Nike nie powiedziało na początku zbyt wiele Rodgerowi Kramowi i Wouterowi Hoogkamerowi o prototypie buta. „Wiedzieliśmy, że ma nową piankę o nazwie Pebax, i pokazali nam karbonowy mostek” – wspomina Kram.
Fizjolog sportowy i długoletni dyrektor University of Colorado Boulder’s Locomotion Lab, oraz Hoogkamer, wtedy w trakcie studiów doktoranckich na tym uniwersytecie, pisali artykuł, który ukazał się w marcu 2017 roku, wyjaśniając precyzyjnie, jak biegacz może złamać mityczną granicę dwóch godzin w maratonie. Jednym z czynników, które opisywali, była konstrukcja buta biegowego. W międzyczasie dostali do testów coś, co później miało stać się Nike ZoomX Vaporfly 4%.
„Wytłumaczenie w naszym artykule, jak konstrukcja buta może pomóc w pokonaniu bariery 2 godzin, było w tym wypadku trochę karkołomne – wspomina Kram. – Chociaż mieliśmy już przeprowadzone testy nowego buta, nie mogliśmy niepotwierdzonych danych umieścić w recenzowanym artykule”.
Dlatego skupili się na wadze pianki zastosowanej w podeszwie, która – jak pokazały wcześniejsze udokumentowane badania – może poprawić ekonomię biegu o jeden procent.
„Wtedy rekord świata [2:02:57, ustanowiony przez Kenijczyka Dennisa Kimetto w 2014 r. - przyp. red.] został osiągnięty w butach z podeszwą Adidas Boost” – mówi Hoogkamer, obecnie profesor na University of Massachusetts Amherst. I dodaje: „Nie mówiliśmy, że można zrobić lepszą piankę. Mówiliśmy: »Boost jest dosyć ciężki, może można go zrobić lżejszym«”.
Do testów z Vaporfly Kram i Hoogkamer zabrali się z jednym prostym pytaniem: czy jest szybszy? W maju następnego roku Nike dostarczyło część odpowiedzi projektem Breaking2, podczas którego Kenijczykowi Eliudowi Kipchoge zabrakło zaledwie 25 sekund, by na torze Formuły 1 Autodromo Nationale we Włoszech złamać 2 godziny. Chociaż nie udało się pokonać tej bariery, to uzyskany czas był zdecydowanie lepszy od rekordu Kimetto.