[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Bieg na haju: jak doznać euforii biegacza?

Początkujący mogą wątpić w istnienie słynnego „biegowego haju”: zwykle przygoda z bieganiem rozpoczyna się od żmudnych prób i błędów, zbyt szybkiego tempa i zadyszki... Podpowiadamy, jak odnaleźć pełną radość z biegania.

Euforia biegacza Spokojne tempo to katalizator endorfin, podobnie jak piękna sceneria treningów (fot. Rodale Images)

Euforia biegacza istnieje i pojawia się, ni z tego ni z owego, w trakcie zwykłych treningów czy na zawodach. Doświadczeni biegacze potwierdzą, że związek między ćwiczeniami a wydzielaniem endorfin poprawiających nastrój i samoocenę istnieje – jest dostępny na wyciągnięcie… nóg. Poniższe triki pomogą Ci poczuć pozytywne wibracje.

Planuj trening na spokojnie

Twój trening nie powinien być kolejnym czynnikiem stresującym, ale raczej stresobójczym. Dlatego właśnie wielu planuje sesje wcześnie rano, zanim wyzwania i codzienne problemy ich przytłoczą. Jednak od Ciebie zależy, kiedy wszystko zostawisz za sobą, by móc wreszcie pobyć sam ze sobą. Grunt, by odnaleźć najspokojniejszą porę na trening w napiętym programie dnia.

Zanim zaczniesz biec, rozgrzej się choć trochę

W stresie zadyszka czy kolka będą denerwować podwójnie. Aby trening był skuteczny, a zarazem łagodny dla umysłu, poprzedź bieganie krótkim marszem. Przygotujesz do wysiłku nie tylko serce, mięśnie, płuca i stawy – ale też głowę.

Skoncentruj się na biegu

Każdy kilometr biegu w jakiejś mierze męczy. Utrzymaj koncentrację. Raz na jakiś czas (np. co 4 minuty) skontroluj postawę, wyrównaj oddech, rozluźnij mięśnie barków i szyi. Przez chwilę skup się na oddechu. Możesz też powtarzać sobie pozytywne komunikaty. Ta sztuczka stanowi pozytywny sygnał wysyłany przez mózg do reszty ciała. „Fajnie idzie”, „Biegnę równym rytmem”, „Jesteś dzisiaj dobra/dobry” – pomaga nawet największym sceptykom w chwilach kryzysu.

REKLAMA

MP3 albo las – wybierz swój muzyczny podkład

Niektórych w dobry nastrój jest w stanie wprowadzić tylko dobra playlista. Inni wolą słuchać przyrody lub skupiać się na oddechu. Sprawdź, co jest dla Ciebie rozluźniające i pozytywnie nastraja do kolejnych kilometrów. Nie musisz biegać za karę – to może być czas na przesłuchanie starych kawałków lub myślenie o niczym.

Zobacz: Playlista biegacza: jak wybrać muzykę do biegania 

Pytania i odpowiedzi na temat biegania na haju

Chciałbym poczuć odrobinę tych osławionych endorfin. Gdzie ich szukać?

Kilka badań wskazuje, że stan euforii najłatwiej jest poczuć w kontakcie z naturą. Jednak jeśli trasa będzie zbyt wymagająca, to korzenie lub skały mogą skutecznie stresować zamiast relaksować. Tak więc najlepiej w poszukiwaniu endorfin wybrać się lekki bieg trailowy w porze, kiedy najłatwiej o samotność i spokój.

Czy genialne biegi są jednorazowe?

Jeśli będziesz trenował więcej i poznasz swój organizm, a spokojny bieg stanie się stałym punktem Twojego planu, możesz liczyć na więcej endorfinowych strzałów. Musi się na nie złożyć wiele czynników, ale to też element do wytrenowania. U mnie najlepiej sprawdza się zestaw: piękny krajobraz, brak urazów i minimum 5 km od cywilizacji.

Jak przekazać endorfiny partnerowi na trasie?

Pewnie pytasz, czy można przeżywać biegowy haj w parze? Cóż, to raczej indywidualne doświadczenie i rzadko udaje się je w pełni dzielić nawet z najlepszym przyjacielem.

RW 10/2017

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij