[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Bieganie na czas czy na dystans: Jak mierzyć trening?

Jeśli na powyższy tytuł spoglądasz z lekką konsternacją i wydaje Ci się, że dzielimy włos na czworo, uprzejmie informujemy: wydaje Ci się. Chociaż Tobie może być wszystko jedno, czy liczysz minuty treningu, czy przebiegnięte metry, Twój mózg ma na ten temat inne zdanie.

Bieganie na czas czy na dystans: Jak mierzyć trening? Czas czy dystans? Jak lepiej mierzyć treningi? Wiele zależy od głowy / rys. Sam Island

Naukowcy odkryli, że w trakcie treningu inaczej postrzegasz dystans i czas. Dla przykładu: łatwiej wyobrazić sobie, że do mety zostało 10 km niż 40 minut. Dystans po prostu lepiej czujesz. A im więcej biegasz, tym to czucie bardziej się rozwija. W przypadku czasu bez patrzenia na zegarek lub liczenia sekund trudno oszacować, ile udało się już przebiec.

W efekcie, kiedy biegniesz na czas, masz tendencję do utrzymywania równego tempa. Włącza się tu prosta kalkulacja – przyspieszenie nic Ci nie da, nie skróci wysiłku, spowoduje tylko, że bardziej się zmęczysz. A końca i tak nie widać.

Inaczej jest, kiedy biegniesz konkretny dystans – tutaj zwiększenie szybkości pozwala skrócić ćwiczenie. Wykorzystaj tę wiedzę na treningu.

Trening na czas

Bieganie na czas rozwija bardzo ważną umiejętność na zawodach, czyli utrzymywanie równego tempa. Wykonaj co najmniej raz w miesiącu swoje długie interwały w konkretnym czasie zamiast na odległość.

Ćwiczenie: Ustaw zegarek lub telefon, żeby odmierzał 3 minuty. W tym czasie biegnij w tempie startowym. Powtórz 4-6 razy. Dopiero po powrocie do domu sprawdź, czy udało się za każdym razem złapać taką samą szybkość i przebiec identyczny dystans.

Trening na odległość

Na dystans warto się przerzucić w ostatniej fazie przygotowań do zawodów. Tutaj łatwiej Ci zarządzać zmianą tempa, czyli możesz wykształcić instynkt finiszowania, który przyda się na imprezie docelowej.

Ćwiczenie: Zrób interwały w tempie startowym, na stadionie lub innej wymierzonej ścieżce. Pobiegnij 4 x 800 metrów z przerwą 2 min. Najmocniejszy finisz włącz dopiero przy ostatnich powtórzeniach, żeby mieć siły wykonać całe ćwiczenie.

RW 09/2014

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij