyjazd w góry.

maska treningowa, wysokogórska maska treningowa, trening wysokościowy Czy maska może symulować warunki wysokogórskie? / fot. shutterstock.com

Takie pytanie dostaliśmy na redakcyjną skrzynkę:

Mam pytanie dotyczące tzw. maski treningowej. Ostatnio dowiedziałem się o tym gadżecie, który ponoć poprawia wydolność i kondycję biegacza. Czy ta maska naprawdę daje takie dobre rezultaty i warto z nią trenować?

Marcin Marszewski

REKLAMA

To zależy, co chcesz osiągnąć. Maski hipoksyczne (to tylko nazwa), które utrudniają oddychanie na treningu biegowym i powodują częściowe niedotlenienie, według informacji ich twórców mają podobne działanie do treningu wysokogórskiego, ale tylko teoretycznie.

„Ogólnie jestem bardzo sceptycznie nastawiony do idei tych masek. Nie ma żadnych wiarygodnych publikacji w tym temacie. Ktoś to sobie sprytnie wymyślił i podpiął pod warunki wysokogórskie. Tak naprawdę to ich działanie polega na ograniczeniu przepływu powietrza, przez co w większym stopniu angażowane muszą być mięśnie oddechowe. Efekt jest odczuwalny, ale to przez poprawę sprawności mięśni oddechowych. Działanie analogiczne do Powerbreath czy Spiro Tigera” – mówi dr Szczepan Wiecha, fizjolog ze Sportslab, badający wydolność biegaczy.

Zatem maski te nie powodują przyrostu czerwonych krwinek transportujących więcej tlenu do mięśni, które poprawiają wyniki w sportach wytrzymałościowych. Efekt ten możliwy jest dzięki treningowi wysokogórskiemu. Na nizinach przyrost czerwonych krwinek można osiągnąć w komorach ciśnieniowych (hipobarycznych). Ale gdybyś chciał wzmocnić mięśnie oddechowe, możesz spróbować.

Przeczytaj więcej o treningu wysokogórskim: Bieganie a trening wysokogórski. Forma wykuta na wysokości.

Sprawdź też, dlaczego elita polskich biegaczy wybiera na trening wysokogórski Sankt Moritz: Mekka biegaczy. Biegać i umrzeć w Sankt Moritz.

Opowiemy Ci o bieganiu wszystko, co chciałbyś wiedzieć, wystarczy, że nie boisz się zapytać. Pisz na adres: rw@mpp.pl

RW 01-02/2016

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij