[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Jak kupować i ulepszać buty do biegania

Cieszymy się z butów do biegania i szanujemy je, ale też nie boimy się modyfikacji, które mają sprawić, że będzie nam się jeszcze lepiej w nich trenowało i startowało. W końcu to tylko narzędzie w drodze do celu. Oto nasze ulubione patenty na to, jak idealnie dopasować buty do swoich stóp.

Jak kupować i ulepszać buty do biegania fot. Jirattawut Domrong/shutterstock.com

Kupowanie butów do biegania

Oto parę rad, które warto wziąć pod uwagę, żeby nie zmarnować pieniędzy w sklepie sportowym.

1. Drop nie jest tak ważny, jak myślisz

Zbyt wielu biegaczy za mocno wierzy w magiczną moc idealnego dropu („Ja kupuję buty tylko z 4 milimetrami dropu”). Takie podejście ma dwa słabe punkty. Po pierwsze, w naszych testach mieliśmy buty, które w katalogu miały 0, a na pomiarach 3 mm dropu. Po drugie, masz większą tolerancję tej cechy niż myślisz i kilka milimetrów w jedną lub drugą stronę wcale nie musi oznaczać, że nie będziesz czuć się komfortowo.

2. Twoje buty są prawdopodobnie za małe

Czy zdarzyło Ci się mieć czarny paznokieć przez bieganie? Zwykle spowodowane jest to zbyt małą ilością miejsca na Twoje palce u stóp. Nawet nie próbuj kupować butów w rozmiarze, w którym chodzisz. Zwykle stosuje się zasadę kciuka, czyli między dużym paluchem a czubkiem buta powinna być przestrzeń szeroka na kciuk. Nie martw się luzem w palcach tak długo, jak długo cholewka dobrze trzyma stopę w śródstopiu.

3. Buty stabilizujące wymierają

Przez lata mówiło się, że jeśli jesteś mocnym pronatorem, to potrzebujesz butów stabilizujących, które będą wspierać Twoje stopy. Teraz odchodzi się od takiego myślenia. Przyjmuje się, że większość z nas pronuje w zakresie, który uznawany jest za normalny, i nie potrzebujemy butów, które będą to korygować. Jest mały odsetek biegaczy, którzy potrzebują takich modeli, większość z nas jednak spokojnie może kupować buty amortyzujące.

4. Nie kupuj butów na zapas

Niektórzy biegacze, wśród nich nasz felietonista Jacek Fedorowicz, kiedy znajdą buty, które im wyjątkowo pasują, lubią kupować więcej niż jedną parę, aby mieć zapasowe, po które będą mogli sięgnąć, kiedy obecnie używane zniszczą się lub zużyją. Nie jest to, niestety, dobry pomysł. "Po dwóch latach leżenia w pudełku nawet nieużywana podeszwa butów zaczyna tracić swoje właściwości" - mówi Jena Winger, footwear and product line manager firmy Brooks.

Więcej wskazówek, które pomogą Ci kupić odpowiednie dla Twoich stóp - i celów - buty do biegania, znajdziesz w artykułach Jak kupować buty do biegania? 8 błędów, których trzeba unikać oraz Jak wybrać buty do biegania?

REKLAMA

REKLAMA

Jak kupować i ulepszać buty do biegania fot. RW

Nabijanie kilometrów

Daj swoim butom odpocząć

Daj odpocząć swoim butom przez 48 godzin po treningu (czyli potrzebujesz dwóch par). Tyle mniej więcej czasu potrzebuje pianka w podeszwie, by wrócić do swo- jego pierwotnego kształtu. Taka strategia może przedłużyć żywot butów nawet o 150 kilometrów.

Zrób im przestrzeń

Buty mogą się niszczyć, kiedy w nich nie biegasz. Dlatego nie trzymaj ich w szafie pod innymi butami, szczególnie jeśli są to ciężkie trapery. Cholewki są giętkie, więc łamanie ich skraca ich żywotność i zmniejsza komfort ich noszenia.

Najlepsze suszenie

Susz mokre buty, wyciągając wkładki i wkładając do środka gazety (najlepszy jest papier tych codziennych – jeszcze można nawet takie gazety kupić). Buty pozostawione same sobie schną, kurcząc się, i papier wciśnięty do środka temu zapobiega. Papier wciągnie tyle wody, ile zdoła, już po 10-15 minutach, dlatego po tym czasie zmień gazetową wkładkę. Po drugim wkładzie możesz już zostawić buty bez papieru wewnątrz.

Rozwiązuj buty

Rozwiązuj sznurówki przed zdjęciem butów do biegania, zamiast ściągać je butem o but. I zawiązuj je przed bieganiem – dzięki temu zapiętek będzie w dobrym stanie przez całe życie buta, a Tobie będzie grozić mniejsze ryzyko takich kontuzji, jak zapalenie ścięgna Achillesa.

Wzmocnij cholewkę

Cienkie, lekkie cholewki mogą się zużyć na długo przed podeszwą. Dlatego możesz wzmocnić je przy pomocy plastrów na odciski. Zobacz na starych butach, w którym miejscu cholewka potrzebuje wsparcia i przyklej je od wewnątrz w nowej parze.

Nie przegrzewaj

Trzymaj buty z dala od źródeł gorąca i promieni słonecznych. Nie zostawiaj ich nigdy w rozgrzanym samochodzie, nie osuszaj przy pomocy kaloryfera albo przy piekarniku. To je nadmiernie wysusza, kurczy włókna i utwardza podeszwę, co zmniejsza wytrzymałość butów i ich właściwości amortyzujące.

Pamiętaj o datach

Niektóre buty nie dają oznak zużycia, szczególnie jeśli biegasz w nich na bieżni w fitness klubie. Nie musisz zapisywać każdego biegu w danym modelu, ale pamiętaj, kiedy zacząłeś w nim biegać. Maksymalny kilometraż, po którym buty nie nadają się już do biegania, to 800 km, chociaż niektóre modele potrzebują wymiany już po 500 kilometrach.

Pranie ręczne

Nie pierz butów w pralce, a już na pewno nie wkładaj ich do suszarki. Materiały cholewki nie są zaprojektowane, aby wytrzymać intensywne pranie w maszynie i błyskawicznie się zniszczą. Najlepiej przecieraj je mokrą gąbką, a jeśli już musisz, wypierz je ręcznie i wypłucz dobrze pod strumieniem bieżącej wody.

REKLAMA

Jak kupować i ulepszać buty do biegania fot. RW

Modyfikacje butów do biegania

1. Pozwól stopom oddychać

Zdarza się, że nowy but powoduje pęcherze na małym palcu podczas długiego biegania, kiedy stopa puchnie, albo zbyt mocno uciska haluksy. Wytnij skalpelem chirurgicznym albo nożykiem technicznym małe okienko, by dać palcom więcej miejsca. Ta modyfikacja może się wydawać dość radykalna, ale bez obaw, trzymanie stopy na tym nie ucierpi, a buty się nie rozlecą (choć w razie reklamacji może być problem z uznaniem gwarancji producenta).

REKLAMA

REKLAMA

Jak kupować i ulepszać buty do biegania fot. RW

2. Biegaj bez ślizgania się

Nie musisz od razu kupować butów z kolcami, by móc bezpiecznie pobiegać na lodzie czy zmrożonym śniegu. Kup krótkie wkręty o sześciokątnym łebku (z podkładką) i wkręć 6 sztuk w podeszwę pod przodostopiem i 4 w podeszwę na pięcie. Nie wkręcaj ich zbyt mocno - przerwij, kiedy podkładka dotknie gumy podeszwy. Możesz je dość szybko wykręcić (wkrętarką), kiedy pogoda się poprawi, albo bez problemu wymienić wkręty, kiedy się zetrą.

REKLAMA

Jak kupować i ulepszać buty do biegania fot. RW

5. Sznurowanie osobiste

Nie zawsze fabryczne dziurki są idealnie dopasowane do Twoich potrzeb. Jeśli nie jesteś w stanie tak zasznurować butów, aby Twoim stopom było wygodnie (parę sprytnych, mało znanych technik znajdziesz w artykule Jak wiązać buty do biegania?), zrób sobie dodatkowe dziurki – za pomocą dziurkacza do skóry lub gumy. Dzięki temu cholewka będzie przylegać do stopy tak jak lubisz.

REKLAMA

REKLAMA

Jak kupować i ulepszać buty do biegania fot. RW

4. Zrób drenaż

Częsty problem z butami to woda, która dostała się od góry i nie ma jak się wydostać na zewnątrz. Jeśli to Cię wkurza, wywierć 4-6 otworów o średnicy 6 milimetrów w najcieńszym miejscu podeszwy na przodzie buta – wypompujesz przez nie wodę w czasie biegu, pozbywając się zbędnego balastu i zmniejszając ryzyko pęcherzy.

REKLAMA

Jak kupować i ulepszać buty do biegania fot. RW

5. Sięgnij po klej błyskawiczny

Zdarza się, że niektóre części buta się odklejają - najczęściej podeszwa od cholewki na jego czubku. Oczywiście, można próbować skorzystać z gwarancji, ale w ten sposób pozbywasz się butów nawet na kilka tygodni, nie mając pewności, czy reklamacja zostanie uznana. Dlatego jeśli but naprawdę pasuje, to lepiej po prostu skorzystać z dobrego, szybkoschnącego kleju. Pamiętaj, że wystarczy kilka kropelek, żeby naprawić usterkę.

RW 03-04/2020

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA