Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Roztrenowanie. Jak zregenerować siły po sezonie? [TEST]

Kiedy wyglądasz już jak ten króliczek z reklamy, któremu włożyli gorsze baterie, czas na regenerację. Po doładowaniu wystrzelisz przed siebie: z nową motywacją, nowymi celami i odpowiednim zapasem energii, by je wszystkie osiągnąć. Sprawdź, jaki odpoczynek będzie dla Ciebie najlepszy?

Roztrenowanie – 4 sposoby na odpoczynek po sezonie fot. shutterstock.com

Wyczynowi biegacze po zakończeniu sezonu startowego robią sobie wakacje, które nazywają „roztrenowaniem”. Krótko mówiąc, oznacza to, że odpuszczają reżim treningowy. „Sezon zawodowych biegaczy trwa nawet 5 miesięcy. Roztrenowanie jest niezbędne do szybkiej i skutecznej regeneracji przed kolejnym okresem przygotowawczym – zdradza trener Paweł Jesień, szkoleniowiec kadry narodowej. – W zależności od intensywności sezonu odpoczynek trwa 2-6 tygodni”.

Nie tylko zawodowcy potrzebują poluzowania lejców. Ty też! Chociaż u ambitnych amatorów często pojawia się poczucie winy, że nie trenują równie mocno, jak się do tego przyzwyczaili, i boją się spadku formy. To prawda – nie da się uniknąć obniżenia wydolności w czasie takiej przerwy. Ale przecież Twoja dyspozycja to sinusoida wznosząca – musi polecieć w dół, aby potem wyskoczyć na wyższy poziom.

Dzięki wyłączeniu się z mocnego treningu dokonujesz kontrolowanego obniżenia wydolności, a potem szczyt pojawi się w odpowiednim momencie. Poza tym nikt nie jest niezniszczalny. Jeżeli nie wypoczniesz po trudnym sezonie, organizm sam upomni się o wolne np. kontuzją. Sygnały, że trzeba wrzucić na luz, może też wysyłać głowa, kiedy odczuwasz znużenie, brak Ci motywacji, a nawet wkurzasz się bez powodu. Do tego trening musi mieć wyznaczone granice czasowe.

To trochę jak w szkole: uczysz się kilka miesięcy, czekając na ferie, a potem na wakacje. Kończysz wtedy jeden rozdział, robisz podsumowanie, dostajesz nową kartkę i możesz zacząć ją zapełniać. Po wypoczynku do roboty zabierzesz się z większym zapałem. Alberto Salazar, trener m.in. Mo Faraha, twierdzi, że porządna regeneracja buduje Twoją pewność siebie jako biegacza. Odpoczynek nie znaczy, że masz zapuścić korzenie na kanapie.

Jak zmienisz się w leniwca, powrót do normalnych treningów może okazać się katorgą. Ogranicz swoją aktywność, skup się na regeneracji i spróbuj innych sportów. Bardziej się baw niż trenuj. Odpuść sobie roztrenowanie, jeśli przydarzyły Ci się dłuższe przerwy wynikające z choroby lub kontuzji. Nie musisz trzymać się rytmu wyczynowców, którzy odpoczywają jesienią.

Możesz zrobić kilka krótszych przerw w ciągu całego roku, np. po każdym starcie w zawodach. „Obserwuj swój organizm i reaguj na sygnały, jakie wysyła. Jeżeli czujesz, że słabniesz, brakuje Ci motywacji, zrób sobie kilka dni wolnego” – sugeruje Paweł Jesień.

Roztrenowanie biegacza. Odpoczynek na miarę:

Nie ma jednej recepty na roztrenowanie. Rozwiąż test i skorzystaj z porad na Twój wypoczynek adekwatny do włożonego wysiłku. Potem sprawdź, ile dni wolnych Ci przysługuje.

Rozpocznij TEST

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij