[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Skóra z lekkim poślizgiem. Jak unikać otarć?

Po paru kilometrach ultralekkie szorty potrafią się zamienić w metalową tarkę, płaski szew w ostrze noża, a mięciutka koszulka w rzeźnika – speca od sutków. Skutki tarcia spoconej skóry o skórę lub ubranie mogą być bolesne jak poważna kontuzja i krwawe jak cięta rana. Postaw na prewencję, by prysznic po biegu nie palił jak ogień.

Jak unikać otarć? fot. Matt Rainey

Rany odniesione w boju pozostawiają dumę, ale i niepotrzebne blizny. Pięta achillesowa biegaczy często okazuje się jednak być daleko od nóg. Zobacz, jak podczas biegania ocierać się o rekordy, a nie o szwy.

Chroń skórę przed otarciami przed

  • Nie owijaj w bawełnę swojego ciała. Bawełna chłonie pot i pozostaje mokra. Syntetyczne koszulki schną dużo szybciej.

  • Odcinaj metki i wybieraj bezszwowe elementy stroju. Wszystko, co odstaje, może podrażniać skórę w biegu.

  • Dobieraj rozmiar. Nie kupuj na oko, mierz strój startowy. Zbyt ciasny pas pod biustem będzie się wżynał i odparzy skórę, zbyt luźny krój będzie ją ocierał.

  • Noś obcisłe. Koszulka kompresyjna ochroni sutki i pachy, a legginsy uda i pachwiny.

  • Zakrywaj sutki. Niby drobiazg, a zmienia komfort biegu. Zaklej je plastrem, który nie odklei się pod wpływem potu i ruchu.

  • Rób poślizg. Na miejsca narażone na otarcia nakładaj lubrykant. Może to być klasyczna wazelina lub smar w sztyfcie (ale wyprodukowany z naturalnych składników) albo lubrykant w spreju. Jeżeli planujesz długą wycieczkę biegową, weź ze sobą kieszonkową pomadkę ochronną w sztyfcie, która pozwoli Ci ponownie natłuścić skórę w ciągu dnia.

  • Nawilżaj się. Pij wodę, żeby w Twoim pocie nie było za dużej koncentracji soli, która na skórze zaczyna trzeć jak papier ścierny. Używaj też 2 razy dziennie balsamu do ciała, bo dobrze nawilżona skóra jest mniej wrażliwa na otarcia.

Zabezpiecz podrażnioną skórę po

  • Oczyść skórę. Jak najszybciej weź letni prysznic. Użyj naturalnego mydła antybakteryjnego, żeby w podrażnionych miejscach nie rozwinęło się np. zapalenie mieszków włosowych. Nie trzyj ręcznikiem skóry. Nałóż balsam łagodzący, np. aloesowy.

Sposoby na otarcia Czytelników RW:

Czytelnicy Runner's World zdradzili nam na facebookowym profilu RW swoje sprawdzone sposoby na otarcia:

REKLAMA

Michał Strzelecki: Na 10 km w większości przypadków wystarczy obcisła koszulka typu first layer. Na dłuższe dystanse najlepsze są plastry. Ja naklejam mały kawałek (1 x 1 cm) zwykłego tkaninowego przylepca ze szpuli na same sutki, koniecznie na suchą skórę. Świetnie się trzymają i nie fundują depilacji przy ściganiu.

Marta Pająk: Pod stanik, pulsometr – olej kokosowy do smarowania.

Marta Ś – Jot: Mnie często obciera dolna guma od biustonosza, ale ponieważ o tym już wiem, to newralgiczne miejsca smaruję sudocremem i mam spokój.

Łukasz Sołtysiak: Bezszwowe, krótkie legginsy/ spodenki z lycry są lekiem na obtarte uda.

Iwona Stec: Wydaje mi się, że po części zależy to od dopasowania stroju i materiału do pogody. Mam już czwarty nowy biustonosz do biegania i dopiero on mnie w ogóle nie obciera, ale blizny już mam po wcześniejszych. Zdarza się, że materiały i gumy są za grube i po pewnym czasie użytkowania stają się sztywne i powodują otarcia.

Romek Atomek: Kawałek plastra jedwabnego i wszystko OK.

Jacek Pilak: Przypominam złotą zasadę udanego startu: nie jeść, nie pić i nie zakładać na siebie niczego, czego nie mamy przetestowanego.

RW 09/2016 

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij