[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.2

Bieganie w upale: jak rozwiązać najczęstsze problemy?

Długie dni i przyroda w pełnej krasie czynią lato fantastyczną porą na bieganie, ale prażące słońce czy wysoka temperatura mogą sprawić, że ostry trening stanie się niebezpieczny. Oto najczęstsze problemy, którym musisz stawić czoło. Zobacz, jak je rozwiązać, i wykorzystaj bezpiecznie lato do przygotowania do jesiennego startu.

Upał wcale nie taki straszny: jak biegać w środku lata? fot. shutterstock.com

1. Szybko chce mi się pić

Oprócz dobrego nawodnienia przed treningiem, nie zapominaj, oczywiście, o zabraniu picia ze sobą. Jak? W sklepach dla biegaczy znajdziesz mnóstwo rozwiązań i bez problemu wybierzesz najlepsze dla siebie. Jeśli nie lubisz mieć niczego w ręku, przy pasie czy na plecach, planuj trasę tak, by móc kupić wodę po drodze - ale nie traktuj odpowiedniego nawodnienia po macoszemu. Dlaczego jest tak ważne dla biegacza, przeczytasz tutaj: Bieganie a nawodnienie: picie przed, w trakcie i po treningu.

2. Mokre ciuchy powodują otarcia

Bawełnę zostaw sobie na czas po treningu – spróbuj technicznych, bezszwowych koszulek, które ułatwiają również odprowadzanie potu. Otarciom zapobiegniesz, smarując narażone miejsca wazeliną czy specjalnym sprayem dla sportowców. Pamiętaj, że otarcia to nie tylko wina sprzętu, ale też tarcia o siebie skóry – najczęściej wewnątrz ud. Dokładniejsze wskazówki znajdziesz w krótkim poradniku Skóra z lekkim poślizgiem.

REKLAMA

3. Filtry UV spływają mi z potem do oczu

Rozwiązaniem nie jest oczywiście rezygnacja z ochronych kremów do opalania. Tych używaj zawsze, i to z oznaczeniem minimum 15, nawet podczas krótkich biegów. Dodatkowo korzystaj z czapeczek, opasek na czoło i okularów przeciwsłonecznych – wtedy krem możesz nałożyć poniżej linii oczu.

4. Pocę się już w marszu

Każdy ma indywidualną tolerancję na upał, ale dla wielu 27 stopni to maksimum, przy którym mogą mocno trenować. Dlatego w upalne dni zwolnij – nawet o 20 sekund na kilometr na każde 3 stopnie powyżej 20 stopni Celsjusza.

5. Jakie reakcje na upał są niebiezpieczne?

Gdy przechodzą Cię fale gorąca i/lub zimnych dreszczy, gdy przestajesz się pocić, czujesz zawroty głowy lub nie możesz się skupić. Przerwij wtedy bieg, poszukaj miejsca, gdzie możesz się schłodzić i nie wstydź się poprosić o pomoc, nawet medyczną. Skutki przegrzania mogą być naprawdę poważne, więc na wszelki wypadek sprawdź, jak jeszcze Twoje ciało informuje Cię, że upał za bardzo daje się mu we znaki: Przegrzanie: 3 sygnały ostrzegawcze.

6. Jaki trening można wykonywać na basenie?

Spróbuj wykorzystać tzw. makaron, czyli długie piankowe wałki. Owiń się nimi w pasie, tak by utrzymywały Cię na powierzchni, i spróbuj przemieszczać się w wodzie, wykonując takie same ruchy, jak przy bieganiu.

7. Jak długo można biec powoli, niezależnie od temperatury?

Upały są niebezpieczne dla zdrowia i są przyczyną poważnych problemów zdrowotnych – często na zawodach, kiedy zależy Ci na dobrym czasie. Ale nawet kiedy biegniesz bardzo wolno, ryzykujesz np. udar cieplny. Możesz to ryzyko zmniejszyć (ale nie wyeliminować), robiąc podczas biegania przerwy na marsz (nie tylko w upały polecamy sprawdzoną metodę marszobiegową trenera Jeffa Gallowaya), ale najlepiej wybrać wtedy trening w klimatyzowanym klubie.

RW 07-08/2018

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij